AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Nå har jeg akkurat spist en egg og bacon sandwich som jeg kjøpte i går. Innpakket i en eske og ligget kaldt. Men det var majones i den, men smakte ikke noe rart. Kommer jeg til å bli syk? Så etter jeg hadde spist den at det sto siste forbruksdag i går på esken. Pleier dere å være nøye med siste forbruksdag på all mat det står det på? Anonymkode: 35c6e...ba7
Jeka Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Det kommer helt an på produktene, tror det kommer til å gå bra med deg, verste fall kanskje litt magesjau. Du ville fort ha luktet og smakt om det var surt. Normalt er jeg nøye på siste forbruksdag, men det kommer helt an på produktet. Er det rått kjøtt (kylling, svin) eller fisk tar jeg som oftest ikke sjansen, men salat og lignende lukter, smaker og ser jeg på før jeg vurderer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå har jeg akkurat spist en egg og bacon sandwich som jeg kjøpte i går. Innpakket i en eske og ligget kaldt. Men det var majones i den, men smakte ikke noe rart. Kommer jeg til å bli syk? Så etter jeg hadde spist den at det sto siste forbruksdag i går på esken. Pleier dere å være nøye med siste forbruksdag på all mat det står det på? Anonymkode: 35c6e...ba7 Kylling og svin er jeg litt nøye på. Ellers bruker jeg øynene og luktesansen. Tviler på du blir dårlig. Anonymkode: 6164d...bf6 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Nøye på kjøtt. Melkeprodukter og egg bruker jeg gjerne en uke etter best før-dato. Anonymkode: 59b84...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Nøye på kjøtt. Men en biff blir bare mørere så da lukter og sjekker jeg den hvis det er noen dager siden den gikk ut på dato. Melk lukter jeg på og sjekker at det ikke er klumper. Kjøper stort sett ekstra lett og den holder seg minst en uke over siste forbruksdag. Egg kan sjekkes i vann, og de er gjerne gode flere måneder etter siste forbruksdag. Tørrvarer er jeg ikke særlig nøye med. Anonymkode: 9ea4c...f13 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 Pleier faktisk å kaste det hvis forbruksdato og dato i dag er det samme. Jeg vet at det kan godt være spiselig noen dager etterpå i noen tilfelle. Men bare tanken på at det kan være dårlig, får meg nesten til å kaste opp. Det er kjipt på en måte, men skjer sjelden fordi jeg velger alltid varer med lengst forbruksdato som står ofte bakerst i butikken. Anonymkode: bebdc...10f
Gjest Raptuss Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Liker ikke å kaste mat så jeg spiser mat som er utgått på dato så lenge det ikke lukter eller smaker rart. Blir aldri dårlig i magen av det. Tar ikke sjansen med halvstekt kylling, det er vel det eneste jeg kommer på.
rfa Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Fisk, 'prosessert' mat (fisk/kjøtt/kylling kaker og lignende), kylling, svin, kjøttdeig er jeg nøye på. Resten er jeg mindre nøye på, egg kan godt ligge en mnd over, storfe biff minst en uke osv. 1
Bovina sancta Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Siste forbruksdag: ja dette er jeg nøye på. Nå tror jeg ikke du kommer til å bli syk, men jeg er nøye på den. Best før: denne bryr jeg meg lite om. Jeg kan smake om maten er dårlig. Smaker maten greit, så spiser jeg den uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 Næh. Jeg er nøye på kylling, rå fisk og skalldyr. Mens egg kan jeg bruke langt over dato, rødt kjøtt og fisk litt over - så lenge det lukter og ser greit ut. Anonymkode: fa28b...2da
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 Eneste jeg spiser over dato er egg og noen tørrvarer (krydder og sånt) Jeg er nok irrasjonelt nøye på det og jeg er fullt klar over at jeg nok dropper å spise ting som er ok. Men synes og noen er veldig slepphendte og jeg er kjemperedd for å bli matforgiftet + at jeg bare synes det er ekkelt å tenke på at maten er "gammel"... Anonymkode: 7e528...bf5
Daria Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 Rått kjøtt og kylling er jeg litt forsiktig med, men et par dager over bekymrer meg ikke. Stort sett ser og/eller lukter man når noe begynner å bli tvilsomt - jeg ser mer på det enn jeg gjør på datoen.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Glemte å nevne men for eks edamer og den typen ost blir bare bedre om den ligger ett år. Men selvsagt kun om det er uåpnet. Anonymkode: 4119a...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 Nei, finnes ikke hysterisk der. Eneste er om fisken er en dag over, så lukter jeg på den først. Anonymkode: 4e1d1...314
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Jeg er ikke redd for hele stykker med storfekjøtt som er vakumpakket, og egg kjøper jeg direkte fra en bonde - så der står det ikke dato. Har aldri opplevd dårlige egg. Bruker fløte, rømme og syrnede melkeprodukter over dato - etter en lukt og synstest. Ost bruker jeg også over dato, men vet ikke om det er merket med siste forbruksdag eller best før? Jeg har akkurat kost meg med en edamer som har ligget i kjøleskapet i 3,5 år. Jeg er skeptisk til fisk, kylling, oppmalte og foredlede kjøttprodukter. Anonymkode: ea4b4...0a1 2
Rufs Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 Nøye med fisk. (Spiser ikke kjøtt.) Men generelt smaker og lukter jeg på ting. Liker ikke å kaste mat så passer på at datoene er godt frem i tid osv.
Millaz Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Pleier faktisk å kaste det hvis forbruksdato og dato i dag er det samme. Jeg vet at det kan godt være spiselig noen dager etterpå i noen tilfelle. Men bare tanken på at det kan være dårlig, får meg nesten til å kaste opp. Det er kjipt på en måte, men skjer sjelden fordi jeg velger alltid varer med lengst forbruksdato som står ofte bakerst i butikken. Anonymkode: bebdc...10f Jeg gjør akkurat det samme😅
MarianneE Skrevet 26. juli 2023 #19 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glemte å nevne men for eks edamer og den typen ost blir bare bedre om den ligger ett år. Men selvsagt kun om det er uåpnet. Anonymkode: 4119a...9c2 Har uåpnet Edamer som har ligget i 2 år nå. Ventet på jul. Enten denne eller neste 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #20 Skrevet 26. juli 2023 MarianneE skrev (10 minutter siden): Har uåpnet Edamer som har ligget i 2 år nå. Ventet på jul. Enten denne eller neste Var skuff at det ikke var noen tilbud på det her til jul, pleier kjøpe å la ligge da Anonymkode: 4119a...9c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå