Gå til innhold

Rar mening fra veninne om forsikring på dyr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De to jeg har mistet ble 14 (kreft med spredning) og 16 (nyrer, akutt). 

I tillegg til årlig kontroll, og jevnlig blodprøve for sikkerhets skyld, har jeg alltid tatt dem til dyrlege når det er mistanke om noe galt. Første gangen ønsket jeg å avslutte uten livsforlengende behandling (steroider, biopsi) da sykdomsbildet var terminalt, en helt forferdelig beslutning som jeg tok for henne og ikke for meg. Andre var akutt, så der var det ikke noe valg. 

Jeg sparer likevel penger fordi jeg sparer til meg selv og dyrene i eget navn, i stedet for å betale dyrt til forsikringsselskapene. Ikke på bekostning av dyrenes helse. 

Anonymkode: ea884...139

Er ikke så dyrt som du skal ha det til men vet ikke om du har katter som koster mye hos forsikringsselskapet. Er jo noen dyr de ser som risiko å forsikre 

Anonymkode: c8ba4...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man har da tydeligvis råd til å betale disse 2-400 i måneden etter at man har fått dyr. Så hvorfor har man ikke spart tilsvarende før? 

Er du slik som bruker opp det som står på konto hver måned etter at regninger er betalt? 

Ja det er jeg. Sparer til tingene jeg vil og bruket opp resten på å leve. 

Anonymkode: e3500...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på en dyrlegeregning eller flere på 10-50 000, som jeg har penger til. 

Og det å erstatte innbo for 3+ millioner. Eller betale respirator i utlandet og hjemreise for 5+ millioner. Som jeg ikke klarer å spare opp til i forkant. 

Så her må jeg dessverre betale en premie til forsikringsselskapene for at de skal dekke for meg om ulykken skulle være ute. 

Synes det virker rart du må jo være ekstrem ekstrem uheldig om alt det der skjer 😅 

Du sparer mer å ikke gi forsikringsselskapet penger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke så dyrt som du skal ha det til men vet ikke om du har katter som koster mye hos forsikringsselskapet. Er jo noen dyr de ser som risiko å forsikre 

Forsikringsselskapet tar deler av regningen, ja.

I tillegg må de dekke; ansatte, lokaler, strøm, utstyr, skatt, moms, mye mer.

På toppen av det har de gode overskudd, som betales ut til eierne.

Selv foretrekker jeg å bare betale dyrlegeregningen. Ikke alt det andre. Særlig ikke utbytte til rike eiere. 

Har fått alle mine som friske kattunger, så forsikring hadde jeg fått om jeg hadde ønsket å bruke pengene mine på det, i stedet for å spare de direkte til kattene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det er jeg. Sparer til tingene jeg vil og bruket opp resten på å leve. 

Anonymkode: e3500...eb5

Jeg sparer også til tingene jeg vil; 

- Betale dyrlegeregninger

- Ny bil

- Oppussing.

Alt i stedet for å betale andre for unødvendig dyre forsikringer, eller dyre smålån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikringsselskapet tar deler av regningen, ja.

I tillegg må de dekke; ansatte, lokaler, strøm, utstyr, skatt, moms, mye mer.

På toppen av det har de gode overskudd, som betales ut til eierne.

Selv foretrekker jeg å bare betale dyrlegeregningen. Ikke alt det andre. Særlig ikke utbytte til rike eiere. 

Har fått alle mine som friske kattunger, så forsikring hadde jeg fått om jeg hadde ønsket å bruke pengene mine på det, i stedet for å spare de direkte til kattene. 

Jeg velger enda dyreforsikring :)

er uenig med deg. For meg så hadde jeg vært en uansvarlig dyreeier om jeg ikke hadde hatt forsikring.

men dette gjelder jo alle forsikringsselskaper så du burde slutte å støtte de andre også siden du er så imot dyreforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sparer også til tingene jeg vil; 

- Betale dyrlegeregninger

- Ny bil

- Oppussing.

Alt i stedet for å betale andre for unødvendig dyre forsikringer, eller dyre smålån. 

Wow gratulerer 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg velger enda dyreforsikring :)

er uenig med deg. For meg så hadde jeg vært en uansvarlig dyreeier om jeg ikke hadde hatt forsikring.

men dette gjelder jo alle forsikringsselskaper så du burde slutte å støtte de andre også siden du er så imot dyreforsikring.

Ja, det samme gjelder alle forsikringer; de tjener penger på deg.

Men noen ting kan jeg fint ta selv, og tjener stort på å være eget forsikringsselskap. Det gjelder ødelagte telefoner og PCer, det gjelder tap av bunadene (krever egen forsikring, ikke dekket av innbo), og det gjelder dyrlegeregninger. 

Andre ting vil føre til økonomisk ruin om jeg ikke har noen som tar regningen. Det gjelder husbrann, det gjelder alvorlig sykdom i utlandet, det gjelder trafikkulykker der jeg potensielt invalidiserer andre.

Derfor velger jeg å betale for forsikringer i disse tilfellene, selv om det sannsynligvis aldri vil lønne seg for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er forskjell på en dyrlegeregning eller flere på 10-50 000, som jeg har penger til. 

Hadde veterinærutgifter hatt et tak på 50.000,- så hadde ikke jeg heller giddet å forsikre. Såpass klarer jeg å betale selv. Når det bikker 100k blir det straks verre for min del, og det er for de tilfellene jeg har forsikring. Men at noen gidder å forsikre for 30k skjønner jeg ikke. Du kommer jo knapt inn døra med akutte tilfeller for såpass lite.

Anonymkode: cbf7a...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde veterinærutgifter hatt et tak på 50.000,- så hadde ikke jeg heller giddet å forsikre. Såpass klarer jeg å betale selv. Når det bikker 100k blir det straks verre for min del, og det er for de tilfellene jeg har forsikring. Men at noen gidder å forsikre for 30k skjønner jeg ikke. Du kommer jo knapt inn døra med akutte tilfeller for såpass lite.

Anonymkode: cbf7a...0e0

Det er jo tydeligvis mange som gjør det...

Jeg gjorde et raskt googlesøk. Og skal man forsikre en katt for tak på 60 000 koster det 500 i måneden.

6 000 kroner i året. 

108 000 om katten lever i 18 år. 

324 000 for meg som har tre katter i 18 år. 

Selv da er det høye egenandeler, og mer den ikke dekker. 

Dette er en dritdyr forsikring, for noe som egentlig gir ganske lite om man evner å spare penger selv. 

Er man imidlertid av typen som tømmer kontoen hver måned er jeg helt enig i at forsikring er en god idé, også for katter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo tydeligvis mange som gjør det...

Jeg gjorde et raskt googlesøk. Og skal man forsikre en katt for tak på 60 000 koster det 500 i måneden.

6 000 kroner i året. 

108 000 om katten lever i 18 år. 

324 000 for meg som har tre katter i 18 år. 

Selv da er det høye egenandeler, og mer den ikke dekker. 

Dette er en dritdyr forsikring, for noe som egentlig gir ganske lite om man evner å spare penger selv. 

Er man imidlertid av typen som tømmer kontoen hver måned er jeg helt enig i at forsikring er en god idé, også for katter. 

Høres merkelig ut. Men spørs hvilket selskap du har sjekket og gammel dyret er. Om det er rase eller blanding.

Er ikke snakk om å tømme kontoen fordi man velger forsikring på dyr. 

Jeg håper bare du ikke er en av de menneskene som lar være å sjekke katten din så den plutselig blir akutt syk siden du ikke har forsikring. Er jo grusomt å må avlive et dyr på akutt måte hos dyrlegen, siden det har mest sannsynlig vært noe underliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener forsikring for mine 3 maine coon, kastrerte innekatter koster ca. 600 per katt i måneden - så 1800 per måned. Vi har kattebuffer istedetfor på ca 120.000. Så langt har vi brukt 5000 på å trekke en tann. Forsikring dekker uansett ikke tenner på min rase. Kattene er 9,7 og 1 år. Har ikke lest hele tråden, men jeg tror buffer er et bedre alternativ for mange. Om en av kattene ble så syke eller skadet at de må være lagt inn i ukesvis, tror jeg kanskje at jeg hadde latt det stakkars dyret slippe uansett...

Anonymkode: 10076...e13

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha har betalt tusenvis i forsikring og aldri trengt den heldigvis :)

Anonymkode: b332c...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener forsikring for mine 3 maine coon, kastrerte innekatter koster ca. 600 per katt i måneden - så 1800 per måned. Vi har kattebuffer istedetfor på ca 120.000. Så langt har vi brukt 5000 på å trekke en tann. Forsikring dekker uansett ikke tenner på min rase. Kattene er 9,7 og 1 år. Har ikke lest hele tråden, men jeg tror buffer er et bedre alternativ for mange. Om en av kattene ble så syke eller skadet at de må være lagt inn i ukesvis, tror jeg kanskje at jeg hadde latt det stakkars dyret slippe uansett...

Uff stakkars din pus om den må ha behandling og du nå sier du velger faktisk å avlive men dette viser jo mer til at du ikke er viliig siden det er dyrt. Kattene dine er enda unge men om en av kattene sine skulle vært uheldig å bli forgiftet så skal du avlive. Da må den jo bli innlagt i en periode 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres merkelig ut. Men spørs hvilket selskap du har sjekket og gammel dyret er. Om det er rase eller blanding.

Er ikke snakk om å tømme kontoen fordi man velger forsikring på dyr. 

Jeg håper bare du ikke er en av de menneskene som lar være å sjekke katten din så den plutselig blir akutt syk siden du ikke har forsikring. Er jo grusomt å må avlive et dyr på akutt måte hos dyrlegen, siden det har mest sannsynlig vært noe underliggende.

Og nå faller du til det nivået å påstå at vi som ikke forsikrer mishandler dyrene våre 😅

Pengene jeg ellers hadde betalt til forsikring blir jo spart, og gir avkastning i fond. 20 år med sparing i stedet for betaling til forsikringsselskapene på tre katter utgjør nå 360 000 kroner, legger man på avkastningen er dette mer enn doblet. 

Så det er rikelig å ta av når kattene trenger veterinær. De er både inne på årlige kontroller, jeg betaler for blodprøver slik at vi tidlig kan avdekke sykdom, samt at vi tar turen hver gang ved behov ellers. 

Det virker rett og slett som at du ikke forstår matematikken i at forsikringsselskapene tjener godt med penger på dyreforsikring da dette produktet er overpriset sett mot hva man får igjen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Uff stakkars din pus om den må ha behandling og du nå sier du velger faktisk å avlive men dette viser jo mer til at du ikke er viliig siden det er dyrt. Kattene dine er enda unge men om en av kattene sine skulle vært uheldig å bli forgiftet så skal du avlive. Da må den jo bli innlagt i en periode 🙄

Hvor har du lest at jeg velger å avlive om en av kattene må ha behandling? Et forgiftet dyr må ikke legges inn i ukesvis nei, hvor har du det fra? Tror du må lese det jeg postet en gang til eller slutte å finne på ting :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

I ditt tilfelle ville jeg nok også valgt å spare fremfor å tegne forsikring. 

Jeg har to katter som koster meg ca 130 hver i forsikring, og en hund som koster 300. altså bruker jeg 560 i måneden på alle 3 dyrene mine. Per nå har jeg faktisk fått igjen langt mer enn jeg har betalt i forsikring, så det har lønt seg for meg og jeg kommer til å fortsette å forsikre. Men hadde forsikring kosta så mye som det gjør hos deg hadde jeg spart i stedet. 

Jeg tenker alle må ta en vurdering på hva som er rett for seg, regne litt på det og sjekke priser. Og: det lønner seg å velge friske raser! Både økonomisk og med tanke på dyrevelferden. Samme om man forsikrer eller ei. 

Anonymkode: 04cfe...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/26/2023 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Ja, hun har litt sære meninger noen ganger. Hvis hun ikke er enig i at det er lurt å ha innboforsikring så er det jo litt rart 🙂

Anonymkode: ad4ee...e1d

Du får utfordre henne på om hun mener det samme om innboforsikring, husforsikring, reiseforsikring og alle andre forsikringer man har. Ifølge hennes logikk må man ha x antall millioner på bok for å eventuelt bygge nytt hus hvis det brenner da man ifølge hennes tankegang ikke har råd til hus hvis man trenger husforsikring.

Anonymkode: a9864...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du får utfordre henne på om hun mener det samme om innboforsikring, husforsikring, reiseforsikring og alle andre forsikringer man har. Ifølge hennes logikk må man ha x antall millioner på bok for å eventuelt bygge nytt hus hvis det brenner da man ifølge hennes tankegang ikke har råd til hus hvis man trenger husforsikring.

Anonymkode: a9864...ec4

Hvorfor driver dere med denne sammenlingningen? Ser dere ikke at det er forskjell på prisnivået dersom huset brenner ned og hvis Mons brekker foten? Jeg har ikke forsikring på mine katter, men jeg har innboforsikring og husforsikring (siste gjennom sameiet). Jeg klarer fint å hoste opp de pengene som er nødvendig dersom kattene trenger helsehjelp (og det har jeg da også gjort), men jeg har ikke millioner på bok til å dekke nytt hus og innbo hvis huset brenner ned. Det er selvfølgelig en forskjell. Og det er en kjennsgjerning at mange ikke evner å ha en slik buffer å ta av når uhellet er ute med Mons. De bør naturligvis ha forsikring på dyrene.

På samme måte har jeg heller ikke særskilt uhellsforsikring på tv’ene mine dersom jeg skulle være så klomsete at jeg veltet de i gulvet. Jeg kan da betale for en ny tv. 

Anonymkode: c1164...734

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har erfart å tjene på å ha forsikring og tape på å ikke ha det, for de fleste vil forsikring koste mer enn det gir i penger, men dyr handler da virkelig ikke om kroner inn mot kroner ut.

På 12,5 år har jeg betalt i underkant av 100000 kroner i forsikring. Etter egenandeler har de betalt meg rett rundt 130000. Det utgjør ikke mange kronene årlig og hadde jeg investert de samme pengene i for eksempel det samme fondet jeg investerer i ville det gitt meg omtrentlig 42% avkastning. Men, fondet har ikke direkte oppgjør i en stressende situasjon med sykt eller skadd dyr, det har ikke vetrinærapp med videotimer 24/7 og kommer ikke med den praktiske tryggheten for vetrinæren at jeg har orden på forsikringen så da blir eventuelle økonomiske spørsmål en sak mellom meg og forsirkingsselskapet, ikke mellom meg og vetrinæren.

Jeg har råd til å betale vetrinæren uten forsikringen, jeg har også råd til å ikke se på forsikringskostnaden som en investering i penger. Forsikring er en tjeneste som gir meg og vetrinær litt ro, for meg er det en kostnad som følger med dyreholdet på lik linje med fôr, utstyr og alt annet.

Anonymkode: e2e19...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...