Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med en mann som er perfekt. Han gjør alt, og får til alt. Jeg? Gjør ingenting, og får til ingenting. Jeg opplever at angsten og depresjonen min kommer mye av å være i skyggen hans. Her er en oppsummering. 

Han baker, lager mat, handler mat, vasker, rydder, vasker klær, henger opp klær, er super med barna, sitter nesten aldri ned, kjører bilen, fikser i huset, er veldig smart, gjør alt riktig og vet hva han vil. 

Problemet er at han alltid har kritisert og kommentert meg. På alt. Ting jeg gjør med barna, hvordan jeg lager mat. Mye. Alt og ingenting. Har følt meg liten, dum, ydmyket. Resultatet er at jeg ikke gjør noe. Tar ikke ansvar. Blander meg ikke i det han gjør. Jeg har ikke tatt plass i eget liv, og jeg er en helt annen type enn han. Jeg har ikke behov for perfeksjonisme. 

Samtidig har han lært meg mye. Han har jekket meg opp i standard. Men jeg føler vel på at mye av det jeg liker og mener er noe han har funnet på. På restaurant velger han gjerne noe som er bedre enn det jeg hadde valgt seg, for meg. 

Det er en ting han ikke er god på. Det er relasjoner. Og jeg føler meg så trykket opp i et hjørne fordi jeg er så avhengig av alt han gjør, at han alltid stiller opp, er pliktoppfyllende og ansvarsfull uansett når på døgnet. Men jeg orker ikke forholdet lenger. Jeg trenger å finne meg selv. Sette egne standarder. Jeg er bare en dott som ikke klarer å være en god mamma. 

Noen som kan relatere? Kommer jeg til å angre på å gå fra en perfekt mann? 

Anonymkode: 50ffb...e07

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kommer til å angre. Tror det kommer til å bli godt og veldig sunt for deg å slippe å bli ydmyket, kritisert og hakket på for alt mulig.

Anonymkode: daf05...ce5

• Liker 24
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Han er perfekt som kritiserer deg, og ikke engang lar deg velge maten selv på en restaurant??

Jeg leser ikke at du har en perfekt mann, jeg leser at du har en ekstremt kontrollerende mann som jobber hardt for å holde deg nede, og få deg til å føle deg kjip.

Hadde mannen din vært perfekt, så hadde han jobbet hardt for å heve selvtilliten din, fortelle deg hvor flink du er, og roset deg selv når ikke ting er perfekt.

Jeg hadde gått fra en sånn egoistisl drittsekk for lenge siden...

Anonymkode: 0ccdc...5a9

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt noen som kritiserer samboere som perfekte.

Anonymkode: d95d3...198

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har han skjerpet seg VELDIG fordi han ikke vil miste meg. Vi har barn. Han gjør kanskje enda mer nå for å være perfekt. Og lite kritikk. Men det er de gamle sårene mine som ikke vil gro. Det har vært for mye dritt. 

Ts

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo ikke perfekt. Så langt derifra.  

Jeg tar svært gjerne heller min distre mann som stadig oftere sovner på sofaen, som snorker og glemmer igjen skitne sokker på stuegulvet, men som derimot  alltid får meg til å føle meg elsket, verdifull, verdsatt, attraktiv, flink og smart.

Anonymkode: 533bc...976

• Liker 12
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Tar gjerne over den mannen. 

Anonymkode: 47876...ef0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er jo ikke perfekt. Så langt derifra.  

Jeg tar svært gjerne heller min distre mann som stadig oftere sovner på sofaen, som snorker og glemmer igjen skitne sokker på stuegulvet, men som derimot  alltid får meg til å føle meg elsket, verdifull, verdsatt, attraktiv, flink og smart.

Ja, jeg mangler de tingene. Det må jeg hente andre steder 🤕 Hyggelig å høre at han får deg til å føle deg sånn. 

Ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det siste året har han skjerpet seg VELDIG fordi han ikke vil miste meg. Vi har barn. Han gjør kanskje enda mer nå for å være perfekt. Og lite kritikk. Men det er de gamle sårene mine som ikke vil gro. Det har vært for mye dritt. 

Ts

Hva gjør han for å øke selvtilliten din? For å være god mot deg på andre måter enn materialistiske ting? Hvor ofte får du skryt for det du gjør? Hvor ofte forteller han deg at du er nydelig? Hvor ofte sier han at du er en god mor nå? Hvor ofte soer ham at du er perfekt som du er?

Anonymkode: 0ccdc...5a9

• Nyttig 2
Skrevet

mhm ikke nå særlig og høre åssen han er :risterpåhodet:

AnonymBruker
Skrevet

Har dere snakket ut og godt om dette? 

Er det virkelig bevisst fra hans side? Eller et dårlig mønster, der han tror du vil ha rådene, tror du vil at han skal velge for deg? 

Kan det være slik at mye er i eget hode? At du tar ting som kritikk, som egentlig ikke er det? 

Anonymkode: d9c48...013

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg mangler de tingene. Det må jeg hente andre steder 🤕 Hyggelig å høre at han får deg til å føle deg sånn. 

Ts

Det er sånn en kjæreste skal få en til å føle. 

Hva tenker du ungene deres lærer om forhold og respekt for andre  ved å observere dere?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo vist at han er villig til å jobbe for forholdet når han har skjerpet seg på kritiseringen sin. Har du ingen gode følelser for han lengre? Er det ikke mulig å jobbe sammen for at dere kan finne tilbake til hverandre?

Anonymkode: 168d4...a36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar gjerne over den mannen. 

Etter alle tråder om udugelige menn/fedre er det befriende å lese om et grepa mannfolk og ts, du må ta deg sammen og stå på for å beholde ham. At folk synes du er hyggelig duger ikke alene i AS Heimen .

Anonymkode: 290be...725

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kansje jeg er venninna di. Jeg vet om noen som har en mann som dokumenterer at han er sååå flink og klipper plenen Mens han bærer baby i meis på ryggen. Ja alt får han til og gjør så mye bedre enn kona. Og ja du vet huset var shina når han var i pappaperm og tenk da at moren ikke gjorde like mye som han når hun var i mammaperm.

Og alltid kritiserer han kona si og krangler med henne forran andre og viser null respekt ovenfor henne. jeg har ofte lurt på om det egentlig går bra med henne.

Anonymkode: 5714c...6a7

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hold oss oppdatert hvois du flytter. Du vil nok angre.

Anonymkode: d079d...4fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter alle tråder om udugelige menn/fedre er det befriende å lese om et grepa mannfolk og ts, du må ta deg sammen og stå på for å beholde ham. At folk synes du er hyggelig duger ikke alene i AS Heimen .

Anonymkode: 290be...725

Enig, skulle likt å høre mannens side av denne saken. 

• Liker 1
Gjest diddums
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Han gjør alt, og får til alt. Jeg? Gjør ingenting, og får til ingenting. Jeg opplever at angsten og depresjonen min kommer mye av å være i skyggen hans. (...)

Resultatet er at jeg ikke gjør noe. Tar ikke ansvar. Blander meg ikke i det han gjør. Jeg har ikke tatt plass i eget liv, og jeg er en helt annen type enn han. Jeg har ikke behov for perfeksjonisme. 

Samtidig har han lært meg mye. Han har jekket meg opp i standard.

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at du har noen utfordringer med psyken (og kanskje med å mestre alt det praktiske med bolig/barn) som du bør ta tak i.  Dette må du jobbe med på egen hånd, og bytte av samboer løser ikke personlige utfordringer.  

AnonymBruker
Skrevet
diddums skrev (1 minutt siden):

Jeg har inntrykk av at du har noen utfordringer med psyken (og kanskje med å mestre alt det praktiske med bolig/barn) som du bør ta tak i.  Dette må du jobbe med på egen hånd, og bytte av samboer løser ikke personlige utfordringer.  

Jeg sliter veldig nå, men fungerer godt utad. Jeg mestrer veldig mye, men ikke når han er i nærheten. 

Jeg visste at det kom forskjellige synspunkter her. Alt fra hans side har nok ikke vært vondt ment, men han har kalt meg utrolig mye dritt og ikke vist noe omsorg eller forståelse for at jeg ikke har tålt det. Til slutt resignerer man og distanserer seg for å beskytte seg selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Øv på å stå opp for deg selv. Du kan både bake og lage mat, vaske, og henge opp klær. Ikke nødvendig at han skal kritisere deg for det. Om han gjør det,så må du si i fra at det ikke er greit. Du må ta plass i ditt eget liv. Om du ikke klarer det med han, er det bedre for deg å flytte fra han. En kjæreste skal bygge deg opp, ikke ned. Kanskje du kan vise han denne tråden som du har opprettet? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...