Gå til innhold

Forventninger til helga

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jobber fulltid med lange dager. Om ettermiddagene blir det lite tid "til overs". Matlaging, klesvask, osv. Så er det kvelden, og det er lurt å sovne tidlig for å være uthvilt til neste dag. Gjennom uka gleder jeg meg til helg, for da kan få tid til alt jeg ellers ikke rekker. Bare det blir helg...

Men hva blir det til i helga? Alt jeg ønsker å gjøre ble til ingenting. Føler at jeg har for store forventninger til helga, og når helga kommer så strekker den ikke til.

Noen som kjenner seg igjen?

Tenker at jeg burde være flinkere til å få gjort mer positivt i løpet av hele uka, sånn at det ikke blir så mye press på helgene. Og så hjelper det med huskeliste der jeg kan krysse ting, for da blir det mer synlig at jeg faktisk har gjort noe, selv om jeg ikke fikk gjort alt.

Hvordan blir man bedre til å fordele positive gjøremål gjennom hele uka? Og hvordan får jeg helgene til å innfri forventningene?

Det ligger ikke i min natur å ikke gjøre noe. Jeg har masse energi og lang liste over ting jeg ønsker å gjøre... Helgene er ikke lange nok, og hverdagene er så hektiske. Hjelp!

Endret av j79
Skrevet

Har ingen råd til deg, dessverre, men føler det på samme måten.

Skrevet

Kanskje starte med å gjøre listen over ting som "må" gjøres kortere? For tiden er jo konstant for oss alle, vi har like mye tid til disp. pr uke, det er hva vi føler vi må bruke tiden vår på som varierer. Og det styrer vi i stor grad selv gjennom valg vi tar. Noen "må" f.eks jobbe innmari mye, men egentlig er det valg de har tatt selv fordi de skal kunne betjene dyre lån osv. Jeg mener ikke at lykken nødvendigvis er å selge alt en eier og har for å bo alene i ødemarken, men å senke senke kravene - kanskje først og fremt til seg selv.

Å ha det travelt kan en trives med, men når travelt blir til stress og ukene flyr mens man bare gjør ting og glemmer å leve, da er det på tide å senke kravene. Men det er sjelden noen som gjør det for oss, du må ta tak i det selv. Og ikke legg alle forventninger til helgene - kos deg en onsdag, en mandag morgen - eller akkurat nå. Husarbeid og den slags stikker sjeldent av ;)

Skrevet

Jeg også tenkte slik. Så snudde jeg litt på det, og skrudde heller ned på forventningene til hva jeg skulle gjøre i helgen. For det kan være deilig å rett og slett gjøre ingenting... ;)

Skrevet

I ukedagene så er det jobb. Så da er det prøve å legge seg tidlig. Ikke så lett bestandig når en skal følge med "på alt" som er på tv. Jobber i butikk,så er hjemme til forskjellige tider hver dag. Stort sett litt sent. Da er det å sette på en klesvask å få hengt opp den etterhvert. Lage middag (som stort sett er noe lettvint) Sette i oppvaskmaskina med en gang og rydde etter seg. Litt tørking av stua i løpet av uka. Bruker swiffer som funker veldig bra. En kveld tar jeg gulvene. En annen vasker jeg do,vask etc. Altså litt hver dag. Bruker kanskje et kvarter. Og så kommer helga. Og da koser jeg meg. Da sover jeg litt lenge. Tar det litt rolig etter å ha stått opp. Etterhvert ut å handle. Kjøpe noe godt å lage god mat. Kjøper aviser/blader. Så er det bare å kose seg,lese se på tv. Og det er så deilig å bare slappe av i helga. Kanskje gå en tur. Sønnen min er 15,så han er jo opptatt med sitt. Hender av og til at jeg gjør litt husarbeid i helgen hvis jeg føler for det. Liker å ha det pent og ryddig. Hender jo at jeg drar på byen av og til,men blir mer skjelden nå. Synes ikke det er så gøy lenger. Liker å kose meg hjemme. Event.dra på besøk.el få besøk. Synes jeg har det bra sånn.Men synes ukene flyr avgårde da.

Skrevet

Jepp, kjenner meg igjen...

Uken strekker ikke til, og når helgen kommer så strekker jammen ikke den til heller.

Jeg har senket kravene til meg og alt jeg skal rekke, både i uken og i helgen. Rekker jeg det ikke, så rekker jeg det ikke. Men som regel gjør jeg det. Når jeg står opp om morgenen bestemmer jeg meg nemlig for at i dag skal jeg: xxx også gjør jeg det når jeg kommer fra jobb. I helgene får jeg dermed mindre å gjøre, fordi jeg har tatt tak i en hel del småting i løpet av uken. Det er selvsagt nok å gjøre i helgene også, men jeg prøver å legge de hyggeligste gjøremålene til helgene, slik at det ikke blir stress ut av det. Jeg prøver å kose meg underveis, så langt det lar seg gjøre.

Stress ned, senk skuldrene og ikke ha så høye krav til deg selv kanskje? Det er nok det eneste rådet jeg kan gi deg! Det funker iallefall for meg og de rundt meg! :)

Ha en fin tirsdag!! :):)

Skrevet

Jeg føler at veldig mange stresser rundt med å absolutt måtte ha fullt program hele helga.

Det har ikke jeg behov for, jeg gjør det jeg føler for der og da istedenfor å planlegge en hel haug som jeg kanskje ikke har ork til etter en lang uke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...