AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Hei. Jeg og partner har kommet dit at vi ønsker barn - Så nå er vi fult i gang me prøving. Jeg har aldri vært borte i eggløsningstester å slikt tidligere, så her må jeg legge meg flat spørre om tid og råd fra dere med erfaring. Jeg følger per i dag FLO appen for å holde kontroll på syklusen, men siden jeg i ny å ne har uregelmessig mens er jeg ikke sikker på hvor sikkert dette er med tanke på eggløsning. På appen min står det nå at det er 1 dag til eggløsning, vi har vært effektive siden fredag med prøving da dette er noe vi virkelig ønsker. Men siden han har reisejobb får vi ikke testet mer idag og dagene videre. Siste prøving var i går kveld. Han kommer hjem igjen når min forventet mens skal komme. Er det da håp for oss? Nå høres jeg kanskje utrolig uviten ut, men da jeg aldri har vært borti slikt før er det lettere spørre. Jeg tok en eggløsningstest idag, er denne positiv? legger også ved et bilde av Flo. Håper virkelig noen har gode svar som kan hjelpe. hvor tidlig testet du positiv ved graviditet og hvor mange forsøk/måneder tok det før testen viste positiv? Anonymkode: 46cf5...26f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Siden du ikke har regelmessig syklus kan du dessverre ikke ta utgangspunkt i en app. Eggløsningstesten din er langt fra positiv. Teststreken skal være like sterk, eller sterkere som kontrollstreken. Du må nok bare fortsette å teste etter eggløsning masse lykke til med prøvingen Anonymkode: 0b0fb...8bf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden du ikke har regelmessig syklus kan du dessverre ikke ta utgangspunkt i en app. Eggløsningstesten din er langt fra positiv. Teststreken skal være like sterk, eller sterkere som kontrollstreken. Du må nok bare fortsette å teste etter eggløsning masse lykke til med prøvingen Anonymkode: 0b0fb...8bf Tusen takk for svar! Så den lille streken jeg ser er bare en standard strek? Anonymkode: 46cf5...26f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tusen takk for svar! Så den lille streken jeg ser er bare en standard strek? Anonymkode: 46cf5...26f Både og, men tidlig i syklusen når LH-stigningen er svak/på vei opp kan en sånn svak strek vises om du ikke orker styret med å tolke streker på eggløsningstester kan jeg anbefale digital eggløsningstest fra clear Blue. Da slipper du å tolke streker de er litt dyrene, men jeg syntes det var verdt da jeg testet etter eggløsning kjøpe på billigtester.no, veldig enkle å teste med! Anonymkode: 0b0fb...8bf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Skal helt klart sjekke ut disse, tusen takk for tipset. Så det er i hovedsak veldig liten sjanse for graviditet denne måneden? Selvom eggløsning kan dukke opp imorgen eller de nærmeste dagene uten mer «prøving» fra vår side? Beklager mye spørsmål her Anonymkode: 46cf5...26f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 Morn! Som ei som også har uregelmessig syklus, så er mi erfaring at eggløysingstester er geniale når du prøver å bli gravid! Eg venta nokre mnd før eg begynte med dei, og opplevde fleire mnd å teste for graviditet, før eg faktisk hadde hatt eggløysing... Så du kan spare deg masse stress med EL-test. Eg brukte også ein app(Premom), der eg kan ta bilde av testen og den hjelper med tolkinga. Da får du tall og graf på den strimmeltesten, som eg synes var veldig kjekt. Appen prøver å forutsjå når eggløsyinga er, men den kan ikkje gjere så mykje meir enn å anta ut frå gjennomsnittleg syklus tidligare, og det har jo liten betydning for noverande syklus. For dei fleste vil mensen komme 14 dager etter EL, men perioden frå mensen til EL kan variere meir. Den testen du viser bilde av her, er lik mine ca ei veke før EL. For nokon så ser du strek som dette, som gradvis blir tydligare og når ein topp. Andre har så rask stigning av LH (hormonet du tester for), at dei har kvite tester heilt fram til den plutseleg er heilt positiv, og nokon må teste fleire ganger for dag for å sjå LH-toppen. Her må du rett og slett berre bli kjent med korleis din kropp fungerer. Eg har ganske lang syklus, så eg starter testing daglig på syklusdag 20. For dei fleste så er start rundt syklusdag 10 anbefalt, og du burde starte da. Test daglig til du får ein topp, og gjerne eit par dager etter for å sjå at det går ned igjen. Toppen indikerer at EL skjer i løpet av neste 1-2 døgn, så da er det berre å kjøyre på. (Kan køyre på før også altså!) Du spurte kor tidlig positiv graviditetstest. I og med eg brukte tester og visste når EL var, så veit eg at eg testa pos 10 DPO. Er no prøver runde 2, og er på testkjøret med ELtester og alt igjen Lykke til! Anonymkode: 5dea6...284
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skal helt klart sjekke ut disse, tusen takk for tipset. Så det er i hovedsak veldig liten sjanse for graviditet denne måneden? Selvom eggløsning kan dukke opp imorgen eller de nærmeste dagene uten mer «prøving» fra vår side? Beklager mye spørsmål her Anonymkode: 46cf5...26f Det gjør ingenting med spørsmål Sjansen vil jeg ikke uttale meg om men sædcellene kan leve opp mot 5-7 dager så det er fult mulig å få klaff selv om man ikke treffer 100% på eggløsning Anonymkode: 0b0fb...8bf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Har dere sex annenhver dag, så blir dere høyst sannsynlig gravide innen noen måneder Anonymkode: 59c53...4f6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 En app vik ikke kunne treffe med sikkerhet når EL er. Når man har brukt appen over lengre tid og mer stabile sykluser vil den kunne gjette mer korrekt, men ville aldri stolt på kun en app.. EL tester og/eller måle temperatur vil gi deg tryggere svar enn en app Anonymkode: 52a5d...f37
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Tusen takk for tipset. Pga reisejobb traff ikke den muligheten helt vi får bare forsette prøve. Tusen takk for tips! Anonymkode: 46cf5...26f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjør ingenting med spørsmål Sjansen vil jeg ikke uttale meg om men sædcellene kan leve opp mot 5-7 dager så det er fult mulig å få klaff selv om man ikke treffer 100% på eggløsning Anonymkode: 0b0fb...8bf Da får jeg bare krysse fingrene for at eggløsning dukker opp fortest mulig! Er det slik at om eggløsningstesten viser sterkt to streker er det eggløsning, eller nærmer det seg bare? hvordan er jeg fult klar over at eggløsningen er? Anonymkode: 46cf5...26f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da får jeg bare krysse fingrene for at eggløsning dukker opp fortest mulig! Er det slik at om eggløsningstesten viser sterkt to streker er det eggløsning, eller nærmer det seg bare? hvordan er jeg fult klar over at eggløsningen er? Anonymkode: 46cf5...26f Testen er positiv når teststreken er like sterk, eller sterkere enn kontrollstreken En test vil bare fortelle deg at du kan ha eggløsning. Når testen er positiv vil sannsynligvis eggløsning skje innenfor 48 timer, men dersom du har pco eller pcos er det ikke sikkert egget slipper. For å være 100% sikker, må du måle basaltemperatur hver morgen (temp stiger ved eggløsning), eller få det bekreftet med blodprøve. Men, en gylden regel er jo at mens kommer ca 14 dager etter eggløsning, så bruk et par sykluser med eggløsningstest, også teller man fra positiv test antall dager før mens dukker opp. Jeg for eksempel har litt kort lutealfase, og fikk mens etter 11 dager. Det er helt vanlig dersom du ikke får mens etter positiv eggløsningstest og graviditetstesten er negative har ikke kroppen sluppet egget etter positiv test, altså at du ikke har hatt eggløsning. Da kan det tyde på at du har pco/pcos, og du trenger medisinstøtte for å fremme eggløsning. Dette vil en gynekolog kunne hjelpe deg med Anonymkode: 0b0fb...8bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå