AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Hva gjør dere andre som har kjæledyr og bor i områder med mye fugleinfluensa? Hunder er jo lettere å holde kontroll på enn katter, og de spiser som oftest heller ikke fugler. Holder dere kattene inne? Anonymkode: 3f013...47f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Legger til denne artikkelen. https://www.nationen.no/dette-bor-du-gjore-for-a-hindre-fugleinfluensa-hos-familiedyrene/s/5-148-387360 Anonymkode: 3f013...47f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Dersom jeg bodde der det er store utbrudd nå ville jeg holdt katta inne ja. Både for kattas sikkerhet og for spredningsfare til andre fugler. (Ser for meg at katten tygger på syk fugl, og sprer smitten videre til frisk fugl den akkurat ikke klarer å fange osv). Vi på Jæren hadde utbrudd i fjor, og i parken rett ved huset vårt lå det døde fugler på stiene hver dag. Var uhyggelig, og ungene nølte brått med å bruke lekeplassen i parken, da det lå døde fugler rundt om kring. Hadde jeg hatt katt da, hadde jeg holdt den inne. I tillegg er jo området vårt på jæren område hvor 25% av landets egg- og kyllingproduksjon foregår. Så i fjor ble det innført krav om å holde fjørfe innendørs grunnet smittefare. Dette hadde nok også påvirket mitt samfunnsansvarsfølelse og gjort at jeg holdt katten inne. Anonymkode: f66a1...fcd 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Dersom jeg bodde der det er store utbrudd nå ville jeg holdt katta inne ja. Både for kattas sikkerhet og for spredningsfare til andre fugler. (Ser for meg at katten tygger på syk fugl, og sprer smitten videre til frisk fugl den akkurat ikke klarer å fange osv). Vi på Jæren hadde utbrudd i fjor, og i parken rett ved huset vårt lå det døde fugler på stiene hver dag. Var uhyggelig, og ungene nølte brått med å bruke lekeplassen i parken, da det lå døde fugler rundt om kring. Hadde jeg hatt katt da, hadde jeg holdt den inne. I tillegg er jo området vårt på jæren område hvor 25% av landets egg- og kyllingproduksjon foregår. Så i fjor ble det innført krav om å holde fjørfe innendørs grunnet smittefare. Dette hadde nok også påvirket mitt samfunnsansvarsfølelse og gjort at jeg holdt katten inne. Anonymkode: f66a1...fcd Huff, så trist! Var det småfugler som lå rundt i parken? Her er det stort sett måker som blir smittet i dette utbruddet, men kattene tar selvsagt måker også, spesielt nå som det går lite flyvedyktige måkeunger rundt omkring . Anonymkode: 3f013...47f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff, så trist! Var det småfugler som lå rundt i parken? Her er det stort sett måker som blir smittet i dette utbruddet, men kattene tar selvsagt måker også, spesielt nå som det går lite flyvedyktige måkeunger rundt omkring . Anonymkode: 3f013...47f Nei. Kråkefugler, så kaier, kornkråker og (grå)kråker. Og jærstrendene hadde mye døde vadefugler og ender og havsuler. Kan godt være det rammet småfugler også, men jeg så ikke flere døde småfugler enn vanlig- noe som også kan skyldes at de ble spist fort. Hos oss var det mildere utbrudd enn hos dere, men ble portforbud for hønsefugler osv, og nedslakting av noen besetninger med hønsefugl. Anonymkode: f66a1...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/07/29/store-utbruddet-av-fugleinfluensa-er-en-stor-tragedie/ "– Det betyr uansett at vi følger godt med, og har beredskapsplaner når villfuglene begynner å trekke sørover til andre deler av landet, skriver Støre." Hva mener han med "vi følger godt med" egentlig? Det har jo spredd seg sørover til andre deler av landet, døde fugler overalt på Sunnmøre. På tide å komme hjem fra ferie nå kanskje??? Anonymkode: 61a1b...fe8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå