AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har sommerjobb og har nå jobbet i fem uker, offentlig sektor. Dessverre har jeg blitt syk. Får jeg lønn selv om jeg er syk? Jeg vet at voksne gjør det, men det er kanskje ulike regler? Anonymkode: fc01d...3d0
Jaane doe Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Om man får lønn for dager man er syk handler litt om hvor lenge man har jobbet et sted. Når jeg var sommervikar ifjor fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha jobbet der i minst 4 uker sammenhengende uten sykedager for å få det. Men jeg er ikke oppdatert på om det er andre regler som gjelder nå. Står det noe i din arbeidskontrakt om det?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Det skal stå i kontrakten mener jeg Tror du skal være innenfor etter 5 uker. Er du fagorganisert? Anonymkode: b0cab...063
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Om du får sykemelding fra lege, så får du sykepenger. Her er kravet 4 uker jobb. For å bruke egenmelding er det oftest 8 uker som er kravet Anonymkode: 5e8da...888 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det skal stå i kontrakten mener jeg Tror du skal være innenfor etter 5 uker. Er du fagorganisert? Anonymkode: b0cab...063 Jaane doe skrev (8 minutter siden): Om man får lønn for dager man er syk handler litt om hvor lenge man har jobbet et sted. Når jeg var sommervikar ifjor fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha jobbet der i minst 4 uker sammenhengende uten sykedager for å få det. Men jeg er ikke oppdatert på om det er andre regler som gjelder nå. Står det noe i din arbeidskontrakt om det? Nei, står ingenting i kontrakten. Jeg er ikke fagorganisert. Anonymkode: fc01d...3d0
Jaane doe Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, står ingenting i kontrakten. Jeg er ikke fagorganisert. Anonymkode: fc01d...3d0 Jeg googlet litt og virker som det fortsatt er 4 uker som gjelder. "Du har rett til sykepenger fra arbeidsgiver etter fire ukers arbeid hos samme arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å utbetale sykepenger de 16 første kalenderdagene av sykdomsperioden. De første to månedene av arbeidsforholdet må du fremlegge sykemelding fra lege for å få rett til sykepenger. Etter to måneder kan du benytte egenmelding." https://www.krifa.no/ansettelse/til-deg-som-har-sommerjobb/ Så du får nok lønn for dagen(e) du er syk nå så lenge du gir arbeidsplassen din sykemelding fra lege.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Om du får sykemelding fra lege, så får du sykepenger. Her er kravet 4 uker jobb. For å bruke egenmelding er det oftest 8 uker som er kravet Anonymkode: 5e8da...888 Den uthevede setningen kan mistolkes, særlig på et forum der folk leser minimalt for å finne svar på sitt spørsmål. Det er den påfølgende setningen som virkelig er viktig - man må ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykepenger. Sykemelding fra andre enn leger er vel heller ikke så vanlig, og jeg tror ikke det er relevant i dette tilfellet uansett, og jeg tror ikke saken hadde stilt seg annerledes om det var en kiropraktor eller tannlege som skrev sykemeldingen. Ikke at det du skriver er feil, jeg må bare presisere. Og ja, for egenmelding er det to måneder som gjelder. Anonymkode: 6ec5b...f43
mmd Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 Du skriver at du jobber i offentlig sektor. Dersom du har jobb i staten har du rett til sykepenger så snart du har tiltrådt stillingen. Altså ikke krav om fire uker.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Skrevet 29. juli 2023 Du har rett til sykelønn for oppsatte vakter dersom du leverer sykmelding for fraværet. Du har ikke rett til å bruke egenmelding før du har jobbet i 8 uker sammenhengende. Anonymkode: a1c84...a01
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Hva mener du med at du vet voksne gjør det? Hvor gammel er du? Anonymkode: 02aa3...e49
Fighter83 Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 Tror arbeidsgiver hos oss også har en greie om at det er kun avtalte vakter man har hatt 2 uker i forveien man får sykepenger for, om man ikke har fått tildelt en turnus da😉
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: b0cab...063
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med at du vet voksne gjør det? Hvor gammel er du? Anonymkode: 02aa3...e49 19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: b0cab...063 Bra, dvs jeg gikk på jobb selv om jeg var syk. Redd for dårlige reaksjoner Anonymkode: fc01d...3d0 1
_popcorn_ Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. _popcorn_, adm
William_S Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 I det offentlige er det nok å ha møtt opp på jobb en dag for å ha rett på sykepenger. Er det dog en tilkallingsstilling man har må det dog ikke ha gått mer enn 14 dager siden sist man var på jobb, da anses arbeidsforholdet for å ha startet på nytt igjen. Men man må ha sykemelding fra lege før man har jobbet 8 uker, det er først da man får rett på egnemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå