AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Dette er en datter som har trillet sin mor rundt fingeren hele sitt liv. Aldri møtt på ett nei. Har hatt relasjon med disse mer enn hele datterens liv, hun er nå voksen. Hun er i dag fortsatt klistret fast til sin mor, så og si ingen venninner. Hjemme bestemmer hun all innredning, spisetid( og hva til middag), bestemmer når og hvor de skal ha ferie. Har også krav til far om hva han ikke får lov til å spise og annet, hvis ikke han lystrer vil hun ikke ha kontakt med han. Far har holdt seg på avstand i flere år. Ikke involvert seg i mor og datters relasjon. Datteren hadde med seg en venninne(faktisk hadde hun en) på en helgetur med denne omtalte datterens mor. Der var vi vitne til at mor overøste med idéer om hva alle sammen skulle finne på. Absolutt alle spørsmål ble rettet til sin datter i denne forbindelse, ikke én eneste gang fikk denne venninnen spørsmål om hva hun hadde av ønsker og forslag. Ikke én gang.. Datteren bare mumler i foreldrenes påhør til meg og kjæresten hvis vi er på besøk. Truffet henne et par ganger i en til en, da har hun kommunisert mer normalt. Nå mistenker plutselig mor at datteren har aspergers av forskjellige grunner, spesielt det at hun ikke vil/kan knytte til seg bekjentskaper på skolen. Javel. Men kan det faktisk tenkes at barn kan utvikle personlighetsforstyrrelser pga foreldres sykelige og frie oppdragelse? For dette er virkelig ille. Anonymkode: 7f005...0b0 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Personlighetstsforstyrrelse og nevrodivergent er to helt forskjellige ting, da. Anonymkode: 81134...8aa 4 1 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Personlighetstsforstyrrelse og nevrodivergent er to helt forskjellige ting, da. Anonymkode: 81134...8aa Ok. Og sistnevnte er? Anonymkode: 7f005...0b0
Andro Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Å være helt grenseløs overfor barna sine kan være en form for omsorgssvikt, og det kan i aller høyeste grad medføre psykiske vansker og personlighetsforstyrrelser. Det kan imidlertid aldri føre til asberger eller andre nevrodivergente tilstander, for det er medfødte, arvbare nevrologiske tilstander, som ikke har noe med oppvekstkår å gjøre. Inkompetente foreldre kan imidlertid gi dem store tilleggsvansker, om de har en slik tilstand. Folk med autismespekterforstyrrelser har ofte traumer fordi de har blitt på en uvettig måte av folk som ikke har forutsetning for å forstå dem. Det er bra at moren mistenker at det feiler jenta noe så hun får en skikkelig utredning. Ved mistanke om autisme er familien med i en del av samtalene, og samspill blir observert. Det er en mulighet til også å få veiledning. Støtt henne i å pushe på med en utredning av datteren. 2 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men kan det faktisk tenkes at barn kan utvikle personlighetsforstyrrelser pga foreldres sykelige og frie oppdragelse? For dette er virkelig ille. Anonymkode: 7f005...0b0 Ja, det tror jeg. Barna idag er helt ødelagt av alt dette pedagoiske tullet. Anonymkode: aaf01...7d1 1 1
Andro Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Og sistnevnte er? Anonymkode: 7f005...0b0 Nevrodivergens er årsak til tilstander som autisme, adhd, tourette osv. Arvelige nevrologiske tilstander.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Klart de kan. Barn trenger faste rammer. Anonymkode: 72f02...25b 2
Andro Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det tror jeg. Barna idag er helt ødelagt av alt dette pedagoiske tullet. Anonymkode: aaf01...7d1 Pedagogisk? 🤣 Det ts beskriver er vel egentlig det motsatte. Uvettighet. 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Og sistnevnte er? Anonymkode: 7f005...0b0 Asperger, som hun mistenker. Anonymkode: 81134...8aa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Andro skrev (6 minutter siden): Å være helt grenseløs overfor barna sine kan være en form for omsorgssvikt, og det kan i aller høyeste grad medføre psykiske vansker og personlighetsforstyrrelser. Det kan imidlertid aldri føre til asberger eller andre nevrodivergente tilstander, for det er medfødte, arvbare nevrologiske tilstander, som ikke har noe med oppvekstkår å gjøre. Inkompetente foreldre kan imidlertid gi dem store tilleggsvansker, om de har en slik tilstand. Folk med autismespekterforstyrrelser har ofte traumer fordi de har blitt på en uvettig måte av folk som ikke har forutsetning for å forstå dem. Det er bra at moren mistenker at det feiler jenta noe så hun får en skikkelig utredning. Ved mistanke om autisme er familien med i en del av samtalene, og samspill blir observert. Det er en mulighet til også å få veiledning. Støtt henne i å pushe på med en utredning av datteren. Takk for innspill. Jeg tenker likevel en utredning kan være vanskelig. Hvem forelder vil vise frem sin tankeløse fremtreden? Vedkommende mor er oppgående, og jeg tror hun innerst inne vet at hun er en medvirkende årsak. Men innrømme? Det er noe annet. Anonymkode: 7f005...0b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 Det er klart ulike typernoppdragelsesmetoder kan føre til ulike diagnoser i voksen alder. Traumer, omsorgssvikt m.m. kan føre til nevrologiske utviklingsfeil blant annet. Men om du har vært i livet til denne personen, burde du ikle ha meldt til barnevernet? Og om det er snakk om ufordragelig oppførsel eller mangel på muligheten til å knytte seg til andre mennesker og få venner osv, så skal også skolen og helsestasjon/helsesykepleier reagere. Vet ikke hvor gammel personen er idag da men.. om hun nå er voksen, så er det jo ikke så mye å gjøre sånn utenfra. Da må det i så fall være at familien selv ønsker hjelp. Vet ikke hva du egentlig lurte på. Anonymkode: 3b955...e1d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ok. Og sistnevnte er? Anonymkode: 7f005...0b0 Medfødt Anonymkode: a31b8...7ab 1
Andro Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for innspill. Jeg tenker likevel en utredning kan være vanskelig. Hvem forelder vil vise frem sin tankeløse fremtreden? Vedkommende mor er oppgående, og jeg tror hun innerst inne vet at hun er en medvirkende årsak. Men innrømme? Det er noe annet. Anonymkode: 7f005...0b0 De som utreder er fullt klar over det, og ingen kan spille kompetent om de ikke er det. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Andro skrev (32 minutter siden): Nevrodivergens er årsak til tilstander som autisme, adhd, tourette osv. Arvelige nevrologiske tilstander. Og hvordan diagnostiseres det? Jo: kun via symptombilde som kommer frem i adferd. Meg bekjent kan du ikke ta en blodprøve eller obdusere noen og se på nervesystemet at de er på autisme spekteret. Så jeg mener at det er ikke så sort hvitt som du skal ha det til. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette er en datter som har trillet sin mor rundt fingeren hele sitt liv. Aldri møtt på ett nei. Har hatt relasjon med disse mer enn hele datterens liv, hun er nå voksen. Hun er i dag fortsatt klistret fast til sin mor, så og si ingen venninner. Hjemme bestemmer hun all innredning, spisetid( og hva til middag), bestemmer når og hvor de skal ha ferie. Har også krav til far om hva han ikke får lov til å spise og annet, hvis ikke han lystrer vil hun ikke ha kontakt med han. Far har holdt seg på avstand i flere år. Ikke involvert seg i mor og datters relasjon. Datteren hadde med seg en venninne(faktisk hadde hun en) på en helgetur med denne omtalte datterens mor. Der var vi vitne til at mor overøste med idéer om hva alle sammen skulle finne på. Absolutt alle spørsmål ble rettet til sin datter i denne forbindelse, ikke én eneste gang fikk denne venninnen spørsmål om hva hun hadde av ønsker og forslag. Ikke én gang.. Datteren bare mumler i foreldrenes påhør til meg og kjæresten hvis vi er på besøk. Truffet henne et par ganger i en til en, da har hun kommunisert mer normalt. Nå mistenker plutselig mor at datteren har aspergers av forskjellige grunner, spesielt det at hun ikke vil/kan knytte til seg bekjentskaper på skolen. Javel. Men kan det faktisk tenkes at barn kan utvikle personlighetsforstyrrelser pga foreldres sykelige og frie oppdragelse? For dette er virkelig ille. Anonymkode: 7f005...0b0 Ja, jeg tror det. Har selv en bekjent med nøyaktig samme bakgrunnshistorie, kunne vært denne jenta i historien. Foreldre (spesielt mor) har vært grenseløs i møte med barnet. Barnet har aldri blitt korrigert så vidt jeg vet eller har sett. Andre barn (og voksne) blir overkjørt og mor oppfører seg som om det er helt normalt. «Barnet» er i dag voksen og har nå fått en diagnose. Jeg har tenkt akkurat det samme som deg, at det er umulig for omgivelsene (og da heller ikke en psykolog) - å egentlig stadfeste om det skyldes iboende (medfødte) utfordringer hos barnet, eller «omsorgssvikt» hvor barnet ikke er korrigert eller sosialisert. Jeg har ofte tenkt på barna i Alvdal saken. De ble vel diagnostisert med autisme og/eller lett psykisk utviklingshemming, også viste det seg vel at de led under grov og alvorlig omsorgssvikt (herunder seksuelle overgrep) 3
Andro Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 Full Ugle skrev (Akkurat nå): Og hvordan diagnostiseres det? Jo: kun via symptombilde som kommer frem i adferd. Meg bekjent kan du ikke ta en blodprøve eller obdusere noen og se på nervesystemet at de er på autisme spekteret. Så jeg mener at det er ikke så sort hvitt som du skal ha det til. Nei, det er en veldig gammeldags forståelse av nevrodivergente tilstander, å forstå det som adferd. Det er tilstander som absolutt vises i somatikken, og som bør være oppført i folks journal. Vi har avvikende smertebilde, balanse, syn, sanseapparat, hypermobilitet, manglende temperaturregulering og en rekke andre fysiske trekk, som også utredes i den perioden man går til samtaler og observasjon. Det er grunnleggende viktig for å få riktig helsehjelp i en rekke situasjoner. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Andro skrev (3 minutter siden): Nei, det er en veldig gammeldags forståelse av nevrodivergente tilstander, å forstå det som adferd. Det er tilstander som absolutt vises i somatikken, og som bør være oppført i folks journal. Vi har avvikende smertebilde, balanse, syn, sanseapparat, hypermobilitet, manglende temperaturregulering og en rekke andre fysiske trekk, som også utredes i den perioden man går til samtaler og observasjon. Det er grunnleggende viktig for å få riktig helsehjelp i en rekke situasjoner. At absolutt alle som får enten en ADHD eller autisme spekter forstyrrelse - lidelse/diagnose alltid får dette grunnet det «nevrologiske» bildet er jeg uenig i. At «medfødt» autisme og AHDH finnes: ja. At alle med diagnosen automatisk har det grunnet medfødte årsaker: Nei! 1
Andro Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 Full Ugle skrev (Akkurat nå): At absolutt alle som får enten en ADHD eller autisme spekter forstyrrelse - lidelse/diagnose alltid får dette grunnet det «nevrologiske» bildet er jeg uenig i. At «medfødt» autisme og AHDH finnes: ja. At alle med diagnosen automatisk har det grunnet medfødte årsaker: Nei! Da viser du svak faglig forståelse for disse tilstandene. Før hendte det at de ble forvekslet med andre lidelser, men utredningen er mye bedre nå. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 Ja, det er en grunn til at sløve foreldre diagnostiserer de umulige ungene sine med adhd i stedet for å oppdra dem. En diagnose er så mye enklere. Anonymkode: dd090...285 1
Yodas Skrevet 26. juli 2023 #19 Skrevet 26. juli 2023 4 minutter siden, Andro said: Da viser du svak faglig forståelse for disse tilstandene. Før hendte det at de ble forvekslet med andre lidelser, men utredningen er mye bedre nå. Det kan jo ikke være så enkelt. Det viser seg f.eks. at barn født sent på året oftere får adhd-diagnose enn andre. Det må da skyldes adferden de viser, som henger sammen med at de er mindre modne enn klassekamerater pga alder? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #20 Skrevet 26. juli 2023 Dette høres ut som en kvinne jeg kjenner i 20-årene, og hun er ikke på spekteret. Men moren har ødelagt mye for henne ved å la henne bestemme alt, og aldri få et nei. Hun bor fortsatt hjemme i en alder av 26 år, er på vei til ufør, og har én venninne - pga. at ingen orker bortskjemtheten. Venninna sliter også, så de holder nok sammen i mangel på andre vennskapelige relasjoner. Det er bare trist 😳 Hun var i jobb noen år, men hadde aldri fått forutsetningene hjemmefra for å takle det virkelige liv, så hun ble fort sykemeldt. Foreldrene har aldri latt henne løse eller takle noe selv. Det er skikkelig skummelt med curlingforeldre. Anonymkode: 454a4...2e3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå