AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Del Skrevet 26. juli 2023 Som tittelen sier: noen som har vært på langtidsferie/backpacking her? Tenker fra 4-6 mnd og oppover? Vil gjerne høre om andres erfaringer. For eksempel: - Hvor reiste du? - Hvilke(t) årstall reiste du? - Hvor gammel var du? - Reiste du alene eller sammen med noen? - Hvor mye penger brukte du? - Hva slags standard hadde du på reisen? (Overnatting/mat etc.) - Har du noen gode råd til noen som planlegger 12 måneder på reise? Anonymkode: b93ac...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Del Skrevet 26. juli 2023 Backpacket rundt i verden i 1 år, alene var i australia, thailand, india, nepal, laos, burma, cambodia, vietnam, malaysia var 22 år Brukte under 100 000 men jobbet litt underveis og levde meget meget billig. Anonymkode: b3bd6...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som tittelen sier: noen som har vært på langtidsferie/backpacking her? Tenker fra 4-6 mnd og oppover? Vil gjerne høre om andres erfaringer. For eksempel: - Hvor reiste du? Oceania, LA, NZ/Oz, SE Asia - Hvilke(t) årstall reiste du? 2003, så kostnader da er irrelevant nå 🤪 - Hvor gammel var du? 22 - Reiste du alene eller sammen med noen? Ja, en venninne (mesteparten av tiden) - Hvor mye penger brukte du? - Hva slags standard hadde du på reisen? (Overnatting/mat etc.) Hostels, lagde mat på hostel (spiste lite ute) - Har du noen gode råd til noen som planlegger 12 måneder på reise? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Anonymkode: b93ac...29f Råd: Do it!!! Husk reiseforsikring med lang nok gyldighet! Sett av penger til å gjøre noen dyre, men veldig gøye ting innimellom! Dykkekurs eller lignende, hva du nå enn ønsker. Ikke spar deg til fant! I Australia kan du få work and travel-visum hvis du vil forlenge reisen gjennom å jobbe for føden (avhengig av alder). Du får mer moro for pengene i billige land. Pengene flyr veldig fort i land som USA etc. Australia og NZ også. Anonymkode: 0afc7...942 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Del Skrevet 26. juli 2023 - Hvor reiste du? Malaysia, Thailand, Singapore, Vietnam, Myanmar, Australia - Hvilke(t) årstall reiste du? 2009-10 - Hvor gammel var du? 35 - Reiste du alene eller sammen med noen? mann og to barn - Hvor mye penger brukte du? 350.000 kr - Hva slags standard hadde du på reisen? (Overnatting/mat etc.) Alt fra madrass på gulvet med 27 andre, til 5 stjernes hotell. - Har du noen gode råd til noen som planlegger 12 måneder på reise? Ikke planlegg for mye, la tilfeldighetene bringe deg dit du har lyst, når du har lyst. Anonymkode: fcad1...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 29. juli 2023 #5 Del Skrevet 29. juli 2023 On 7/26/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said: - Har du noen gode råd til noen som planlegger 12 måneder på reise? Om du befinner deg i et land over flere måneder hvor det ikke snakkes engelsk.. Lær deg å holde samtaler på det lokale språket. En verden av bissare opplevelser og generøsitet åpner seg for deg her. Dette settes stor pris på mange steder, og plutselig inviteres du på middag hjem til folk, ut på lokale arrangementer og du får mulighet til å oppleve kultur fremfor å observere den. Hosteller er kult og sosialt (anbefaler dette også), men det er lett og havne i backpacker-bobla hvor dette er alt du opplever. Dette er kun et råd basert på egne erfaringer. Folk utvikler forskjellige smak når det kommer til hvordan man liker å reise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
michi88 Skrevet 30. juli 2023 #6 Del Skrevet 30. juli 2023 Var i Kina(kunne vært foruten, ikke kjekt alene), Thailand, Kambodsja (angret på at jeg ikke tok Vietnam og Laos, det var veldig mange backpacker som skrytte av de stedene. Australia, new Zealand og en busstur fra Sør Afrika og opp til kenyA. Hvilke(t) årstall reiste du? 2009 - Hvor gammel var du?19 - Reiste du alene eller sammen med noen? Alene - Hvor mye penger brukte du? 100.000 - Hva slags standard hadde du på reisen? (Overnatting/mat etc.) Hostellet, brydde meg ikke så hardt. Sov veldig lite, festet mye i Thailand og Australia. I Afrika var det alt fra telt til hotell. De fleste stedene var helt ok, på noen av de værste backpacker plassene i Australia bodde det mange griser🤢 bytt rom! Når det gjaldt mat, var jeg nok mot strømmen. Aldri spist så godt og sunt. Mens andre jeg kjente spiste bare pasta og la på seg. I Kina tørt jeg knapt smake på noe, forstod jo ingenting. Thailand var matparadis og rimelig. Spiste mye sjønat. Australia mye granolabarer, yoghurt og bær og grillmat. Afrika alt mulig rart. Men vær obs på papp( du blir oppblåst som en ballong av det) - Har du noen gode råd til noen som planlegger 12 måneder på reise? Ikke planlegg for mye, og forvent at ting går i dass! Reis til steder der du ikke ville reist med familie. Finn ut hva som er viktig for deg. Er det fest, severdigheter, de lokale, shopping, luksus osv. Når du reiser så lenge så ha alltid repetisjonssaker og medisiner med, for ting blir slitt. Jeg reiste 4 mnd. Måtte kaste trusene mine etter halve turen.🤷 Med min flaks så fant jeg ingen plasser å handle det og ente opp truseløs noen dager til jeg reiste videre .🙈 Traff på ei som reiste med trillekoffert, boomblaster og rettetang. Det såg slitsomt ut. Bruk ryggsekk! Maten og det sosiale var viktig for meg. Jeg ville presse meg selv til å utfordre meg selv. Så hoppet i fallskjerm, i strikk, rafter, full moon party, tok dykkerlappen. Jeg spontant reiste andre steder, med folk jeg møtte på bussen. Selv om man går inn for å ikke finne seg noen, så reis med beskyttelse! Det er nye større sjanse for å ende opp med å ha sex på sånne turer! Dersom du skal til Afrika, så anbefaler jeg sterkt å ta busstur. Folkene har jeg fortsatt kontakt meg. Fantastiske folk i alle aldre! Zanzibar var høydepunktet! Australia så var jeg på et vrakdykk, beste opplevelsen under vann. Skilpadder større en meg. Men veldig bølgete og vi ble alle dårlig! Selv om jeg er vant til båt. Thailand-koh tao-dykke og snorkleparadis, Koh phangan til fullmåne party, men pass på verdisaker. Alle hostellet blir ranet hver natt! Anonymkode: b93ac...29f Liker Siter 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Del Skrevet 31. juli 2023 Har backpacket en rekke ganger under fjerne himmelstrøk de siste 30 årene, alt fra 1-6 mnd slengen. Råd sånn «helt fra hofta»: Ikke dra med deg mer bagasje enn du kan bære på ryggen, og ikke fyll sekken (du handler garantert ((klær)) underveis). Ha dessuten en "grab bag" med pass og alt kritisk viktig for seg. Mao en LITEN sekk til småturer. Ta bilder av pass/ID-kort/førerkort/kredittkort. Ha med deg to eller gjerne tre ulike betalingskort på turen. Ikke oppbevar dem på samme sted! Ett av dem skal virkelig være bortgjemt i tilfelle noe ekstremt skjer. Som ung(?) backpacker er det lett å la seg lure til å tro at bare fordi andre i samme situasjon gjør sånn eller slik (feks ymse rusmidler, kjøre moped etter noen øl uten førerkort etc) så er det innafor. Men du er sjef for eget liv og må ta ansvaret for dumme valg du evt gjør. Ikke vær naiv. Dessuten skal du huske på at det å henge med feil folk kan få konsekvenser, selv om du selv ikke gjør noe direkte galt. Guilty by association forekommer ofte... Hvis noe er for godt til å være sant, så er det gjerne nettopp det. Dessverre er det ikke slik at alle er snille og greie der ute, og de er smartere enn deg. 😉 Ha en god reiseforsikring! Jeg gjentar: ha en god reiseforsikring!! Det er dessverre dyrt: når jeg bikker 70 dager på tur så må jeg ut med 75-80 kroner ekstra PER DAG. Dette må forhåndsbetales, og blir solide summer etterhvert. Snakk med selskapet ditt. Det finnes enkelte internasjonale selskaper som tilbyr reiseforsikringer for lange utenlandsopphold, men der har jeg ingen erfaring med priser og tjenester. Sjekk litt rundt hos ulike norske tilbydere. Jeg kjenner personlig to personer som har tabbet seg ut ved å ikke ha dekning, og det har kostet familiene +/- 5-600.000 for behandling og hjemtransport. Legg kun veldig grove planer. Plutselig blir du en uke eller tre ekstra et sted fordi du trives. Når det er sagt: Kjør på, og ha en opplevelsesrik om spennende reise! Anonymkode: 755bb...21e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå