Gå til innhold

Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste om engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og følte at det passet veldig godt på meg. Så da lurer jeg på om noen her har vært gjennom utredning for denne diagnosen? Er det noe hjelp/ behandling å få som hjelper på symptomene?

Anonymkode: 20db1...2d3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fått vite at jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Usikker på om "engstelig" er noe annet, men sikkert det samme. Om jeg husker riktig så er det litt sånn samlegreie uten veldig klare 'regler' for hva som gjelder. En del av kriteriene passet for meg, mens andre ikke gjør det i det hele tatt.

Var ikke en spesiell utredning for akkurat dette, men jeg var innom DPS, og da finner de vel ut av hva som passer best, om noe, i løpet av mange samtaler og evt andre interaksjoner, som at hvis man er i gruppeterapi. Hvis du ønsker å få hjelp, er første steg en samtale med fastlegen, og så krysse fingrene for at du blir tatt inn til DPS. Dessverre må det gjerne være litt seriøst, som at man er ganske alvorlig deprimert med selvmordstanker. Sikkert mange andre enn det som blir tatt inn altså, men for min del var jeg så langt nede på det verste.

Jeg er ikke psykolog så vet ikke hva det faglige sier, men vil tro at for en slik diagnose så er det viktig med eksponeringstrening. Altså møte andre mennesker i ulike sosiale settings, og prøve å bli mer komfortabel med det, se at det er "trygt", og over tid bli mer sikker på deg selv. Kommer vel litt an på hva du føler traff deg mest av diagnosekriteriene. For min del har det vertfall hjulpet å komme meg mer ut og bli med på noen aktiviteter. Men det er helt sikkert veldig individuelt, og er man langt nede så kan veien dit være lang.

Hjelp og behandling er det definitivt å få, bare så det er sagt :)

Anonymkode: c129a...98d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den diagnosen. Utredningen gikk ganske enkelt for seg. En del skjema og samtaler rundt svarene. Behandling avhenger av hvor du bor i landet. Hos meg har de ikke ressurser til å behandle så i papirene skriver ee behandlingsresisten (fra dps til nav). Vet mange har fått avslag på behandling og blir videresendt til kommunal psykisk helse, støttesamtaler. Min kommune tilbyr ikke støttesamtaler så for meg betyr det at jeg ikke har noe sted å hente hjelp fra. Eksponeringsterapi har lite for seg med mindre man har noe helt konkret å jobbe med.

Anonymkode: 8bed7...383

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har den diagnosen. Utredningen gikk ganske enkelt for seg. En del skjema og samtaler rundt svarene. Behandling avhenger av hvor du bor i landet. Hos meg har de ikke ressurser til å behandle så i papirene skriver ee behandlingsresisten (fra dps til nav). Vet mange har fått avslag på behandling og blir videresendt til kommunal psykisk helse, støttesamtaler. Min kommune tilbyr ikke støttesamtaler så for meg betyr det at jeg ikke har noe sted å hente hjelp fra. Eksponeringsterapi har lite for seg med mindre man har noe helt konkret å jobbe med.

Anonymkode: 8bed7...383

Skriver de at du er behandlingsresistent fordi de ikke har nok ressurser til å behandle deg?!

Anonymkode: c3b23...a12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skriver de at du er behandlingsresistent fordi de ikke har nok ressurser til å behandle deg?!

Anonymkode: c3b23...a12

Jeg tror det handler om at personlighetsforstyrrelser generelt er vanskelige å behandle. De krever mye terapi over lang tid. Det er som regel en medfødt forstyrrelse og svært mange blir aldri helt gode fra den tross terapi.

Det varierer jo mellom de ulike personlighetsforstyrrelsene og noen blir sett på som mer alvorlige enn andre. Unnvikende personlighetsforstyrrelse blir nok ikke sett på som like alvorlig som emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse feks. Så den sammen med sosial angst feks blir oftest ikke prioritert i det offentlige helsevesenet har jeg fått inntrykk av. Da må man ha penger selv og gå privat eller takke ja til gratis tilbudet kommunenen tilbyr.

Er forøvrig enig at det blir feil å kalle en med personlighetsforstyrrelse for behandlingsresistent pga manglende ressurser, men velger å tro de tar en individuell vurdering. Her har jo vedkommende vært på lang utredning og psyk fått et bilde av henne. Så de har nok basert det på dette. Ikke diagnosen generelt.

Anonymkode: acf91...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått diagnosen via DPS. Var ganske langt nede da jeg kontaktet legen. Men fikk ikke noe særlig mer enn den utredningen, ble anbefalt private gruppetimer, men jeg kom meg aldri helt dit. Nå føler jeg egentlig ikke at noen kan hjelpe meg lenger, det er så inngrodd at jeg ikke klarer å se for meg hvordan noen skal kunne hjelpe. Men jeg tror gruppetimer kan være en fin ting uansett. Selv om eksponering ikke fungerer så bra, så tenker jeg at man får gjøre sitt beste. Det blir kanskje ikke veldig mye bedre, men å sitte inne og gjemme seg gjør det definitivt verre i mitt tilfelle.

Anonymkode: 1bb54...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...