AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #21 Skrevet 26. juli 2023 Jeg måtte operere ut visdomstennene nede da de ikke klarte å bryte ordentlig frem. Det gikk kjapt og greit hos meg, hadde fått hestesprøyte med bedøvelse som kjevekirurgen sa (responderer dårlig på bedøvelse) så kjente ingenting. Var tilbake på jobb som normalt dagen etter da jeg bare var litt øm og sår, ikke hoven. Måtte ta visdomstennene i 2 omganger da han ikke kunne bedøve begge sider samtidig. Samme erfaring 2.gang, dro til syden 1 uke etter inngrepet. Gikk på Ibux og Paracet i ett par dager begge gangene og ble sydd med sting som løste seg opp. Anonymkode: bae47...bcc
Vimsa84 Skrevet 26. juli 2023 #22 Skrevet 26. juli 2023 (endret) opererte ut begge mine nede, med ca 6 mnd i mellom. Måtte borre i kjevebein for å få de ut, samt dele opp tennene. Grudde meg sykt,. Ga beskjed om dette og fikk godt med vival før de startet Tror det tok ca 20-30 min fra jeg satte meg i stolen til hun var ferdig. Fikk resept på ibux 600 mg og paralgin forte, samt antibiotika. Var mest vondt de første dagene, men kunne kutte ut paralgin forte etter et par dager. Ibux/paracet brukte jeg vel en ukes tid første gang og nærmere 2 uker andre gang. Stingene tok hun på kontroll etter 3 dager. Sykemeldt en uke pga. fysisk jobb ( pga blødningsfare og smerter.) Viktig med god hygiene i "krateret" i noen uker etterpå, fikk med sprøyte som skulle brukes til å skylle hullene ordentlig rent morgen og kveld. Blåmerke/gulmerke på kjeven og halsen kom gradvis etter noen dager og var på topp etter ca en uke. Det mest ekle var at jeg var nummen i ansiktet etter bedøvelsen i mange uker... Tror hun traff en nerve ved bedøving... Akk den følelsen som når bedøvelsen er i ferd med å gå ut...satt i flere uker... Beit meg selv i kinnet hele tiden pga det...Var på kontroll og hun sjekket at det ikke var permanent skade, røttene lå så nærme nervene at det var det jeg var mest redd for... Endret 26. juli 2023 av Vimsa84
Frkego Skrevet 26. juli 2023 #23 Skrevet 26. juli 2023 Selve inngrepet var ikke vondt da man blir godt bedøvd. Man ser ingenting da resten av ansiktet blir tildekt. Jeg kjente at kirurgen holdt på inni der, men kjente ikke smerte. Etter at bedøvelsen gikk ut derimot… har aldri hatt så vondt! Måtte kjøre til legevakta og legen ble overrasket over at jeg bare hadde fått beskjed om å ta Ibux og Paracet ved smerter. Fikk resept på Tramadol og det var til stor lindring. Andre gangen jeg var inne for det samme ba jeg om resept på Tramadol og begynte å ta med en gang jeg kjente bedøvelsen gikk ut og da gikk det helt fint. Be derfor om sterke nok smertestillende så du har tilgjengelig hvis det blir smertefullt i etterkant 😊
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #24 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen ting, men det kan være litt kø. Anonymkode: 62536...d86 det kommer nok ann på...jeg tok de hos ei som min tannlege henviste til, var lang ventetid og jeg betalte vel ca 5000,- Gikk på egenandel så jeg fikk frikost etter den ene gangen da Anonymkode: ba675...dac
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #25 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skal reise en uke etter inngrepet. Er det innafor? Jeg må både se fin ut og føle meg bra. Håper det? Takk for alle svar Ts Anonymkode: 97f88...65c Jeg hadde ikke kunnet reise 1 uke etter inngrepet. Men som sagt, det er så individuelt, og det er vanskelig for en kirurg å forutsi i forkant om det vil oppstå komplikasjoner eller ikke. Hvis du kan utsette reisen, så ville jeg gjort det. Men hvis ikke, så kan du gjøre det du kan for å forebygge infeksjon: https://painfreedentalclinic.com.au/how-to-avoid-an-infection-after-wisdom-teeth-removal/ I tillegg kan du booste immunforsvar med d vitamin og sink (gitt at inngrepet er litt frem i tid og ikke i morgen), og for guds skyld, ikke røyk. Anonymkode: 46447...ccb
Vimsa84 Skrevet 26. juli 2023 #26 Skrevet 26. juli 2023 kruspersilletaco skrev (1 time siden): Tips: prøv å kjøl ned kinnet ditt resten av dagen og kvelden. Unngå å vær ute i solen. Hjalp veldig sist gang jeg gjorde det samme! det er lurt ja, jeg satt med ispose flere ganger første døgnet begge gangene
Miss91 Skrevet 26. juli 2023 #27 Skrevet 26. juli 2023 Har trekt en og fjernet en kirurgisk. Foretrekker kirurgisk fjerning, ikke vondt i det hele tatt. Jeg har vært heldig å ikke hovnet opp noe, dro rett på jobb igjen samme dag begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #28 Skrevet 26. juli 2023 Jeg hadde en veldig komplisert visdomstannfjerning (underkjeven), hvor røttene spriket i alle retninger, og det hadde vokst frem en cyste mellom tanna og beinet, som presset på hovednerven i kjeven. Kirurgen viste meg røntgenbildet og sa at han hadde ikke sett en så intrikat situasjon på lenge, så han gledet seg til å ta fatt på saken. Fikk IV-sedasjon, så jeg sov godt gjennom hele inngrepet, og husker ingenting fra IV-en ble satt i arma til jeg ble vekt etterpå og spurt om jeg kjente igjen han som skulle hente meg (samboeren min). Kirurgen hadde måttet fjerne ganske mye kjevebein for å få ut både tann og cyste, og hele prosessen tok ca 45 minutter, men for meg føltes det som et blunk. Hadde inngrepet tidlig om morgenen, så var hjemme igjen kl 9. Ble veldig trøtt av sedasjon, så jeg sov til jeg våknet kl 14 av at bedøvelsen hadde begynt å gå ut. Tok smertestillende da jeg våknet, fikk resept og instruks om hvor mye jeg skulle ta og hvor ofte, men jeg husker ikke akkurat hvilken type det var. Sannsynligvis ibuprofen eller paracetamol med dobbel styrke. Dagen etter inngrepet var det såpass greit at jeg klarte meg med en vanlig 200mg ibuprofen morgen og middag, og etter det hadde jeg ikke behov for mer smertestillende. Jeg fikk beskjed før inngrepet om at jeg måtte beregne ca 10 dager hvile etterpå, men jeg var helt fin igjen 3 dager etter, da var det verken hevelse eller ubehag igjen. Gjorde såklart som jeg fikk beskjed om med både hvile og etterpleie, men formen var mye bedre enn jeg hadde forventet. Superfornøyd med både kirurgen, anestesilegen og tannpleierne, jeg følte meg trygg og godt tatt vare på hele veien Jeg har slitt med ekstrem tannlegeskrekk helt siden jeg var barn, så det var helt fantastisk å få hjelp av noen som tok frykten min på alvor og møtte meg med både varme, tålmodighet og masse humor. Det er helt umulig å spå hvor lang rekonvalesens hver enkelt pasient vil ha, men følg alle rådene tannlegen gir nøye så reduserer du hvertfall risiko for dry socket og sånne ting som kan forlenge prosessen. Jeg ville ikke reist så kort tid etterpå, jeg ville ventet til etter jeg hadde vært på etterkontroll og vært helt sikker på at alt så bra ut, selv om jeg følte meg i fin form. Anonymkode: c2c58...14c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå