Gå til innhold

Kirurgisk fjerning visdomstenner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal fjerne 2 visdomstenner som ikke har brutt ordentlig fram. Jeg har trekt en oppe som var null problem. Jeg er noe nervøs ved dette kirurgiske inngrepet. Hva kan jeg forvente? Vil dette være vondt? Hvor lang tid tar det før jeg er tilbake til normalen igjen? Barna er heldigvis på ferie når jeg skal dette..

Hva er din erfaring? 

Anonymkode: 97f88...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal fjerne 2 visdomstenner som ikke har brutt ordentlig fram. Jeg har trekt en oppe som var null problem. Jeg er noe nervøs ved dette kirurgiske inngrepet. Hva kan jeg forvente? Vil dette være vondt? Hvor lang tid tar det før jeg er tilbake til normalen igjen? Barna er heldigvis på ferie når jeg skal dette..

Hva er din erfaring? 

Ikke noe å grue for. Du blir godt bedøvet og de opereres raskt ut. Sår i munn gror fort. Litt hoven et par dager.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring var ikke noe bra, mens andre igjen har god erfaring og kunne gå på jobb med en gang. Mao, det er veldig individuelt hvordan det blir, og det beste er å bare ta det som det kommer. 

Anonymkode: 46447...ccb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Ikke noe å grue for. Du blir godt bedøvet og de opereres raskt ut. Sår i munn gror fort. Litt hoven et par dager.

Deg om det, her holdt hun på i over en time for å få den ut. Måtte borre i selve kjevebenet

Hadde smerter i 5 uker etterpå.

Anonymkode: 3dc3a...77a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Deg om det, her holdt hun på i over en time for å få den ut. Måtte borre i selve kjevebenet

Hallo! Jeg snakker av egen erfaring! Det vil helst gå bra. Dumt av deg å legge ut skremselspropaganda.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er din erfaring? 

Merket 0 smerte, men begge mine nede satt VELDIGG hard fast så tok VELDIG lang tid å få dem ut.

Anonymkode: 1f0dd...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått operert ut visdomstenner i to omganger. Det verste var bedøvelsessprøyten, så med hånda på hjertet: ikke noe å grue seg til. De måtte borre opp tennene fordi de lå på langs nede i kjeven, men jeg kjente ingenting. Jeg fikk en pakke med paracet forte etterpå, men tok bare de to de sa jeg skulle ta før bedøvelsen gikk ut. Hadde ingen smerter. Også gror sår fort i slimhinnene, så du blir snart fin i munnen igjen.

Anonymkode: 62d7a...f04

Skrevet
Rødstrupa skrev (3 minutter siden):

Hallo! Jeg snakker av egen erfaring! Det vil helst gå bra. Dumt av deg å legge ut skremselspropaganda.

Snakker vel av egen erfaringen denne ovenfor her også. Samme erfaring selv, røtter var vokst i konflikt med kjeveben.

Ærlige og reelle svar. Har ingenting med skremselspropaganda å gjøre.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det to ganger. Måtte ta 1g paracet senere samme dag begge gangene, ellers var alt som normalt. Den ene gangen hoppet jeg på trampoline et par timer etter inngrepet, og akkurat det var en dårlig idé fordi det fremkalte smerte, men jeg kunne fint dratt på jobb liksom. Ikke noe vondt under selve operasjonen heller. 

Anonymkode: e5155...87a

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Tips: prøv å kjøl ned kinnet ditt resten av dagen og kvelden. Unngå å vær ute i solen. Hjalp veldig sist gang jeg gjorde det samme!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler ikke borring, så jeg opererte ut visdomstann i narkose. Det beste for meg.  Kun øm i ettertid. Aldri smerter. Problemer å gape, så spiste yoghurt med den minste skjeen jeg hadde. Tok smertestillende 2 -3 dager av plikt for at tannlegen sa det. Å for at jeg har livredd for at smertene skulle komme. Noe de ikke gjorde. Ble kvalm av tråden som løsnet og hang og slang rundt i munnen. Fjernet den etter 2 uker.

Anonymkode: 93b34...f40

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster det for kirurgisk fjerning? 🤔

Anonymkode: 9ad0f...342

Skrevet

Sønnen min opererte ut to i underkjeven for ett år siden. Først den ene siden, så skulle det gro, før man to uker senere tok og opererte ut på den andre siden. De tas ikke på likt, fordi man skal kunne ha én god side å tygge på :- ) Man tygger på den siden som ikke er nyoperert inntil den andre siden er grodd.

Det gror fort og greit i munnen for slimhinner er veldig raske til å heles.

Hørte ingen klager fra sønnen min mens dette pågikk, han klarte det fint selv om det var littegranne vondt nå og da i de første dagene etterpå. Han fikk smertestillende (Paralgin Forte) til å ta f.eks om kvelden når han skulle sove, så han ikke skulle bli holdt våken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk 2 og 2 tenner samtidig. En side om gangen. Begge tennene nede var ikke fult kommet frem (delvis fremme). De måtte da skjære dem helt frem. De måtte kløyve den ene av dem i 2, den andre i 4.

Jeg har hoven og knasket ibux i 2 uker hver gang 😅

Kjente absolutt ingenting under selve inngrepet. Smertene begynte ikke før etter bedøvelsen begynte å gå ut skikkelig.

Jeg kunne helt fint ha gjort det igjen, om det sier noe om hvor fæl opplevelse det var 😅 Altså det var ikke noe spesielt fælt, bare tok tid å komme meg i etterkant.

Det som er viktig å huske på er at vi er alle ulike. Det er mange som ikke trenger mer enn et pr dager på å komme seg, mens jeg trengte 2 uker 😅

Det værste med hele greia var stingene i munnen. Var av typen som oppløses av seg selv. Men de satt i en god stund, og smak satt seg i dem. Og ikke bare god smak, også dårlig sovesmak ol. 😖 akkurat den delen kunne jeg vært foruten 😅

Anonymkode: 4c560...ea1

• Nyttig 1
Skrevet

Merket veldig lite smerte i etterkant, men fikk Paralgin forte som jeg tok den første tiden etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal reise en uke etter inngrepet. Er det innafor? Jeg både se fin ut og føle meg bra. Håper det? 

Takk for alle svar

Ts

Skrevet (endret)

Heg måtte operere ut en visdomstann i fjor. Grudde meg veldig, men fikk noen tabletter jeg ble rolig av. Vival eller noe i den duren.

Fikk så god bedøvelse at hele operasjonen var smertefri. Hele operasjonen tok 15 og da måtte jeg sy noen ting også. Tanna mi hadde heller ikke kommet ut, så den måtte deles i biter.

Jeg har en visdomstann igjen og når den må ut en gang, så er det ikke noe å grue seg for.

Jeg var på jobb dagen etter. Brukte paralgin forte for smertene og hadde ikke noe vond så lenge jeg brukte PF.

Endret av Eva-Lena
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her ble det også borret i kjevebeinet,tror det totalt tok 20-30 min så veldig forskjell på hvem som utfører tydeligvis... og ja det var ganske vondt i noen dager og litt vondt kanskje et par uker. Men fikk godt med smertestillende så det gikk helt fint.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal reise en uke etter inngrepet. Er det innafor? Jeg både se fin ut og føle meg bra. Håper det? 

Takk for alle svar

Ts

Så sant du ikke har et veldig akutt behov for å få ut visdomstennene, ville jeg nok utsatt inngrepet. Komplikasjoner er relativt sjeldne, men hvis det er veldig viktig å se og føle seg fin en uke etterpå, bør du nok vente.

Anonymkode: c8b56...fb4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor mye koster det for kirurgisk fjerning? 🤔

Anonymkode: 9ad0f...342

Ingen ting, men det kan være litt kø. 

Anonymkode: 62536...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...