Gå til innhold

Fuktskade på benkeplaten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har fått fuktskade på benkeplaten. Er det noe jeg kan gjøre utenom å bytte hele benkeplaten? 

Anonymkode: 4cd46...fc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

20230726_164228.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den er nok Ødelagt 

Anonymkode: 60052...125

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må nok byttes ja.

Anonymkode: 2bdd3...67e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okay, takk for svar. Er det noen som har peiling på hvordan man gjør det? Er det en person som gjør sånt for en? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å gjøre selv. Bruker du den gamle som mal vet du hvor hullet til vasken skal være. 

Klarer du ikke selv er nok en snekker tingen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke vanskelig å gjøre selv. Bruker du den gamle som mal vet du hvor hullet til vasken skal være. 

Klarer du ikke selv er nok en snekker tingen.

Nei jeg klarer ikke selv, har aldri tatt i en sag i hele mitt liv. 😳

AnonymBruker
Skrevet

Billig og bra plater på obs bygg da. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser du nøyere etter er skuffene og dørene også vannskadet. 

Har du spylt kjøkkenet daglig? 😅

Anonymkode: 0402d...123

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig verdt å bytte den? Er skapene i god stand? 

Anonymkode: 60052...125

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei jeg klarer ikke selv, har aldri tatt i en sag i hele mitt liv. 😳

Mange videoer om hvordan man gjør hva på YouTube. Det er slik jeg som regel setter meg inn i hvordan jeg skal gjøre noe jeg ikke har gjort før. 

Å ta i en sag gjorde vi som kan det en første gang også. 

Når du allerede har en benkeplate med mål og riktig hull til mal er dette en veldig enkel jobb. Du kjøper lang nok benkeplate, sager en ben avslutning så den er nøyaktig like lang som den gamle, så legger du den gamle oppå den nye og tegner med blyant langs hullet du trenger til vask (og eventuelt komfyr), så legger du noe stabilt under platen så den heves opp fra gulvet (helst bent og stabilt), så lager du et hull inni firkanten/sirkelen du har tegnet (det som skal bort) et vilkårlig sted med boremaskin, setter stikksag nedi det hullet og fører den mot og langs linjen du har tegnet, til hullet du trenger er som det skal være. Så må ny plate løftes på plass, limes og fuges. Bør være to som løfter på plass, da den er blitt svakere der du har laget hull, og kan knekke om det blir for stor belastning der. 

Lett som bare det! 😊

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vannskade under benken også, skuffer og skap. Her har det rent godt med vann jevnlig. Man må tørke etter seg hver eneste gang man bruker vasken med en tørr klut. Husk det til neste gang.

Leier du, så vil nok utleier kommentere de vannskadene under benken også (skuffer etc) og kreve erstatning for hele. Hvis du eier selv, må du sjekke med utleier om du har lov til å begynne og fikle og fikse med en benkeplate selv på egenhånd...særlig om du aldri har gjort det før!

Anonymkode: 17f69...d14

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du eier LEIER, må du sjekke med utleier om du har lov til å begynne og fikle og fikse med en benkeplate selv på egenhånd...særlig om du aldri har gjort det før!

Rettelse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ser du nøyere etter er skuffene og dørene også vannskadet. 

Har du spylt kjøkkenet daglig? 😅

Anonymkode: 0402d...123

Nei, det har vært her hele tiden, må være fra forrige leieboer 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Aller først, ta dybdemål av benkeplaten. Viktig hvis du har flis eller plater over benkeplaten, at du tar hensyn til dette. Så drar du innom hth, sigdal, kvik, etc, og ber om tilbud. De har egne montører som kommer og monterer. Anbefales at du koster på at de kommer og tar kontrollmål.

Laminat benkeplate er ikke kjempedyrt, og skal du ikke bytte ut vasken så er det enda billigere. Men mtp vannskaden på frontene under vask også, så er planlimt vask veldig lurt. Nedfelte vasker som dette, i kombinasjon med å glemme å tørke hver gang det renner, og gamle laminerte fronter, er å be om at det sveller.
Men, det er vel greit å sjekke rør og evnt vvt hvis det står under der, for å være sikker på at det ikke er noe som lekker. 

Anonymkode: 9c0e8...8f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aller først, ta dybdemål av benkeplaten. Viktig hvis du har flis eller plater over benkeplaten, at du tar hensyn til dette. Så drar du innom hth, sigdal, kvik, etc, og ber om tilbud. De har egne montører som kommer og monterer. Anbefales at du koster på at de kommer og tar kontrollmål.

Laminat benkeplate er ikke kjempedyrt, og skal du ikke bytte ut vasken så er det enda billigere. Men mtp vannskaden på frontene under vask også, så er planlimt vask veldig lurt. Nedfelte vasker som dette, i kombinasjon med å glemme å tørke hver gang det renner, og gamle laminerte fronter, er å be om at det sveller.
Men, det er vel greit å sjekke rør og evnt vvt hvis det står under der, for å være sikker på at det ikke er noe som lekker. 

Glemte å si; grunnen til at du må ta dybdemål av platen/eksisterende kjøkkeninnredning,er fordi dybdemålene kan variere hos de forskjellige produsentene. Dybdemålene er faste, slik at du risikerer at den blir for kort hvis du ikke bestiller fra en leverandør som har like mål som ditt eksisterende kjøkken. Veldig kjedelig når det mangler 2-3 cm i dybden, for å si det sånn, og det er ikke en selvfølge at kjøkkenbutikken nevner dette i forkant. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du har peiling på hva du skal gjøre bør du hyre inn noen til å ordne det for deg. IKEA og Elkjøp selger benkeplater der du kan kjøpe oppmåling og montering samtidig. Da blir alt ordnet. Du må også ha rørlegger til vannkranen. 

Men hvis du leier er vel dette noe utleier må ta seg av. 

Anonymkode: 78a90...647

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har vært her hele tiden, må være fra forrige leieboer 😊 

Håper skaden ble dokumentert da du flyttet inn. 
Her må nok hele benkeplate og skapene ut byttes. Men ikke gjør noe av dette selv, overlat det til utleier. Det er forøvrig slett ikke sikkert at utleier vil gidde å fikse det. Både benkeplate og kjøkkenet ser ut til å være av absolutt billigste sort, sannsynligvis vil utleier bare ta inn mest mulig penger med minst mulig utlegg.

Anonymkode: b944c...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt det ut på mitt anbud.

Å lære deg sage og fikse litt ting bør du gjøre. Men jeg ville absolutt ikke startet på en benkeplate, det krever litt mer enn en vanlig håndsag. Og har man aldri tatt i en sag før, så har man neppe byttet/fikset en vask og også demontert ett armatur.

Anonymkode: afe75...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper skaden ble dokumentert da du flyttet inn. 
Her må nok hele benkeplate og skapene ut byttes. Men ikke gjør noe av dette selv, overlat det til utleier. Det er forøvrig slett ikke sikkert at utleier vil gidde å fikse det. Både benkeplate og kjøkkenet ser ut til å være av absolutt billigste sort, sannsynligvis vil utleier bare ta inn mest mulig penger med minst mulig utlegg.

Haha, byttes ut, ikke «ut byttes». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...