AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Jeg hadde en fin fastlege. Hun sluttet, og nå er det bare en endeløs strøm av vikarer. Å bytte fastlege er ikke mulig, det er ingen å bytte til. Min nåværende vikar har jeg hatt et år. Jeg har sju ulike autoimmune sykdommer og trenger en del oppfølging. I tillegg har jeg en psykisk sykdom. Problemet er at hun tillegger ALT den psykiske sykdommen. For tiden er jeg ekstremt utmattet, noe som følger med flere av de autoimmune sykdommene mine og som gir grunn for vurdering av endring av medisin og dosering, men hun vil ikke engang sjekke at alt er i orden siden jeg har den psykiske sykdommen. Har noen forslag om hva jeg kan gjøre? Hvis ikke må jeg gå privat, men det er flere timers reisevei til nærmeste private lege. Anonymkode: ef968...31b 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Kan du inne få oppfølging på sykehuset/spesialist for autoimmun sykdommene? Jeg har faste kontroller der hver 3 mnd og ringer direkte til sykehuset om jeg trenger oftere. Da snakker jeg med de om medisiner og alt rundt sykdommene. Anonymkode: 487d3...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde en fin fastlege. Hun sluttet, og nå er det bare en endeløs strøm av vikarer. Å bytte fastlege er ikke mulig, det er ingen å bytte til. Min nåværende vikar har jeg hatt et år. Jeg har sju ulike autoimmune sykdommer og trenger en del oppfølging. I tillegg har jeg en psykisk sykdom. Problemet er at hun tillegger ALT den psykiske sykdommen. For tiden er jeg ekstremt utmattet, noe som følger med flere av de autoimmune sykdommene mine og som gir grunn for vurdering av endring av medisin og dosering, men hun vil ikke engang sjekke at alt er i orden siden jeg har den psykiske sykdommen. Har noen forslag om hva jeg kan gjøre? Hvis ikke må jeg gå privat, men det er flere timers reisevei til nærmeste private lege. Anonymkode: ef968...31b Har du ikke noe oppfølging på sykehuset? Anonymkode: 6e31f...ecb 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har også tenkt på å oppsøke spesialistene som ga meg diagnosene, men da må jeg vente minst et halvt år pluss at siden jeg ikke vet hvilken/om det i det hele tatt er det, så må jeg gå til alle 🙄 Da opptar jeg også plass fra en annen. Hun kunne bare tatt en blodprøve! Anonymkode: ef968...31b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke noe oppfølging på sykehuset? Anonymkode: 6e31f...ecb En av spesialistene er på sykehuset i nabobyen, de andre er private med driftstilskudd. En av dem er på Rikshospitalet (sjelden sykdom, veldig langt unna). Har kontroll en gang i året hos de fleste. Anonymkode: ef968...31b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En av spesialistene er på sykehuset i nabobyen, de andre er private med driftstilskudd. En av dem er på Rikshospitalet (sjelden sykdom, veldig langt unna). Har kontroll en gang i året hos de fleste. Anonymkode: ef968...31b Kan du ikke bare ringe / be om en time da? Du kan faktisk ikke forvente at 1 lege skal kunne alt om 7 forskjellige sykdommer du har. Det er jo hensyn å ta ift medisiner og de forskjellige sykdommene også. Anonymkode: 6e31f...ecb 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Du må ikke vente et halvt år på time om du mener du trenger snakke med spesialist om medisiner grunnet forverring i sykdommene. Ring til sykehuset og hør om avdelingen har en vakttelefon/sykepleietelefon så ber du de sette deg opp til time med lege. Det er ikke fastlege som vurderer medisiner til autoimmun sykdommer. Fastlege skal følge om en pasient som har tilfredsstillende behandling og der høres ut som ar du mener behandlingen ikke fungerer like godt nå. Derfor skal du få prioritert til spesialist☺️ Anonymkode: 487d3...9a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Hvis man sliter mye med helse og trenger mye oppfølging av leger, så kan det være lurt å bosette seg et sted der dette er tilgjengelig. Folk flytter for jobb. Hvorfor ikke for helse? Anonymkode: 6bb0a...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan du ikke bare ringe / be om en time da? Du kan faktisk ikke forvente at 1 lege skal kunne alt om 7 forskjellige sykdommer du har. Det er jo hensyn å ta ift medisiner og de forskjellige sykdommene også. Anonymkode: 6e31f...ecb Det er faktisk bare noen få blodprøver som er nødvendig. Min fastlege snakket med spesialistene og visste hva hun skulle ta. Vikaren vil ikke sjekke noe som helst. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du må ikke vente et halvt år på time om du mener du trenger snakke med spesialist om medisiner grunnet forverring i sykdommene. Ring til sykehuset og hør om avdelingen har en vakttelefon/sykepleietelefon så ber du de sette deg opp til time med lege. Det er ikke fastlege som vurderer medisiner til autoimmun sykdommer. Fastlege skal følge om en pasient som har tilfredsstillende behandling og der høres ut som ar du mener behandlingen ikke fungerer like godt nå. Derfor skal du få prioritert til spesialist☺️ Anonymkode: 487d3...9a9 Jeg kan prøve, men spesialistene mener det er fastlege som skal følge opp det grunnleggende og det er lange ventetider. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis man sliter mye med helse og trenger mye oppfølging av leger, så kan det være lurt å bosette seg et sted der dette er tilgjengelig. Folk flytter for jobb. Hvorfor ikke for helse? Anonymkode: 6bb0a...ea2 «Folk» kan sikkert flytte, men for meg nå er det ikke aktuelt/mulig av private årsaker. Anonymkode: ef968...31b 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Har du bedt vikarlegen om å ta den konkrete blodprøven? Hvor mye har du sagt ifra at du trenger det? Spesialistene på sykehuset kan ordne så du får tatt blodprøve på sykehuset, evt sende skriftlig notat til vikarlegen med beskjed om at den og den blodprøven må tas. Anonymkode: dd35d...19a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du bedt vikarlegen om å ta den konkrete blodprøven? Hvor mye har du sagt ifra at du trenger det? Spesialistene på sykehuset kan ordne så du får tatt blodprøve på sykehuset, evt sende skriftlig notat til vikarlegen med beskjed om at den og den blodprøven må tas. Anonymkode: dd35d...19a Kan du bare ringe spesialistene du går til? For det kan ikke jeg. Jeg vet ikke hva de konkrete blodprøvene heter, men det står jo i journalen min. Og ja, jeg er så tydelig jeg kan, men vikaren avfeier alt med psykisk sykdom. Hun vil som sagt ikke sjekke noe. Anonymkode: ef968...31b 1 1
Aureka Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 (endret) Trist at det er slik. Tror dessverre at det er flere slike tilfeller i distriktsnorge. Mulig du kan lese deg opp på pasientrettigheter? Du har i alle fall tilgang til journalene dine, se hva slags prøver som er viktige og spør eller si en gang til at du vil ta disse blodprøvene, eventuelt klag inn legen din. I tillegg ville sjekket muligheten for å gå privat selv om det er langt unna, da klage på legen kan ta sin tid. Edit: Når du har lest av journalen hva slags prøver som er viktige, så send en mail til fastlegen hvor du begrunner hvorfor det er viktig at du tar disse prøvene. Du kan også skrive at du opplever at den psykiske sykdommen kommer for mye i forgrunnen for de somatiske i de vurderinger som legen gjør. Da har du gjort det skriflig, min erfaring er at når ting er dokumentert skriflig, så skjer det ting. Endret 26. juli 2023 av Aureka 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du bare ringe spesialistene du går til? For det kan ikke jeg. Jeg vet ikke hva de konkrete blodprøvene heter, men det står jo i journalen min. Og ja, jeg er så tydelig jeg kan, men vikaren avfeier alt med psykisk sykdom. Hun vil som sagt ikke sjekke noe. Anonymkode: ef968...31b Du kan ringe avdelingen og be om at det gis beskjed til lege eller be dem ordne så du kan komme dit å ta blodprøve. om det står i journalen din ville jeg logget meg inn på helsenorge og sjekket hva det het og hva prøven skal vise. Så sende e-konsultasjon til vikarlegene du ber om å ta denne prøven. Lurt å være veldig konkret og ikke mye forklaringer. Anonymkode: dd35d...19a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Er det flere leger ved fastlegekontoret ditt? Isåfall be om en time hos en av de andre slik at du kan få den oppfølgingen som du trenger i primærhelsetjenesten! Anonymkode: 3716c...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du bare ringe spesialistene du går til? For det kan ikke jeg. Jeg vet ikke hva de konkrete blodprøvene heter, men det står jo i journalen min. Og ja, jeg er så tydelig jeg kan, men vikaren avfeier alt med psykisk sykdom. Hun vil som sagt ikke sjekke noe. Anonymkode: ef968...31b Som jeg skrev over. Ring avdelingen, spør om de har sykepleietelefon/vakttelefon. Om ja ta opp dine problemstillinger med de og de konferer med spesialist, eller ring avdelingen og ta opp problemstillinger. Ha en liste klart med hva du trenger. Be de ringe deg tilbake i løpet av dagen. Da kan sykepleier ringe tilbake, eller så kan spesialist ha bestemt å sette opp en telefonkonsultasjon med deg, eller så har de skrevet de brev som fastlegen trenger og du får kopi av de. Anonymkode: 487d3...9a9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du bare ringe spesialistene du går til? For det kan ikke jeg. Jeg vet ikke hva de konkrete blodprøvene heter, men det står jo i journalen min. Og ja, jeg er så tydelig jeg kan, men vikaren avfeier alt med psykisk sykdom. Hun vil som sagt ikke sjekke noe. Anonymkode: ef968...31b Kan du ikke ringe avdelingen og forklare situasjonen? Anonymkode: c6a56...247
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 Leste akkurat en artikkel/innlegg i nettavis som omhandlet at psykisk syke har kortere levealder (statistisk sett) enn gjennomsnittet. En av årsakene er at det tar lengre tid før somatiske diagnoser stilles/blir fulgt opp ordentlig. Jeg tenkte "no shit sherlock!". Jeg har hatt angst og ALT legges på angst diagnose. Ørevondt? Angst. Magesmerter? Angst (var blindtarmen). Det er nesten rart at jeg fikk ta koronatest da jeg hadde symptomer og at de ikke bare avfeide det som angst🙄 Anonymkode: c6a56...247 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En av årsakene er at det tar lengre tid før somatiske diagnoser stilles/blir fulgt opp ordentlig. Ja, leste også den artikkelen. Synes det er utrolig dumt at det er sånn! 😕 Anonymkode: ef968...31b 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #19 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, leste også den artikkelen. Synes det er utrolig dumt at det er sånn! 😕 Anonymkode: ef968...31b Det er hårreisende, skammelig og absolutt noe samfunnet ikke burde godta. Har begynt å benytte private helsetjenester når det ikke er mulig å få god nok hjelp i det offentlige. Har opplevd å få gode forklaringer, gode undersøkelser og opplæring dersom jeg trengte det. Anonymkode: c6a56...247 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #20 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Leste akkurat en artikkel/innlegg i nettavis som omhandlet at psykisk syke har kortere levealder (statistisk sett) enn gjennomsnittet. En av årsakene er at det tar lengre tid før somatiske diagnoser stilles/blir fulgt opp ordentlig. Jeg tenkte "no shit sherlock!". Jeg har hatt angst og ALT legges på angst diagnose. Ørevondt? Angst. Magesmerter? Angst (var blindtarmen). Det er nesten rart at jeg fikk ta koronatest da jeg hadde symptomer og at de ikke bare avfeide det som angst🙄 Anonymkode: c6a56...247 Det lønner seg å lese mer enn overskriften. Denne ytringen på NRK handler om alvorlige tilstander som schizofreni, bipolaritet og alvorlige depresjoner. At folk med psykisk sykdom trenger hjelp til å slutte å røyke og bla. at egenandelene gjør at psykisk syke ikke oppsøker hjelp pga. dårlig råd. Legen ønsker at det må satses på å få psykisk syke til å endre levevaner (slutte å røyke), så identifisere somatisk sykdom hos de med alvorlige psykiske lidelser og oppsøke pasienter som er for syke til å gå til legen på eget initiativ. Anonymkode: 84d57...c2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå