Gå til innhold

Hvorfor skal jeg betale mer for å få det som står på resept?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge gått på elvanse og aduvanz for adhd nå. Nå er det problemer med levering på aduvanz, så legemiddelverket mer fastleger skrive resept på elvanse istedet.

Jeg bruker begge og får ikke lov å velge elvanse uten å betale? Jeg har frikort og blå resept.. skjønner ikke? Har resept på elvanse, men får det ikke og må velge et jallamerke? 

vet det liksom skal være det samme, men hører om folk som ikke har samme effekt og får andre bivirkninger.. 

D3AFCE4E-B63B-4CBD-BDFF-EA2CCF41087E.jpeg

Anonymkode: c47c2...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi staten kun dekker det som er billigst. Mellomlegget må du betale.

Anonymkode: 008b8...079

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi staten kun dekker det som er billigst. Mellomlegget må du betale.

Men nå sier jo legemiddelverket at fastleger skal skrive ut elvanse som erstatning for aduvanz.. men jeg som har resept på elvanse får ikke det? Er dette et nytt medikament som har kommet nå i det siste da? Aldri hørt om.. og vedtaket fra staten er på aduvanz og elvanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå sier jo legemiddelverket at fastleger skal skrive ut elvanse som erstatning for aduvanz.. men jeg som har resept på elvanse får ikke det? Er dette et nytt medikament som har kommet nå i det siste da? Aldri hørt om.. og vedtaket fra staten er på aduvanz og elvanse 

Trykk på ja jeg velger likeverdig produkt så blir det gratis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lenge gått på elvanse og aduvanz for adhd nå. Nå er det problemer med levering på aduvanz, så legemiddelverket mer fastleger skrive resept på elvanse istedet.

Jeg bruker begge og får ikke lov å velge elvanse uten å betale? Jeg har frikort og blå resept.. skjønner ikke? Har resept på elvanse, men får det ikke og må velge et jallamerke? 

vet det liksom skal være det samme, men hører om folk som ikke har samme effekt og får andre bivirkninger.. 

Hva andre opplever er revnende likegyldig. Ingen mennesker er like. Og nei det er ikke jallamerke,det er synonympreparat. Selv går jeg også på medisiner for ADHD og synonympreparatet fungerer like bra.

Anonymkode: 06013...831

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generisk bytte heter det. At det er lagd et likeverdig produkt. Ed annet navn. Da må man velge det, eller betale mellomlegget.

Legen kan skrive ille generisk bytte på resepten. Men det har ikke legen gjort her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du ikke tolererer/tåler bytte til billigste variant, og legen er enig - så kan du kontakte legen. Legen vil skrive på resepten at du ikke skal ha generisk bytte. Da skal du ikke betale for mellomlegget, i dette tilfellet de 903kr.

Anonymkode: 2d08a...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd det generiske bytte som du blir tilbudt? Om du har prøvd det og du ikke får effekt av det kan du snakke med legen og han kan skrive ikke generisk bytte. Da får du det dekket, hvis ikke må du betale mellomlegget selv.

Anonymkode: 3f0af...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker på samme måten. Apoteket kan jo foreta et generisk bytte, slik at du får billigvarianten. Da slipper du å betale.

Anonymkode: f557a...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det er problemer med elvanse i forskjellige styrker og.... mine ungdommer måtte ha generisk bytte fått noe som heter balidax...

Anonymkode: b9ada...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I ditt tilfelle høres det ut som om apoteket ikke er klar over beskjeden fra legemiddelverket.

Dette burde ikke behandles som generisk bytte, når den billigste medisinen faktisk ikke er tilgjengelig.

Men den enkleste løsningen er nok å få legen til å skrive ‘ikke generisk bytte’ på resepten.

Anonymkode: 4ab5a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I ditt tilfelle høres det ut som om apoteket ikke er klar over beskjeden fra legemiddelverket.

Dette burde ikke behandles som generisk bytte, når den billigste medisinen faktisk ikke er tilgjengelig.

Men den enkleste løsningen er nok å få legen til å skrive ‘ikke generisk bytte’ på resepten.

Anonymkode: 4ab5a...824

elvanse er ikke den billigste her, det er noe som heter balidax. Begge mine måtte få den nå, yngste pga prisen, eldste fordi styrken ikke var å oppdrive nå.

Anonymkode: b9ada...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...