AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Hei. Vi (barnets far og jeg - bonusmamma) lurer veldig på hva vi skal gjøre. Vi har en jente på 10 år 50/50 hos oss og mor. Hun (barnet altså) har de siste tre årene rast opp i vekt, mye på grunn av maten hos mor. Alt de gjør dokumenteres på snap så det er ikke så vanskelig å legge sammen to pluss to. Det er store mengder mat, McDonalds flere ganger i uka, Cola med sukker daglig, brownies og godteri flere ganger i uka, ferdigpizza og ikke en grønnsak så langt øye kan se. Lørdagskos er ikke godteri eller litt is, men en pose nystekte smultringer. Mor er også veldig overvektig og ble det etter skilsmisse for 4 år siden. De har det kjempefint sammen hos mor, så det står ikke på det - men maten er virkelig et problem. Vi merker at de første dagene barnet er hos oss igjen er hun rastløs og irritabel og nesten «craver» sukker. Vi er egentlig ikke noe strikse fanatikere på mat, men må nå stramme inn enda mer for å forsøke å «redde» inntaket hos mor. Selvom vi spiser grønnsaker, fisk, fullkornsris og lager sunne desserter som smoothie, hjelper ikke det når inntaket er så enormt 2/4 uker i måneden. På lørdag nå hadde vi kjøpt en 200g sjokoladeplate som var tenkt til alle, men den hadde hun slukt mens vi var ute i hagen. Hun bruker nå den største størrelsen på barneavd og er bare 10 år. Hun vil ikke lengre drive med aktiviteter og er mye slapp og sliten. Hva gjør vi..? Mannen prøvde å ta opp dette men det ble rimelig dårlig stemning i lang tid. Anonymkode: e877e...5e1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Far kan ta kontakt med helsesykepleier på skolen i første omgang, inviter med mor. Kan hjelpe å ha en tredjepart som kan snakke om kosthold. Jeg har selv hatt et dårlig kosthold og rast opp i vekt etter en skilsmisse, men ungene mine serverte jeg sunn og variert mat som vanlig. Eksmannen er slank, men det ble en periode mange turer på McDonald's og mye pølser og annen dårlig mat der, til han ble bedre til å lage vanlige middager 😅 Jeg tror dessverre noen går i den fellen at man skal kose seg med noe ekstra når de har barnet, i form av mat og godsaker. Kanskje har mor gått helt blind og klarer ikke helt ta grep. Men far er like mye forelder og må bare forsøke få fagfolk på banen for å snakke med mor. Og dere fortsetter som dere gjør hos dere. Slik det er nå ville jeg kanskje delt opp godteri og snacks i en skål til hver. Ha fokus på matglede, ta henne med i matlaging og velge råvarer feks. Anonymkode: 443fb...b76 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Be far ta kontakt med helsesøster på skolen. Hun kan kalle inn begge foreldrene å forklare ang kosthold osv., og følge opp etterpå. Han kan ta det med fastlegen også, og så kaller hun inn på samtale med mor. Men ville prøvd helsesøster først. Husker ikke hvilken klasse de måler høyde og vekt lenger, men det gjøres værtfall av helsesøster på skolen Anonymkode: f300b...5ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Mine jenter økte også i vekt på den alderen, altså rett før puberteten, selv om vi var aktive og hadde normal sunn kost. Var veldig vanskelig spesielt for eldste, stemor var nemlig veldig opptatt av dette her og maste om slanking etc. Det ente med at hun fikk spiseforstyrrelser. Så vær litt forsiktig med hensyn til jenta. Anonymkode: 9a8bf...de6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå