Gå til innhold

Finnes det trivelige, landlige "Badehotell" i norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter i kveld på danskenes "Badehotellet" og liker den serien kjempegodt, men så var det virkeligheten
i norge da; noen som kan anbefale steder de har vært f.eks?                                                 :reise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Solstrand, i Bjørnafjorden kommune utenfor Bergen. Fantastisk flott hotell, med spa-avdeling og gode bassenger. Landlig til, kjempefine omgivelser. 

Ullensvang hotell i Lofthus, i Hardanger. Også et gammelt stilfullt hotell, med gode spa-og-basseng-muligheter. 

Anonymkode: 46efb...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solstrand, i Bjørnafjorden kommune utenfor Bergen. Fantastisk flott hotell, med spa-avdeling og gode bassenger. Landlig til, kjempefine omgivelser. 

Ullensvang hotell i Lofthus, i Hardanger. Også et gammelt stilfullt hotell, med gode spa-og-basseng-muligheter. 

Lenker: 

Hotell Ullensvang: https://no.hotels.com/ho2281650464/hotel-ullensvang-lofthus-norge/

Solstrand: https://solstrand.com/

Jeg hadde en husmorferie på Solstrand, uten mann og barn, i fjor vår, og herregud så deilig. Har også vært der med jobben flere ganger. Samme med Ullensvang, men det er minst ti år siden sist. 

• Liker 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (7 minutter siden):

Jeg starter i kveld på danskenes "Badehotellet" og liker den serien kjempegodt, men så var det virkeligheten
i norge da; noen som kan anbefale steder de har vært f.eks?                                                 :reise:

Fevik Hotell. Her bodde Roald Dahl m/kone. Hun fikk laget en veranda utenfor rommet sitt så hun kunne sitte å se på utsikten….c’’.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Strand Hotell på Fevik, fra 1937 🙂 

https://strandhotellfevik.no/

Anonymkode: f9e2f...360

Også okkupert av Tyskerne under krigen.....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (7 minutter siden):

Ang den tv serien, jeg har også nylig begynt å se på den. Ser den på TV2 Play jeg da. Oppdaget at fra sesong 1-8 så er den tilgjengelig til 1 sept. Sesong 9 er bare tilgjengelig til 13 aug.  Så her blir det seriemaraton. Er på sesong 4 nå :D 

Anonymkode: 9b3a8...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste hoteller i Norge har ganske dårlige, hvis ikke veldig dårlige, anmeldelser samtidig som de er kjempedyre. 

Anonymkode: 1ac09...4f9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ang den tv serien, jeg har også nylig begynt å se på den. Ser den på TV2 Play jeg da. Oppdaget at fra sesong 1-8 så er den tilgjengelig til 1 sept. Sesong 9 er bare tilgjengelig til 13 aug.  Så her blir det seriemaraton. Er på sesong 4 nå :D 

Anonymkode: 9b3a8...f20

Fant den der jeg også. Øynene skal bli overbelastede og det er helt ok. :sjokkblå:

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste hoteller i Norge har ganske dårlige, hvis ikke veldig dårlige, anmeldelser samtidig som de er kjempedyre. 

Anonymkode: 1ac09...4f9

Jo, regner nesten med at det ikke er et vennlig prisnivå (som før krigen i danmark), men det hadde vært fint med en tidsreise nå syns jeg. 

Takk til alle bidrag. Jeg skal sjekke grundig. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sola Strand hotell kan være fint. Ca gangavstand fra flyplassen. Solstrand ved Os er fint, derfra kan en ta seg dagstur med hurtigbåt til Baroniet Rosendal. Hotell Ullensvang hvis en tar seg råd til å bo på fjordsida, gjerne med et innlagt cider-cruise på Hardangerfjorden. 
Strand hotell Fevik er fint, men har ikke basseng, det er 16 grader i sjøen nå. Stranda er kjempefin, men hutre!

Anonymkode: 01888...d73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nær strand og sjø, men Dr. Holms på Geilo ble tidligere kalt for helsehotell. Tror de fortsatt har fokus på det, men nå kanskje heller kaller seg spahotell eller noe sånt. 

Anonymkode: 82efb...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Badehotell må ligge på stranden, og der står jo Danmark i en særstilling sammenlignet med Norge. Vi har mer de fine, gamle, tradisjonelle hotellene på fjellet/Vestlandet. 

Solstrand som nevnes over her er veldig fint, men klimaet gjør at det ikke akkurat kan kalles et badehotell i dansk forstand. Vi har i bunn og grunn få av dem. Svenskene har noen havsbad som ligner de danske, sjekk ut Varberg f.eks. 

Av tradisjonelle strandhotell som fungerer som de danske kommer jeg bare på Fevik, som også er nevnt her. Veldig flott sted. Så har man også Hankø fjordhotell med sine gamle tradisjoner, men det ligger ikke rett på stranden. Det har dog sin egen strand med sti til, tennisbaner og båtplasser. 

Det er egentlig rart at vi ikke har flere bevarte, gamle  strandhoteller i Østfold/Oslo/Akershus/Vestfold og Telemark/Sørlandet, altså langs den kyststripen med strandklima. Det har kommet opp en del nye spahoteller, da, men det blir jo ikke det samme. Et som skiller seg litt ut er Støtvig hotell på Larkollen. Der var det et gammelt hotell før, det er revet og erstattet med et  hotellsom ikke tilhører noen kjeder. Det ligger rett på stranden også. 

Anonymkode: 03508...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Også okkupert av Tyskerne under krigen.....

Har det noe å si? Det er et veldig koselig hotell, ikke en bunkers.

Anonymkode: 8dc34...826

• Liker 1
Skrevet

Støtvig hotell som brukeren over her nevner https://www.stotvighotel.com/. Strender på begge sider, bowlingbane og kino i tillegg til spa og utendørs basseng.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Også okkupert av Tyskerne under krigen..... Anonymkode: f9e2f...360

Det var mye som ble overtatt av tyskerne. De tok hva de ville ha, men det betyr jo ikke noe for nåtidens plasser. Er det trivelig og "noe spesielt" med stedene, så syns jeg det skal løftes frem og gis den oppmerksomheten det fortjener. Tusen takk for fine innspill. 🌹

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...