AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har tvangstanker, tanker om å skade de jeg er mest glad i, men ville aldri gjort det! Men jeg hater at jeg får de tankene!! Livredd for å bli gal å faktisk gjør det. Jeg går til psykolog og hun sier at det er helt normalt, og at en aldri kommer til å gjør det. Men føler meg så alene om det.. er vell ikke akkurat noe en går å snakker høyt om.. andre som har det? Hva tvangstanker har du? Ble du kvitt tankene, og hvordan?! Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Min største er at jeg skal vri på rattet slik jeg kjører inn i annen bil i fart. Har hatt et selvmordsforsøk bak meg, livredd jeg ikke har kontroll. Rister de bort, gjør andre ting, tvinger opp andre tanker osv. Anonymkode: 69baa...edf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Har psykologen spesialisert seg på tvangstanker/ocd? Hvis ikke, kan du be fastlegen vurdere om du bør henvises til OCD-team der du bor. Jeg gikk til vanlig psykolog i to år, det hjalp ikke i det hele tatt. Hun fokuserte bare på bakgrunnen min, og ville finne ut hvorfor jeg fikk OCD. Jeg fikk bedre hjelp av OCD-teamet på sykehuset, men fikk tilbakefall for et år siden Anonymkode: 7014d...cd9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Jeg går hos angst og ocd-team nå pga tvangstanker, ocd og angst i forbindelse med dette. Har overgrepshistorikk og har nettopp født mitt 3 barn som har trigget det. Ser for meg voldtekt og tortur av babyer og små barn og det er spesielt utløst av barnegråt. At psykologen din sier det er helt normalt er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke normalt å ikke ha kontroll over det til det punktet at det påvirker livet og utløses i angst. Anonymkode: d1fde...29a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 https://www.metakognitivterapi-oslo.no/behandling/ocd-tvangslidelse Anonymkode: 5a9ab...64c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har psykologen spesialisert seg på tvangstanker/ocd? Hvis ikke, kan du be fastlegen vurdere om du bør henvises til OCD-team der du bor. Jeg gikk til vanlig psykolog i to år, det hjalp ikke i det hele tatt. Hun fokuserte bare på bakgrunnen min, og ville finne ut hvorfor jeg fikk OCD. Jeg fikk bedre hjelp av OCD-teamet på sykehuset, men fikk tilbakefall for et år siden Anonymkode: 7014d...cd9 Jeg har vært på ocd kurs for noen år siden. Da hadde jeg tvangshandlinger, så forsvant det. Nå har jeg fått tvangstanker 🤦🏼♀️ Skal du få hjelp igjen nå da? Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har psykologen spesialisert seg på tvangstanker/ocd? Hvis ikke, kan du be fastlegen vurdere om du bør henvises til OCD-team der du bor. Jeg gikk til vanlig psykolog i to år, det hjalp ikke i det hele tatt. Hun fokuserte bare på bakgrunnen min, og ville finne ut hvorfor jeg fikk OCD. Jeg fikk bedre hjelp av OCD-teamet på sykehuset, men fikk tilbakefall for et år siden Anonymkode: 7014d...cd9 Så hvorfor anbefale OCD-team hvis du fikk tilbakefall? Kjenner flere som ikke ble bedre og noen verre etter «behandlingen» Anonymkode: 0a8ce...cdb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går hos angst og ocd-team nå pga tvangstanker, ocd og angst i forbindelse med dette. Har overgrepshistorikk og har nettopp født mitt 3 barn som har trigget det. Ser for meg voldtekt og tortur av babyer og små barn og det er spesielt utløst av barnegråt. At psykologen din sier det er helt normalt er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke normalt å ikke ha kontroll over det til det punktet at det påvirker livet og utløses i angst. Anonymkode: d1fde...29a Uff.. ja jeg fikk det etter jeg fikk barn.. ja det er normalt å ha sånne tanker, men ikke når det påvirker livet osv. Men vil bare bli kvitt tankene Er du blitt bedre ? Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 For meg hjalp det å lære og lese om påtrengende tanker (intrusive thoughts). Når jeg forstod hva dette er og gjenkjenner en påtrengende tanke så mister den all kraften sin. Det blir som en ballong som mister luften og faller ned på bakken. Jeg kan bare overse den. Anonymkode: afdfd...199
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff.. ja jeg fikk det etter jeg fikk barn.. ja det er normalt å ha sånne tanker, men ikke når det påvirker livet osv. Men vil bare bli kvitt tankene Er du blitt bedre ? Anonymkode: d777f...130 Nei, skulle "prioriteres" pga fødsel men nå er babyen 5 mnd og jeg har enda ikke fått mere hjelp enn et møte med Ambulant akutteam, ventetid, fristbrudd, behandling på feil avdeling og derav 7 timer (foreløpig) med utredning (som jeg bare kunne forklart dem i en enkelt samtale). Så skulle de jo ha ferie da, helt uten å gi meg noen verktøy for å håndtere voldtektsforestillinger av babyer, i 1,5 mnd i tillegg. God sommer, hilsen DPS. Anonymkode: d1fde...29a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, skulle "prioriteres" pga fødsel men nå er babyen 5 mnd og jeg har enda ikke fått mere hjelp enn et møte med Ambulant akutteam, ventetid, fristbrudd, behandling på feil avdeling og derav 7 timer (foreløpig) med utredning (som jeg bare kunne forklart dem i en enkelt samtale). Så skulle de jo ha ferie da, helt uten å gi meg noen verktøy for å håndtere voldtektsforestillinger av babyer, i 1,5 mnd i tillegg. God sommer, hilsen DPS. Anonymkode: d1fde...29a Det er helt utrolig… uff 😢fortsett å mas på de! Eller prøv å klag ❤️ Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så hvorfor anbefale OCD-team hvis du fikk tilbakefall? Kjenner flere som ikke ble bedre og noen verre etter «behandlingen» Anonymkode: 0a8ce...cdb Fordi jeg hadde 5 gode, nesten normale, år mellom behandlingen og tilbakefallet. Mange blir mye bedre, og det er denne behandlingen som anbefales. Derfor anbefaler jeg å få fastlegen til å vurdere ocd-team. Anonymkode: 7014d...cd9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har vært på ocd kurs for noen år siden. Da hadde jeg tvangshandlinger, så forsvant det. Nå har jeg fått tvangstanker 🤦🏼♀️ Skal du få hjelp igjen nå da? Anonymkode: d777f...130 Ja, jeg startet på DPS før sommeren og får metakognitiv terapi. Tankene har roet seg litt, og jeg har blitt flinkere til å gå videre (jeg grubler ikke like mye som før). Anonymkode: 7014d...cd9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 Er det andre her som har samme tvangstanker som jeg har ? Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 13.54): Jeg har tvangstanker, tanker om å skade de jeg er mest glad i, men ville aldri gjort det! Men jeg hater at jeg får de tankene!! Livredd for å bli gal å faktisk gjør det. Jeg går til psykolog og hun sier at det er helt normalt, og at en aldri kommer til å gjør det. Men føler meg så alene om det.. er vell ikke akkurat noe en går å snakker høyt om.. andre som har det? Hva tvangstanker har du? Ble du kvitt tankene, og hvordan?! Anonymkode: d777f...130 Går du på medisiner? Jeg fikk slike tanker av en medisin jeg gikk på en kort periode. Kuttet den ut og tankene forsvant. Bare en liten heads up . Anonymkode: c2510...5fa
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det andre her som har samme tvangstanker som jeg har ? Anonymkode: d777f...130 Du er jo helt klassisk, rett ut av læreboka. Les linken du fikk lenger oppe her, det står masse nyttig. Metakognitiv behandling er fantastisk. Anonymkode: 5a9ab...64c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du er jo helt klassisk, rett ut av læreboka. Les linken du fikk lenger oppe her, det står masse nyttig. Metakognitiv behandling er fantastisk. Anonymkode: 5a9ab...64c Ja har lest. Men er det sånn at noen ganger kan tvangstanker gjør at du faktisk gjør noe galt?? Altså. Jeg er livredd for å bli gal og faktisk gjør noe. Jeg kan tenke at jeg bryr meg ikke om baby faller, eller at jeg gjør sånn at hen kommer til å skade seg, (med vilje), men at jeg ikke bryr meg. Blir helt kvalm av det. Redd for at jeg en dag bare vil se at baby faller. Se hvordan jeg reagerer.. Vanskelig å forklare. Men jeg er også livredd for baby.. har lyst å bare stikke og la far få foreldreretten, for at jeg ikke er bra.. Anonymkode: d777f...130
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja har lest. Men er det sånn at noen ganger kan tvangstanker gjør at du faktisk gjør noe galt?? Altså. Jeg er livredd for å bli gal og faktisk gjør noe. Jeg kan tenke at jeg bryr meg ikke om baby faller, eller at jeg gjør sånn at hen kommer til å skade seg, (med vilje), men at jeg ikke bryr meg. Blir helt kvalm av det. Redd for at jeg en dag bare vil se at baby faller. Se hvordan jeg reagerer.. Vanskelig å forklare. Men jeg er også livredd for baby.. har lyst å bare stikke og la far få foreldreretten, for at jeg ikke er bra.. Anonymkode: d777f...130 Nei. Og det at du er redd for det er nettopp det som viser at det ikke kommer til å skje. De som hadde gjort noe sånt ville ikke vært redde for det, og ikke brydd seg. Alle reaksjonene dine viser at dette ønsker du IKKE. Det oppleves virkelig, men er virkelig helt klassisk ocd-tilfelle. Oppsøk hjelp, ikke fordi du kan finne på å gjøre noe galt, men fordi du har det vondt. OG- det kan gå ganske fort over med rett hjelp. Metakognitiv terapi er supereffektivt. Anonymkode: 5a9ab...64c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #19 Skrevet 27. juli 2023 On 7/26/2023 at 1:54 PM, AnonymBruker said: Jeg har tvangstanker, tanker om å skade de jeg er mest glad i, men ville aldri gjort det! Men jeg hater at jeg får de tankene!! Livredd for å bli gal å faktisk gjør det. Jeg går til psykolog og hun sier at det er helt normalt, og at en aldri kommer til å gjør det. Men føler meg så alene om det.. er vell ikke akkurat noe en går å snakker høyt om.. andre som har det? Hva tvangstanker har du? Ble du kvitt tankene, og hvordan?! Anonymkode: d777f...130 Jeg har det samme. Tror det er veldig normalt å ha litt av det. Anonymkode: 2abb3...693
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #20 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei. Og det at du er redd for det er nettopp det som viser at det ikke kommer til å skje. De som hadde gjort noe sånt ville ikke vært redde for det, og ikke brydd seg. Alle reaksjonene dine viser at dette ønsker du IKKE. Det oppleves virkelig, men er virkelig helt klassisk ocd-tilfelle. Oppsøk hjelp, ikke fordi du kan finne på å gjøre noe galt, men fordi du har det vondt. OG- det kan gå ganske fort over med rett hjelp. Metakognitiv terapi er supereffektivt. Anonymkode: 5a9ab...64c Takk❤️ jeg går til psykolog. Skal høre med psykologen om metakognktiv terapi☺️ Anonymkode: d777f...130 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå