Gjest Monna29 Skrevet 3. november 2002 #1 Skrevet 3. november 2002 Hei! Jeg har akurat ansakffet meg en undulat. En riktig festlig krabat. Den er 5 uker gammel. Problemet er bare at den "roter og griser" så innmari med maten. Den setter seg på matbeholderen, spesiellt den med eggefor, og sparker og hiver det utover buret. Jeg for min del kan ikke skjønne at fuglen har spist noe som helst siden vi fikk den på fredag. Han kaster jo bare maten ut. Ikke nok med det, men han presser hele kroppen inn i matbeholderen, kan se ut som han tror at det går ann å "rømme" den veien. Da jeg stakk hånden inn for å henge opp hirsen, som han hadde rivd ned, så satte han seg på armen min og spankulerte oppover armen. Virket nesten som om han hadde tenkt å "snike" seg ut. Måtte bruke den andre hånden min til å sperre utgangen for han. Nå er han helt bajas inne i buret. Er det noen som har erfarig fra undulat unger og spes. foring? Kanskje jeg burde sette inn skåler med for i? Virker heller ikke som om han drikker. Jeg har ikke sett at han har vært borte på vannbeholderen. Håper å få noen tips og råd snarest.....
Gjest eminel Skrevet 3. november 2002 #2 Skrevet 3. november 2002 Da skulle du sett papegøyen min!! Et enda større dyr med et enda større bur! Han gjør det samme som din undulat, sitter på matskåla, tar hue nedi og hiver ut all maten og rett på gulvet vårt. Så bader han i vannskåla så det er vått over hele gulvet vårt!! Ikke lett å oppdra en fugl :o Har desverre ikke noen råd å komme med! Enten liker ikke fuglen maten, eller så vil den ha oppmerksomhet! klem fra,
Thea Skrevet 3. november 2002 #3 Skrevet 3. november 2002 Wow, om denne undulaten allerede nå sitter på fingeren din må den da være utrolig tam?? Da synes jeg du skal jobbe litt for å få den enda tammere, for tamme undulater er utrolig morsomme :D Min er desverre bare hånd-tam. Det vil si den sitter på hånda mi, men det er stort sett alt også. Og undulater roter sabla mye. Nå roter ikke min på samme måte som din, men undulaten din er fremdeles veldig ung. Kanskje den bare gjør seg kjent med det nye hjemmet sitt?? :D Lykke til med snurrepipperien :D
Væren Skrevet 3. november 2002 #4 Skrevet 3. november 2002 Merkelig aktivitet, å hive maten utover! Kanskje det er et uttrykk for noe? Katter har f.eks. mange rare ritualer! Er du sikker på at det er mer mat igjen når han gjør dette rare? Etterhvert som fuglene spiser, blir det liggende tomme frøskall oppå maten; disse må blåses forsiktig bort for at fuglen skal komme til maten sin. Dette må gjøres ganske ofte, i hvert fall gjorde jeg det da jeg hadde undulat. Men ettersom du er i tvil om han overhodet har spist, er det kanskje ikke dette som er problemet. Kanskje han bare trenger tid på å roe seg i sitt nye hjem? Et tips dersom fuglen prøver å bade i vannskåla: Kjøp badekar til å henge på bur-døra, det hadde jeg til min Pelle den gang han var blant oss *bless his memory* Det var kjempemrsmt å se på, samtidig som fuglen kanskje har et behov for en skikkelig kroppsvask iblant! Lett lunkent vann er fint! Lykke til med pipp-pippen! Klem fra
Linsi Skrevet 3. november 2002 #5 Skrevet 3. november 2002 Slapp av, undulatunger kan være helt gale av og til :D Men det går faktisk over etter hvert. Den får garantert i seg litt mat. Angående foring, må den ha både eggefor og vanlig undulatfor. (ihvertfall nå mens den er liten) Du kan godt blande litt av eggeforet inn i foret. Hva slags vannbeholder er du bruker?Jeg synes ofte de du henger i en åpning i buret, hvor det er plass til å sitte og drikke vann er best. Skjønte du den beskrivelsen forresten? Jeg innbilder meg da at det er lettere å drikke av enn av den andre typen. Husk vitaminer i vannet, forresten. Den kan også få litt frukt og grønnsaker noen ganger i uken. Avokado er giftig, så det må du ikke gi. Ellers er vel agurk, eple, salat etc. populært. Lykke til med undulaten din, de er noen morsomme dyr!
Gjest Zalomine Skrevet 3. november 2002 #6 Skrevet 3. november 2002 Ååhh... nå fikk jeg lyst på undualt! Det hadde vi da jeg var lita hjemme, fra før jeg var født til jeg var 12 omtrent. Da sa jeg "når jeg flytter hjemmefra skal jeg ha undulat!" Når jeg for 4 år siden flytta hjemmefra, så var det inn på en liten hybel, som jeg var borte fra nesten 3 måneder om sommeren, og en måned til jul, så da passa det ikke så bra med et dyr akkurat. NÅ har jeg og min samboer leilighet. Sånn sett plass til dyr. Men ingen dyr. Ikke aktuelt engang får jobb og stabil økonomi er på plass. Og da er det HUND vi snakker om å anskaffe.... (samt at han ønsker oss en katt). Men nå voknet mitt "glemte" ønske om en undulat!
wondergirl Skrevet 5. november 2002 #7 Skrevet 5. november 2002 Den høres jo sunn og frisk ut den undulaten din, ellers hadde den vel ikke herjet rundt sånn! Min undulat holdt også på sånn da den var liten, og av og til da den var voksen også, for den saks skyld. Hvis det var noe galt med den, ville den nok sittet mer stille og sturet.
Gjest Starya Skrevet 6. november 2002 #8 Skrevet 6. november 2002 :cry: Nå ble jeg trist nå. Kom til å tenke på en undulat jeg hadde da jeg var unge. Han fløy fritt store deler av dagen, men måtte fanges inn til kaffekosen. Han hadde nemlig en frekk uvane: han kunne komme susende og sette seg på maten man åt på! En gang satte han seg på en kakebit akkurat idet pappa skulle pakke den i munnen. Et under at han ikke fikk hodet bitt av! Samme dag slapp han en liten "bombe" i en kaffekopp på en av sine runder... :o Han likte å sitte på skulderen min og tygge hår, og en gang holdt jeg ham opp til munnen mens han satt på fingeren -skulle se om tennene gjorde ham betenkt.. Yeah, right.. Han hoppet over på undertennene og kakket lett på jekslene. Kanskje han var tannlege i sitt forrige liv! Han fikk meg i alle fall til å pusse tenna godt.. Savner ham, jeg... (Håper han ble gjenfødt som en majestetisk ørn i sitt neste liv.. )
oralix Skrevet 9. november 2002 #9 Skrevet 9. november 2002 Jeg er ganske sikker på at undulaten din kansje er litt eldre enn en unge.. og at den ikke er vant til og sitte i bur.. Mine undulater står aldri i bur, men da de gjorde det prøvde de og grave seg ut gjennom matskåler etc... La døren til buret stå åpent så han ikke tror han blir stengt inne,, da slapper han nok mer av.. sjekk alderen på undulaten du.. små undulater har veldig runde øyne og mye rundere hode enn voksne undulater.. så har heller ikke kjønnsfargene over nebbet kommet skikkelig frem på ungfugler..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå