Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå syk med norovirus for 8 gang i år (påvist i avføring flere av gangene). Det som er så spesielt er at ingen andre i familien har blitt syke, faktisk ingen av gangene! Ikke mannen som jeg er intim med, ikke barna. Vi har kun ett do, og ingen har blitt smittet av å bruke det samme som meg. Det går 2-3 uker mellom hver gang jeg blir syk.

Jeg vet at norovirus kan leve lenge på overflater, men forstår virkelig ingenting. Hvordan kan det ha seg at det bare er meg? Familien er friske som fisker. Kunne tenkt at smitten sitter på noe bare jeg tar på i huset, men det gir ikke helt mening det heller, for de andre brude fortsatt bli smittet av meg når jeg er syk.

Jeg har begynt å lure på om jeg kan ha fått en form for kronisk infeksjon i tarmen med norovirus, som ligger og blusser opp litt innimellom? Jeg blir ikke kjempesyk, bare utmattet og diaré i noen dager. Hvis det er kronisk så ville jo det kanskje forklart hvorfor jeg ikke smitter noen? At det ikke er nok virus som utskilles?

Fastlegen vet ikke, hun har bare påpekt at det er veldig lave nivå av virus som påvises på avføringsprøvene. Men hun mener også at det ikke er mulig med kronsik infeksjon med norovirus.

Noen erfaringer eller tanker?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være flere grunner, men det første jeg ville gjort er å sjekke d vitamin. For godt immunforsvar bør det ligge på minst 75 nmol, helst vesentlig høyere. Mao, du må få legen til å opplyse hvor i løypa du ligger, ikke bare godta "ok" eller "ikke ok, ta tilskudd". For ligger du veldig lavt, bør du ta høye doser. Mange leger er sløve her, dessverre.

I tillegg, vurder tilskudd av sink i en periode. Jeg tar boost høst/vinter, samt passer på d vitamin og kosthold generelt, og blir svært sjeldent syk (før ofte syk). 

Anonymkode: ba8dc...379

AnonymBruker
Skrevet

Spent på å høre erfaringer her. Jeg har opplevd  litt av det samme, men ikke like mange ganger som deg. Men var vel 3 ganger i løpet av 6 mnd, hvor ingen av de andre ble syke.

Anonymkode: 43a1b...afb

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke smittsomt, men du har sikkert fått en kronisk tarmsykdom, som absolutt bør sjekkes nærmere.....

Anonymkode: ca80b...9c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Spent på å høre erfaringer her. Jeg har opplevd  litt av det samme, men ikke like mange ganger som deg. Men var vel 3 ganger i løpet av 6 mnd, hvor ingen av de andre ble syke.

Anonymkode: 43a1b...afb

Opplevde jeg også da jeg startet Jobb på sykehjem. 3 ganger på 6 mnd. Ingen andre ble syke da jeg kloret alt jeg var i nærheten av, hver eneste gang.

Anonymkode: 2ce86...42e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan være flere grunner, men det første jeg ville gjort er å sjekke d vitamin. For godt immunforsvar bør det ligge på minst 75 nmol, helst vesentlig høyere. Mao, du må få legen til å opplyse hvor i løypa du ligger, ikke bare godta "ok" eller "ikke ok, ta tilskudd". For ligger du veldig lavt, bør du ta høye doser. Mange leger er sløve her, dessverre.

I tillegg, vurder tilskudd av sink i en periode. Jeg tar boost høst/vinter, samt passer på d vitamin og kosthold generelt, og blir svært sjeldent syk (før ofte syk). 

Tar høy dose d-vit, samt masse andre tilskudd, og følges godt opp på den fronten (grunnet sykdom). 
Skal jo ikke få norovirus uten at det kommer fra ett sted, selv om jeg har litt dårlig immunforsvar? Og veldig rart at jeg heller ikke smitter noen.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er nok ikke smittsomt, men du har sikkert fått en kronisk tarmsykdom, som absolutt bør sjekkes nærmere.....

Anonymkode: ca80b...9c7

Som nevnt i HI blir det påvist norovirus i avføringen. Altså er det norovirus som gjør meg syk. Og det er jo ett smittsomt virus.

legen har dermed avsluttet videre utredelser av tarmproblemene mine…

AnonymBruker
Skrevet
Fiske skrev (17 minutter siden):

Tar høy dose d-vit, samt masse andre tilskudd, og følges godt opp på den fronten (grunnet sykdom). 
Skal jo ikke få norovirus uten at det kommer fra ett sted, selv om jeg har litt dårlig immunforsvar? Og veldig rart at jeg heller ikke smitter noen.

Så lenge du har sjekket hva verdiene er etter du har tatt tilskudd over tid, og at de faktisk har økt/er gode, så ok. 

Da ville jeg sett på tarmbalanse, og begynt med en langvarig probiotikakur (siden legen din ikke mener oppfølging med andre undersøklser her er nødvendig). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...