AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Hei Jeg er kreativ men aldri satset noe på mine kreative ferdigheter. Har mye tid til overs er 28 år, vil ikke ha barn. Og har i grunn god tid til å studere og jobbe. Gi og med at jeg har god tid til overs i hverdagen, så kunne jeg gjerne tenkt meg å satset veldig på noe. Brukt for eksempel noen timer hver dag med å tegne/animere, male, lære grafisk design osv. Men, AI har jo kommet og de bildene som blir laget der på noen minutter slår ferdighetene jeg og mange andre noen gang klarer å få til. Spesielt når AI bruker en brøkdel av tiden mennesker ville brukt.. Så det jeg egentlig lurer på er om det er noe vits å satse på kreative ferdigheter/utdanning (Ikke som hobby, men om målet er å få det til å bli yrket/jobben din). For ser for meg at til og med tatovører etter hvert kanskje blir erstattet med en maskin som scanner huden og gjør jobben, ikke vet jeg men hadde ikke blitt overasket. Er kanskje ingen som kan svare meg siden vi ikke vet hvor mye AI vil ta over disse yrkene, men om noen kloke hoder som kan gi meg litt tips eller noe hadde jeg satt pris på det. Anonymkode: 1a632...3d9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Jeg tror fotograf kunne vært noe å satse på, hvis du har interesse for det. Anonymkode: 9952b...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Det er mye som ikke lønner seg, men det blir noe helt annet enn at det ikke er vits i. Om det lønner seg målt penger kommer jo også an på hva slags jobber du kan ha nå. Hvis du har lyst til å tegne/animere, male, trykke, støpe eller på andre måter skape noe tror jeg du kan ha glede av utdanningen. Kreative arbeidsplasser må gjerne skapes selv, og det er ingen garanti for hvordan markedet blir. Mulig AI tar over mye, men også mulig at vi framover setter mer pris på personlig uttrykk og håndlagd kvalitet. Om det er noe for deg å være selvstendig næringsdrivende må du kjenne på, selv er jeg mer glad i fast inntekt, ordnede forhold og lite papirarbeid. Anonymkode: 09b67...314 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Tja... jeg er musiker. Går ennå en stund til AI kan klatre opp på en scene og gi folk en nær og ekte konsertoplevelse fremført på ekte instrumenter. Men AI kan jo lage programert listepopmusikk. Så også her merker vi konkurransen. Jeg er utdannet i noe annet. Instrumentet mitt har jeg lært på fritiden gjennom privatundervisning og stort sett 2-3 timer daglig øving. Jeg er fornøyd med valget og ville aldri tatt en kunstfaglig bachelor. Men kjenner en del fra musikkhøgskolen som er godt fornøyd med sitt valg. Har du tid og interesse og ønsker å bli flink til noe så ville jeg satset. Målet kan godt være å gjøre det til levebrødet ditt. Det var det for meg. Men vær realist i forhold til at det kanskje ikke går. Lær fordi du liker læringsprosessen. Jeg elsker å øve. Det gjør at om jeg ikke hadde lykkes så hadde øvingen likevel ikke vært bortkastet. Anonymkode: da7ea...2ba 1
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Jeg tror at om man skal jobbe i kreativ bransje, vil det bli forventet etter hvert at du kan bruke ai. Og jeg tror det er på samme måte som at noen kan google seg frem til hva som helst, mens andre ikke finner frisøren på hjørnet. Du må bli god på å stille riktige spørsmål. Det ai ikke har, er den menneskelige, uperfekte biten, og det vil bli ettertraktet, tror jeg. Om man tenker musikk, vil ai, kunne lage en garantert hit, men om en person har opplevd det som teksten handler om, merker man forskjell.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 1 minutt siden, Helene1982 said: Jeg tror at om man skal jobbe i kreativ bransje, vil det bli forventet etter hvert at du kan bruke ai. Og jeg tror det er på samme måte som at noen kan google seg frem til hva som helst, mens andre ikke finner frisøren på hjørnet. Du må bli god på å stille riktige spørsmål. Det ai ikke har, er den menneskelige, uperfekte biten, og det vil bli ettertraktet, tror jeg. Om man tenker musikk, vil ai, kunne lage en garantert hit, men om en person har opplevd det som teksten handler om, merker man forskjell. Men AI kan ikke stå på scenen på Victoria og fremføre fantastisk jazz på et akustisk flygel. Så det som mangler er som du nevner den menneskelige biten. Anonymkode: da7ea...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Så begynn med AI-kunst? AI vil ikke erstatte deg. En person som bruker AI vil erstatte deg. Anonymkode: 1fa7e...021
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men AI kan ikke stå på scenen på Victoria og fremføre fantastisk jazz på et akustisk flygel. Så det som mangler er som du nevner den menneskelige biten. Anonymkode: da7ea...2ba Det er den berømte X-faktoren.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Som tidligere grafiker med bachelor i grafisk design kan jeg si det er mye usikkerhet i bransjen nå. Jeg har tatt en ny utdannelse og gått en litt annen vei. Jeg har uansett stor glede av kunnskapen jeg fikk under utdannelsen. Jeg lager ting og selger på fritiden. Så det for jo en fin ekstra inntekt. Usikker på om jeg hadde satset på noe kreativt nå med AI på full fart inn i bransjen. Anonymkode: a3544...357 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå