Gå til innhold

KI viser at folk i villa og rekkehus er mer deprimert enn folk i blokk og på landet

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det fører uansett med seg hage som skal stelles, snø som skal måkes.

Bare der er to hverdagsbelastninger en helt slipper i leilighet.

Så kan vi begynne å legge til alt vedlikeholdet av huset.

Det er mye mer jobb å bo i hus, uansett åssen du snur og vender det.

Mange trives selvfølgelig med det, men ikke overrasket over at mange også oppdager at det ikke var så stas med hus som de hadde trodd.

Anonymkode: 3be25...2e8

Mange liker å klippe gresset. Snømåking er verre, men heldigvis ikke så ofte.

vedlikehold i hus kan man kjøpe seg ut av på samme måte som man gjør i blokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ekstremt viktig å presisere at en dansk undersøkelse ikke kan benyttes på nordmenn.

Som det litt vittig ble påpekt når corona-restriksjonene ble opphevet. «Endelig, nå kan vi gå bort fra meteren og tilbake til to.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (19 minutter siden):

Det svenske forskningsformidlingsnettstedet viser til en dansk forskning som har tatt i bruk kunstig intelligens som sammenligner helse og boforhold.

Noen innspill? Både interessant at KI kan brukes til dette, men også resultatet selvfølgelig.

Det må være helt feil, fordi fakta er at rike folk i villaer, lever betydelig lenger og har bedre livskvalitet. 

Artikkel fra 2011, men lite har forandret seg på kun 12 år. West Gang Members lever fortsatt klart lengst og best.

https://www.bt.no/innenriks/i/G7ab4/levealderen-i-oslo-vest-er-i-snitt-10-aar-hoeyere-enn-oslo-oest

Det at West Gang Members er "mer deprimert" er kun fordi de lever på sin egen planet. For eksempel, så griner de hvis de ikke har Ferrari, mens "vanlige folk" er happy for en Skoda Fabia, hvis du skjønner.

Men det har ingenting med ekte depresjon å gjøre. De er bare Spoiled Brats, som man sier på engelsk. Bortskjemt faenskap, for å si det på norsk.

Anonymkode: 42f1e...9a6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange trives selvfølgelig med det, men ikke overrasket over at mange også oppdager at det ikke var så stas med hus som de hadde trodd.

Ja, så klart, det krever  en god del vedlikehold mm. Men det er gøy da og ha litt å holde på med. Det være seg oppusning, hagearbeid og måking. Det er en tid for alt. Ser ikke bort fra at man velger noe mer lettstelt når alder setter sitt preg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Brunello skrev (3 minutter siden):

Ja, men dette er en undersøkelse fra Danmark og det er vel ikke så mye snø der, uansett?

Det er ikke sikkert det går an å sammenligne Danmark med Norge i det hele tatt. Bare interessant dette med bruk av KI og helse på samfunnsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er ekstremt viktig å presisere at en dansk undersøkelse ikke kan benyttes på nordmenn.

Som det litt vittig ble påpekt når corona-restriksjonene ble opphevet. «Endelig, nå kan vi gå bort fra meteren og tilbake til to.»

I Danmark leier de fleste bolig og kan således bare avslutte leieforholdet og leie seg et mer funksjonelt og livgivende objekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med de som bor i en enebolig på landet? 

Jeg tror i alle fall ikke at jeg er deprimert over å ikke bo i blokk. Jeg vil ikke bo i blokk. 

I dag må jeg ut og male huset, men jeg synes det er litt greit og. Jeg blir ikke deprimert av det. Jeg er bare glad det ikke regner i dag endelig. 

Anonymkode: 90e64...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med de som bor i en enebolig på landet? 

Jeg tror i alle fall ikke at jeg er deprimert over å ikke bo i blokk. Jeg vil ikke bo i blokk. 

I dag må jeg ut og male huset, men jeg synes det er litt greit og. Jeg blir ikke deprimert av det. Jeg er bare glad det ikke regner i dag endelig. 

Anonymkode: 90e64...b6c

Nei, bodde man på landet var faren mindre, kanskje minst av alle. Vi som hugger og fyrer med egen ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (22 minutter siden):

Tull og tøys. Alt er relativt! De av oss som ikke lever over evne har stor glede av å bo i hus/rekkehus.

Enig i at alt er relativt.  Jeg trives også i hus, men det er jo stadig ting som må gjøres.  Så man må trives med syslene. 
Å bo i blokk kan vel sies å være et latmannsliv i forhold. Har aldri prøvd det, men det virker jo litt deilig. Især på vinteren.

Blokkleilighet er også mer økonomisk forutsigbart. Så har man sårbar økonomi er nok det det mest fornuftige valget. 
Men jeg hadde neppe blitt lykkeligere av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mer jobb - åpenbart - men er det automatisk slik at mer jobb fører til økt risiko for depresjon? Det er vel ofte motsatt - folk som ikke har noe å gjøre, blir deppa av det.

Så dersom dette stemmer, vil jeg tro det er en annen årsak enn mye jobb. Det er jo sikkert like mye (eller mer) jobb med hus på landet, så det er ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer med min erfaring. Bor i toppen av et høyhus midt i byen og har aldri vært lykkeligere. Skal sies at jeg var aller mest deprimert på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (23 minutter siden):

Ikke så ofte snømåking? Kommer vel an på vinteren. Snø kan det gjøre hver dag, og må ryddes unna flere ganger daglig, ofte tidlig før jobb, og strøs ofte hvis det er glatt. Gresset vokser så det holder å klippe 1-2 ganger i uka. Så på innlandet ryddes det mer snø på vinteren enn det klippes gress om sommeren. 

Anonymkode: c266b...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd i blokk, enebolig og rekkehus. Og jeg elsker å bo i rekkehus. Trives ikke med enebolig, eller blokk.

Anonymkode: 798cc...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på livssituasjonen også. Stusselig å være singel i rekkehus. Bedre i blokk!

Anonymkode: ac52a...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater å bo i blokk. Drømmer om noe annet. Skal aldri bo i blokk igjen. 

Anonymkode: 05893...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...