Gå til innhold

Syk barnepasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsmiljøloven paragraf 12.9. Punkt c. Den som har den daglige omsorgen.....

Daglig omsorg vil være barnehage, forelder, dagmamma (besteforeldre som har rollen som dagmamma). 

Det nevnes ikke noen mulighet for at paragrafen gjelder når en tilfeldig barnepasser blir syk.

Anonymkode: 303c0...2c5

Dette er dine tolkninger og det holder ikke her. Det er ikke sånn lovtekster tolkes. Det er mange artikler om emnet som bruker begrepet "barnepasser" om denne lovteksten, til og med NAV. 

Anonymkode: 95222...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er dine tolkninger og det holder ikke her. Det er ikke sånn lovtekster tolkes. Det er mange artikler om emnet som bruker begrepet "barnepasser" om denne lovteksten, til og med NAV. 

Paragrafen sier"den som har den daglige omsorgen....". Det er ingen tolkning.

En tolkning vi sikkert er enig om, er at det menes barnepasser. Der vi da tydeligvis et uenige, er min tolkning at dette gjelder en fast parnepasser, og ikke en tilfeldig passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å utdype svaret over. Årsaken skal kunne dokumenteres, både at vedkommende er barnepasser og at den er syk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Paragrafen sier"den som har den daglige omsorgen....". Det er ingen tolkning.

En tolkning vi sikkert er enig om, er at det menes barnepasser. Der vi da tydeligvis et uenige, er min tolkning at dette gjelder en fast parnepasser, og ikke en tilfeldig passer.

Nå siterer du jo ikke korrekt en gang, paragrafen sier tilsyn, ikke omsorg. 

Og hva menes med daglig tilsyn? Det er det som er tolkningsspørsmålet og du kommer derfor bare med egne synsinger, noe som ikke er så veldig interessant for jussen. Det er derfor jeg ber deg dokumentere at din tolkning er lik rettspraksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå siterer du jo ikke korrekt en gang, paragrafen sier tilsyn, ikke omsorg. 

Og hva menes med daglig tilsyn? Det er det som er tolkningsspørsmålet og du kommer derfor bare med egne synsinger, noe som ikke er så veldig interessant for jussen. Det er derfor jeg ber deg dokumentere at din tolkning er lik rettspraksis. 

Jeg har ikke funnet en eneste rettsavklaring, regner med at det heller ikke er saker av denne type som er ført for retten. 

Min tolkning baserer seg på ordet daglige, dvs ikke en tilfeldig barnepasser. Dersom du klarer å finne rettsavgjørelser som tilsier noe annet, kom med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lovens intensjon er at foreldre kan passe barna når barnepasser er syk. Hvor kommer det frem at tilsynet må foregå hjemme

Nå snakker vi om det juridiske her, ikke det moralske. 

Det var ikke poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, Rotemor said:

Det var ikke poenget her.

Det er veldig vanskelig å forstå hva poenget ditt er egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsmiljøloven paragraf 12.9. Punkt c. Den som har den daglige omsorgen.....

Daglig omsorg vil være barnehage, forelder, dagmamma (besteforeldre som har rollen som dagmamma). 

Det nevnes ikke noen mulighet for at paragrafen gjelder når en tilfeldig barnepasser blir syk.

Mange må ha barnepass ved f.eks planleggingsdager i barnehage, sommerstengt barnehage (påske og romjul). Da er ikke "den daglige omsorgen" gjeldende, og har man ordnet barnepass og denne blir syk kan man bruke omsorgsdag for syk barnepasser. At dette ikke spesifikt nevnes, betyr ikke at man ikke kan benytte syk barnepasser i feks disse tilfellene. 

Har selv brukt, og ja, har undersøkt dette tidligere og fått bekreftet det jeg sier. 

Anonymkode: f2b06...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok ikke tart sjansen på å dea til Tusenfryd og bli observert der, selv om man teknisk sett kunne argumentert for at det var innafor. Tenker jeg kunne meldt inn syk barnepasser og blitt hjemme med barnet, men kanskje jobbet for å finne en alternativ løsning (hjemmekontor om dere har en jobb hvor det er mulig, ta med barnet på jobb om det lar seg gjøre, evt dele dagen og ta halv dag på jobb hver el.l). Synes dete løste det veldig fint da. Men interessant problemstilling egentlig. Kanskje enklere å diskutere om vi hadde hatt mer info om jobbsituasjonen deres (jeg har for eksempel ikke mulighet til hjemmekontor, mens det er fullt mulig for min mann. Han kan lettere ta med barnet på jobb enn meg etc).

Anonymkode: dde8f...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...