AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Jeg skal føde og har tidligere fødselsangst pga traumatiske opplevelser og overgrep i mitt liv. Fikk en nydelig fin fødsel med god oppfølging sist og lege tilstede under hele fødselen. Men denne gangen tenker jeg at jeg har klart meg fint og ikke hatt behov for oppfølging. Men angsten begynner å komme seg nå dager før fødsel og jeg har ikke snakket mye med sykehuset/ jordmor. Jeg har fått komplikasjoner som gjør baby må ut tidligere, og jeg sliter med å sove. Gleder meg til å få babyen men har en uvirkelig følelse på at dette kan være mine siste dager, og at noe kan skje baby eller meg under fødselen som i verste fall dø. Jeg prøver ikke tenke på det for det er jo tryggt å føde? Men jeg er livredd og tør ikke å håpe på at det går bra. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, jeg har mulighet til å velge keisersnitt men jeg vil jo babyen skal få best mulig utvei til livet og ikke komplikasjoner. Er helt stuck og vet at det er så travelt på sykehuset der jeg skal føde så vil ikke mase på dem. Men burde skrive et fødebrev? Anonymkode: 4202e...b97 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal føde og har tidligere fødselsangst pga traumatiske opplevelser og overgrep i mitt liv. Fikk en nydelig fin fødsel med god oppfølging sist og lege tilstede under hele fødselen. Men denne gangen tenker jeg at jeg har klart meg fint og ikke hatt behov for oppfølging. Men angsten begynner å komme seg nå dager før fødsel og jeg har ikke snakket mye med sykehuset/ jordmor. Jeg har fått komplikasjoner som gjør baby må ut tidligere, og jeg sliter med å sove. Gleder meg til å få babyen men har en uvirkelig følelse på at dette kan være mine siste dager, og at noe kan skje baby eller meg under fødselen som i verste fall dø. Jeg prøver ikke tenke på det for det er jo tryggt å føde? Men jeg er livredd og tør ikke å håpe på at det går bra. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, jeg har mulighet til å velge keisersnitt men jeg vil jo babyen skal få best mulig utvei til livet og ikke komplikasjoner. Er helt stuck og vet at det er så travelt på sykehuset der jeg skal føde så vil ikke mase på dem. Men burde skrive et fødebrev? Anonymkode: 4202e...b97 Du hadde lege hos deg under HELE fødselen? Det var da voldsomt til service du fikk. Heldige deg. Skriv et fødebrev du. Anonymkode: 9786f...ff3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Du hadde lege hos deg under HELE fødselen? Det var da voldsomt til service du fikk. Heldige deg. Skriv et fødebrev du. Anonymkode: 9786f...ff3 Hun ville være med .. 🙈 hun pleide ikke men ja hun var helt fantastisk! Anonymkode: 4202e...b97 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Siden du hadde en fin fødsel sist, og dette er fødsel nr to, så er det jo sannsynlig at denne fødselen også går bra - om ikke bedre. Jeg hadde en god (dog lang og vond) første fødsel og tenker at neste blir enda bedre. Kroppen har gjort det før, og jeg er bedre forberedt. Dessuten er vi på toppen av trygghet på norske sykehus, og blir godt ivaretatt. Prøv å tenk på tiden etter fødsel - når du har det lille nurket i armene - istedenfor disse katastrofetankene. De er irrasjonelle og stammer fra dine tidligere traumer. Dette går fint!
Petra200 Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Nei, det er ikke risikofritt å føde, ting kan skje selvom man skulle ha lege tilstede. Omlag annenhver dag dør et barn i fødsel (ca 170 barn i året) Men det er trygt i forhold til mye annet man skal gjennom her i livet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 1 hour ago, Petra200 said: Nei, det er ikke risikofritt å føde, ting kan skje selvom man skulle ha lege tilstede. Omlag annenhver dag dør et barn i fødsel (ca 170 barn i året) Men det er trygt i forhold til mye annet man skal gjennom her i livet. I Norge? Anonymkode: 4202e...b97
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Petra200 skrev (1 time siden): Nei, det er ikke risikofritt å føde, ting kan skje selvom man skulle ha lege tilstede. Omlag annenhver dag dør et barn i fødsel (ca 170 barn i året) Men det er trygt i forhold til mye annet man skal gjennom her i livet. Dør i (under) fødsel eller er dødfødt? To forskjellige ting… Anonymkode: c48fa...666
Petra200 Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dør i (under) fødsel eller er dødfødt? To forskjellige ting… Anonymkode: c48fa...666 Beklager, det var upresist av meg. Men de fleste dødfødsler skjer jo hvor barnet har dødd helt på tampen av svangerskapet, så like før fødsel. Men som dør som direkte følge av fødsel er det omtrent 20-30 barn i året.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 2 minutter siden, Petra200 said: Beklager, det var upresist av meg. Men de fleste dødfødsler skjer jo hvor barnet har dødd helt på tampen av svangerskapet, så like før fødsel. Men som dør som direkte følge av fødsel er det omtrent 20-30 barn i året. Så 20-30 av omtrent 50.000 i året? Så risikoen er veldig liten? Anonymkode: 4202e...b97
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 3 minutter siden, Petra200 said: Beklager, det var upresist av meg. Men de fleste dødfødsler skjer jo hvor barnet har dødd helt på tampen av svangerskapet, så like før fødsel. Men som dør som direkte følge av fødsel er det omtrent 20-30 barn i året. Og hvor mange av de var på overtid? Anonymkode: 4202e...b97
Petra200 Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så 20-30 av omtrent 50.000 i året? Så risikoen er veldig liten? Anonymkode: 4202e...b97 Ja, død er veldig lite sannsynlig. Varige skader derimot er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 1 minutt siden, Petra200 said: Ja, død er veldig lite sannsynlig. Varige skader derimot er noe annet. Er risikoen mindre ved keisersnitt da? Siden det er snakk om fødsler. Anonymkode: 4202e...b97
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er risikoen mindre ved keisersnitt da? Siden det er snakk om fødsler. Anonymkode: 4202e...b97 Ja, skaderisikoen for barnet er mindre ved keisersnitt. I tillegg får man gjerne forløst barnet i uke 39, da kan barnet ikke dø intrauterint i uke 40 eller 41. Anonymkode: 11276...f91 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Jeg og var livredd for at noe skulle skje med barnet under fødsel. Jeg fikk samtale med overlege på fødeavdelingen, og vi la en plan for fødselen og alt for at jeg skulle føle meg trygg. Dette pga en traumatisk første fødsel som endre i HK. Kunne ikke bedt om en bedre fødsel ❤️ snakk med jordmor, snakk med sykehuset og legg en plan. Husk at det er din kropp og din fødsel! Anonymkode: aecfb...137
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 Jeg hadde valgt keisersnitt når du har mulighet til det. Gjorde det selv og er veldig glad for det i ettertid fordi det var ting vi ikke visste da, som kunne skapt skikkelig komplikasjoner for meg og babyen. kjenner dessverre til for mange tilfeller hvor fødsel har gått galt, så hadde ikke tatt sjansen hvis det allerede har oppstått komplikasjoner. Det er ikke så risikabelt med keisersnitt, og du kan be om sen avnavling. Noen steder tar de også bakterier fra mors skjede og gnir på babyen så babyen skal få de bakteriene man ikke får ved keisersnitt (ift hvis du tenker på risiko for allergi, astma osv). Jeg har et barn født med keisersnitt som er sunn og frisk, og jeg kjenner mange som har tatt keisersnitt og har sunne barn uten noen allergier eller sykdommer 😊 Anonymkode: f5544...0f1 1
Petra200 Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er risikoen mindre ved keisersnitt da? Siden det er snakk om fødsler. Anonymkode: 4202e...b97 Ja ved KS er risiko større for mor. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 En jeg kjenner fikk et multihandicappet barn skadet etter fødselen. Barnet var egentlig helt normalt, men hjernen ble alvorlig skadet under fødselen. Da jeg ble gravid ble jeg livredd for at dette skulle skje meg. Vi hadde gode samtaler med overlegen, og jeg følte meg helt trygg under fødselen. Den gikk også veldig bra! Anonymkode: 58499...208
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Veldig spesielt å ønske keisersnitt hvis det du er redd for er at det skal skje noe med baby. Alle vet at vaginal fødsel er det klart tryggeste og at keisersnitt gir høyere risiko både for mor og barn. Så hvis det virkelig var babys beste du var opptatt av ville du aldri tenkt på keisersnitt. Anonymkode: c7a19...f59
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig spesielt å ønske keisersnitt hvis det du er redd for er at det skal skje noe med baby. Alle vet at vaginal fødsel er det klart tryggeste og at keisersnitt gir høyere risiko både for mor og barn. Så hvis det virkelig var babys beste du var opptatt av ville du aldri tenkt på keisersnitt. Anonymkode: c7a19...f59 Det beste for baby er keisersnitt. 0 babyer dør av planlagt keisersnitt i norge. Heller ikke risiko for oksygenmangel/hjerneskade som følge av for treg avgjørelse på hastesnitt. "Alle vet at" er utdatert. Anonymkode: 3e12e...81c 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig spesielt å ønske keisersnitt hvis det du er redd for er at det skal skje noe med baby. Alle vet at vaginal fødsel er det klart tryggeste og at keisersnitt gir høyere risiko både for mor og barn. Så hvis det virkelig var babys beste du var opptatt av ville du aldri tenkt på keisersnitt. Anonymkode: c7a19...f59 Veldig mange blir fortalt det der av jordmødre eller kvinner som er ferdige med å få barn, men det stemmer åpenbart ikke. Alle studier tilsier at keisersnitt er det klart beste for babyen, med mindre studiene bevisst feilrepresenterer ved å gruppere feilede vaginale fødsler med komplikasjoner (hastesnitt) sammen med planlagt keisersnitt. Har du lagt merke til at når man snakker om ulemper med keisersnitt for barnet, så ender det med å bli trukket frem usikre assosiasjoner som ikke kan påvises at skyldes keisersnittet og som først viser seg etter en stund og hvor det ikke nødvendigvis er kontrollert for alle forhold. Og at man aldri snakker om hvor mange det gjelder. Eksempel: "In sibling control analyses, the effect of elective CS on asthma disappeared, while similar but non-significant ORs of medication were obtained for emergency CS." https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2222.2012.04021.x Mange går likevel rundt og tror at astma kan skyldes keisersnitt. Det er nesten så det kan virke som om det er en bevisst greie der det letes med lykt og lupe for å finne argumenter for at ikke kvinner skal skjønne at keisersnitt er best for barnet. Anonymkode: 11276...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå