Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #1 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg har funnet en jobb som frister meg masse! Den passer til min utdanning, heltid og fast, og ligger relativt nære der jeg bor. Perfekt! Men, selv om jeg har formell utdanning mangler jeg erfaring innen den type stilling. Jeg har jobbet i 2 år nå (ble ferdig med utdannelsa for 2,5 år siden) og har vært innom flere områder. Og de skriver i stillingsbeskrivelsen at søker bør ha minst 2 års erfaring... Jeg har uansett tenkt å søke, men bør jeg senke forventningene mine? Hva hadde du tenkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #2 Del Skrevet 16. januar 2006 Man søker ikke på jobber man ikke har lyst på, så selvsagt har du håp og forventninger. Og du skal holde på det håpet/drømmen inntil du evnt får beskjed om at du ikke får jobben. Så gjelder det bare å skrive en søknad som er god nok til å få deg på intervju. Hvorfor er du perfekt for jobben? Ikke fokuser på det du ikke kan, fokuser på det du kan og det du ville tilføre den stillingen. Om du ikke har jobbet innen akkurat det feltet, så trenger ikke det være noe problem. Skriv heller hva de erfaringene du har fått i jobben du har nå vil bidra til at du gjør en god jobb også i den nye jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. januar 2006 #3 Del Skrevet 16. januar 2006 Du har nok rett i at man ikke skal fokusere på det man ikke kan, heller på det man faktisk kan. Men burde man ikke opplyse om det (manglende erfaring), eller sier dette seg selv, da man ikke kan henvise til en faktisk stilling hvor man har fått disse erfaringene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #4 Del Skrevet 16. januar 2006 Du trenger ikke opplyse om manglende erfaring - du legger jo uansett med en cv som de får lese. Fokuser på hvordan du på grunnlag av den erfaringen du HAR kan tilpasse deg de nye arbeidsoppgavene? Så lenge stillingen er innenfor det du er utdannet i, og du har jobbet med noe relevant (for utdanninga) de siste årene, vil jeg tro dette teller nokså mye i seg selv. (Advarsel: jeg er ikke god til å komme på intervjuer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. januar 2006 #5 Del Skrevet 16. januar 2006 Takk for advarsel.. Ja, du har nok rett i det du skriver! Jeg skal sette meg ned i kveld og skrive en kankende god søknad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #6 Del Skrevet 16. januar 2006 Knakende god søknad, mener jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utenriksmedister Skrevet 17. januar 2006 #7 Del Skrevet 17. januar 2006 Knakende god søknad, mener jeg! ← Skriv i søknaden at du er en kankende god arbeider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 18. januar 2006 #8 Del Skrevet 18. januar 2006 Nei,nei,nei, du skal aboslutt ikke skrive det du mangler! Det er nok litt typisk jente å gjøre det. Som et morsomt eksempel på forskjell mellom gutter og jenter: Jeg var med i en studentorganisasjon, og skulle oppdatere internettsidene deres en gang. Satt og jobbet med dette sammen med en gutt, og etter en time kom det fra han "Sånn, nå kan jeg føre opp Frontpage på CVen min". Det var første gang han jobbet med Frontpage også... Det er litt vanskelig å kommentere direkte hva du bør skrive i søknaden din uten å ha sett stillingsannonsen. Er de på jakt etter en potet? (Du skriver du har gjort litt forskjellig, altså kan du brukes til alt). Står det forresten 2 års erfaring fra området, eller bare 2 års erfaring? Det er stor forskjell. Uansett kan du være heldig å bare få konkurranse fra folk som kommer rett fra skolebenken, ville ikke du være et bedre valg da? Les annonsen og finn ut hva de er på jakt etter og fortell dem hvordan (at) du fyller dette. Det har i alle fall fått meg til mange intervju (og en god del jobbtilbud også. Nå må jeg bare lære å forhandle lønn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. januar 2006 #9 Del Skrevet 18. januar 2006 Takk for tips. Nei, de søker nok ikke etter en potet. Det er en stilling som økonomikonsulent, og de søker nok etter en med regnskapserfaring. det har ikke jeg, selv om jeg har den formelle utdannelsa. Jeg har jobbet litt som saksbehandler, kundekonsulent, sekretær i de siste årene. Vel jeg skal nå uansett sende søknad. Men uten å bemerke mine mangler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå