Gå til innhold

Andre som har en mann som aldri legger barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg litt alene, da alle jeg kjenner deler på det. Får litt kommentarer på det, men kjenner jo også litt på det at jeg aldri kan være vekk om kvelden eller natta, mens mannen kan det. De få gangene jeg har vært med venninner etc alene etter barnets leggetid er barnet våkent når jeg kommer hjem, 2-3 timer etter normal leggetid. Barnet er 3,5 år.

Jeg trenger egentlig å høre om det er normalt at andre fedre også unngår enkelte oppgaver, eller om jeg faktisk blir behandlet litt dårlig her.

Anonymkode: b8433...d2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt blir du behandlet dårlig! 

Jeg kjenner folk hvor det alltid er den ene som legger, men dette er noe de da er ENIGE om, og trives med begge to. 

Mannen din er en dritt om han nekter legge ungen, og dermed også nekter deg å ha et normalt sosialt liv på kveldstid. 

Enhver fordeling man er enige om og begge trives med, enten det nå er husarbeid eller henting og levering i bhg eller handling eller whatnot, er ok. Om man derimot IKKE er enige om det, og det er den ene parten som stadig blir skadelidende, er ikke ok. 

Anonymkode: 78636...b5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler meg litt alene, da alle jeg kjenner deler på det. Får litt kommentarer på det, men kjenner jo også litt på det at jeg aldri kan være vekk om kvelden eller natta, mens mannen kan det. De få gangene jeg har vært med venninner etc alene etter barnets leggetid er barnet våkent når jeg kommer hjem, 2-3 timer etter normal leggetid. Barnet er 3,5 år.

Jeg trenger egentlig å høre om det er normalt at andre fedre også unngår enkelte oppgaver, eller om jeg faktisk blir behandlet litt dårlig her.

Ja, du og barnet blir dårlig behandlet. Det er lenge siden jeg hadde småbarn, men mannen min nektet også å legge barnet. Men så var det mye annet han også nektet da. Han er nå en eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts: her ville jeg bare satt foten ned, og sagt til mannen at hadebra, i kveld drar jeg ut, og du legger ungen. Og så gå.. 

Du skriver "de FÅ gangene" du har gått ut etter barnets leggetid, så er barnet våken. Det kan være fordi barnet rett og slett ikke er vant til at du går ut, og derfor er urolig. Det kan også være fordi barnet ikke er vant til at det er far som er der. 

Så det er jo noe dere må øve på. Du kan ikke holde på sånn at det er du som skal være hjemme hver bidige kveld. 

Anonymkode: 78636...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg opp en plan for kveldene framover og følg den. Her må far og barn venne seg til at han legger!

Alternativet er å bli alenemor i navnet også, og ikke bare i gavnet.

Anonymkode: 5ce93...aee

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det.. Men så gikk jeg møkklei. Aldri kunne jeg dra ut på noe, fordi det gikk jo ut over barnet mitt.. Delte hver kveld, 50/50. Han tar nå halvparten av all legging.

Anonymkode: 248f3...393

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke legger barnet?

Anonymkode: fd3ea...664

AnonymBruker
Skrevet

Ja du og barnet blir behandlet dårlig. Det er jo ikke bra for barnet å være oppe så sent når det er vant til å legge seg. Eller har faren forsøkt men har ikke fått barnet til å sove?

Min mann hater også å legge og jeg gjør det 99% av gangene men her er hovedgrunnen at jeg ammer i søvn og barnet er bare 14 mnd. Han har likevel lagt med flaske og det har gått både bra og dårlig, men jeg må være ute av huset. Jeg har gått sjeldnere ut på kvelden enn ham pga dette, men jeg går ut iblant. Er litt irritert på ham for dette for har følt meg litt låst men samtidig har jeg ikke orket å krangle på det for jeg skjønner jo at det er sårt når ungen bare hyler etter mamma. Og jeg har jo valgt å fortsette å amme i søvn fordi det er så lettvint selv om det gjør at han blir mye mer avhengig av meg. Men når jeg har gått ut har far iallfall prøvd og gjort sitt beste. Ofte kommer jeg hjem og baby har sovet på ham hele kvelden fordi han ikke har klart å legge ned i senga, men han sover iallfall. 

Anonymkode: e7b2f...4cc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mødre så redde for å kreve innsats fra far ? Slå i bordet og be om rettferdighet ! 

Anonymkode: 9e55d...dd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er jo 3,5 år!! Selvfølgelig skal han også legge. En ting er når det er en baby som ammes osv, men en 3,5 åring er jo et barn man kan snakke med. Har en på samme alder selv. Her har vi lagt annenhver kveld fra ca 8 mnd. Det inkluderer da bad, tannpuss, lese på sengen. Om vår kunne bestemme hadde hun nok alltid valgt meg som mamma, men de koser og tuller og har det alltid veldig fint sammen med legging. 

Nå som hun er såpass stor er det jo bare hyggelig med legging også, lesing i sengen, snakke om dagen osv.

Anonymkode: c8f12...91a

Skrevet

Nei, og det hadde eg heller aldri godtatt! Mannen min gjer akkurat like mykje med borna som eg gjer. Forskjellen er at han får skryt av det frå andre, men eg ikkje 😂 "Så flink du er som tar deg av begge borna"...... No for tida legg eg oftast minsta på 6 mnd, medan han legg 2åringen. Når ho ikkje er like avhengig av pupp for å sovne, kjem vi til å bytte på det. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor legger han ikke barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Her tar jeg legging fordi jeg ammer, tar også natten (ammer) og står opp på morgenen, samt lager middag. Dette er de oppgavene jeg gjør som han ikke gjør hjemme. 

Anonymkode: c15c4...097

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke legger? Vil han ikke eller har det bare blitt sånn? 

vi begynte å bytte på så snart jeg hadde avvent eldste amming som del av kveldsrutinen. Når nattamming var avvent bytta vi på hele netter, ca 2 netter hver før bytte, for at begge skulle være i stand til å legge, og siden legging kunne ta litt tid var det viktig at begge skulle få tid til å jobbe på kveldstid. Nå har vi to barn, legger begge samtidig på samme rom og bytter på hvem som legger.  

Anonymkode: 7e49a...161

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere spør om grunnen til at han ikke legger. Det er fordi han ikke vil, fordi det er vanskelig og han "klarer det ikke". Han har forsøkt et par ganger, men fant ut at det ikke var noe for han, så han må plutselig på do o.l når det er tid for kveldsstell. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja du og barnet blir behandlet dårlig. Det er jo ikke bra for barnet å være oppe så sent når det er vant til å legge seg. Eller har faren forsøkt men har ikke fått barnet til å sove?

Min mann hater også å legge og jeg gjør det 99% av gangene men her er hovedgrunnen at jeg ammer i søvn og barnet er bare 14 mnd. Han har likevel lagt med flaske og det har gått både bra og dårlig, men jeg må være ute av huset. Jeg har gått sjeldnere ut på kvelden enn ham pga dette, men jeg går ut iblant. Er litt irritert på ham for dette for har følt meg litt låst men samtidig har jeg ikke orket å krangle på det for jeg skjønner jo at det er sårt når ungen bare hyler etter mamma. Og jeg har jo valgt å fortsette å amme i søvn fordi det er så lettvint selv om det gjør at han blir mye mer avhengig av meg. Men når jeg har gått ut har far iallfall prøvd og gjort sitt beste. Ofte kommer jeg hjem og baby har sovet på ham hele kvelden fordi han ikke har klart å legge ned i senga, men han sover iallfall. 

Anonymkode: e7b2f...4cc

Hvis du selv nekter å forsøke å legge uten pupp så synes ikke jeg du kan forvente at far skal ønske å gjøre det...

Anonymkode: 34c28...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser flere spør om grunnen til at han ikke legger. Det er fordi han ikke vil, fordi det er vanskelig og han "klarer det ikke". Han har forsøkt et par ganger, men fant ut at det ikke var noe for han, så han må plutselig på do o.l når det er tid for kveldsstell. 

Ts

https://www.theage.com.au/national/more-men-dont-want-children-study-20021028-gduqfr.html

Anonymkode: aa416...801

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo behagelig for ham at du gjør det. Så han er ikke den som kommer til å presse frem endring.

Her må du ta en prat med ham, si at legging er iblandt vanskelig for deg også, men det må gjøres - hver kveld. Og nå vil du at han deler med deg. Tror han det er best om han tar 100% i et par uker til det faller på plass, eller 50/50?

Forklar ham rutinene barnet er kjent med. Det blir enklere hvis dere gjør likt. Hvis du ammer eller noe sånt som han ikke kan, så må du avvikle det. Så kan han pønske ut om han vil ha noe sin egen greie inni rutinen (pappa er hest hvor barnet rir til soverommet... pappa leser spesiell bok...)

Reis bort om du må. Si til barnet at i dag skal pappa legge deg, mamma skal xyx. Kos dere masse 😊

Anonymkode: a2742...341

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor gidder du?

Her har far lagt barnet siden ungen kom ut. Han mater, skifter bleier, bader, koker flasker, ordner MME, triller turer, leker / underholder , tar oppvask, vasker hus, lager middag og gjør helt normale oppgaver som foreldre og voksne personer gjør. Vi er 2 foreldre, ikke 1. 

Anonymkode: 86d04...8bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...