Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åååå, jeg er så lei av det spørsmålet!

Alle stiller dette spørsmålet, som om det er helt naturlig for dem å blande seg inn i vårt privatliv..

Synest seg det er direkte uhøflig å spør noen om de ikke har tenkt å få barn snart. Jeg har selv aldri stilt noen dette spørmålet, og kommer ikke til å gjøre det.

Vet snart ikke hva jeg skal svare. Orker snart ikke å bare tulle det bort og svare "Vi har det ikke travelt", "Nei, vi får vente å se"...

Er det andre enn meg som reagerer på dette?

Var i familieselskap i helgen, alt FØR vi hadde satt oss til bords hadde vi fått spørsmål om barn 3 ganger. Som ikke det var nok ble samme spørmål ropt høyt over bordet fra andre enden, slik at det ble helt rolig og alle ventet på svar.

Burde vel benyttet anledningen å svart "Prøverør i sommer!!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Burde vel benyttet anledningen å svart "Prøverør i sommer!!"

Ja, det synes jeg faktisk. Hvis jeg var deg ville jeg gjort dem skikkelig flaue, så stiller de ikke det spørsmålet igjen.

Litt som da jeg gjentatte ganger ble tatt for å være gravid - leeenge etter at jeg hadde født - . En fremmed mann pekte på meg og sa til gutten sin: "Se, damen har baby i magen", hvorpå jeg svarte at nei, det har jeg nok ikke, jeg er bare tjukk. Tipper han ikke gjør det igjen.

Gi dem en lærepenge!

Skrevet

3 ganger FØR dere en gang hadde satt dere til bords? :overrasket:

Fy flate, dette må være utrolig sårende. Merkelig hvor ufølsomme enkelte kan være... :klem:

Skrevet

Jeg har heldigvis aldri opplevd aa faa noen spoersmaal eller kommentarer paa det, tror folk er mer bevisste paa at dette kan vaere et saart punkt som man ikke har noe med aa spoerre om, enn de var foer i tiden. Men jeg hadde blitt ganske perpleks hvis noen hadde spurt...har ikke lyst til aa diskutere slikt med hvem som helst!

Aner rett og slett ikke hva jeg ville sagt....

Skrevet

Burde vel gi dem en lærepenge..

Fatter bare ikke at de i det hele tatt er frekke nok til å spør engang. Hva venter de egentlig i svar da? "Jada, vi puler som bare det, men kanskje i feil hull, er ikke helt sikker.."

Dersom folka på jobb fortsetter å mase så blir jeg nødt å si ifra. Lei av å måtte svare på spørmålet om barn nesten hver dag..

Verste er at han ene som hele tiden spør om når jeg skal få barn, har selv hatt problemer med å få barn. HAN av alle burde vel forstått og respektert..

Skrevet

Alle rundt meg har nå begynt å spørre om vi ikke skal ha en til snart. Det synes jeg er nesten like uforskammet. Det faller ikke folk inn at man kanskje ikke vil/kan få flere. Da svarer jeg alltid kontant nei. Vi skal ikke snart ha en til, og det er ingen andres business.

Merker at dette temaet engasjerer meg litt... :sur:

Skrevet

Vi har opplevd at dersom vi bare svarer konstant 'nei' så blir det enda mere pes..

Da må vi forsvare hvorfor, og jeg har flere ganger fått høre leksen om hvor egoistiske de unge er nå for tiden, som bare tenker på seg selv og utsetter å få barn til det er for seint..

Det å planlegge og lage barn er noe jeg ser på som høyst privat. Ingen har noe med våre valg å gjøre, og stille spørsmål om dette er høyst uforskammet.

Skrevet

Når jeg får dette spørsmålet sier jeg; det er ikke alle som kan få barn, og da må man være litt forsiktig med å stille det spørsmålet... !!

Det får som regel folk til å holde munn og til å tenke seg om neste gang de spør noen..

Og jeg kunne aldri spurt noen om de tenkte på å få barn osv.. det får være grenser til hva man skal blande seg inn i ..

Skrevet

Jeg kjenner meg så altfor godt igjen G.A, sliter med det samme "maset".

Jeg opplevde tilogmed følgende i familieselskap:

en venn av mine svigerforeldre spurte om vi ikke synes det var på tide å få barn snart (vi har prøvet i over to år nå :tristbla: ), hvor jeg svarte at det var ikke bare bare å få, for noen tok det litt lenger tid. Han presterer da å svare: "Åneida, det tar da ikke tid, det er jo det enkleste i hele verden å få barn!" :overrasket:

Hvor hjernedøde kan folk egentlig bli!

Skrevet

Det er det verste jeg har hørt. Først driter han seg ut ved å spørre også klarer han å rote seg enda mer inn i det.. jaggu!!! Han skulle da virkelig fått en medalje.

Skrevet (endret)

Kkjenner meg igjen i det dere skriver.

Vi er i sånn situasjon at alt ligger til rette for å få barn, og det ser jo alle. Vi prøver, men jeg vil ikke at noen skal vite at vi prøver. Og når folk spør, så blir det å svare "nei" på en eller annen måte, selv om det blir løgn. Vi prøver jo, men det er hemmelig.

Kunne godt tenkt meg å gjøre folk flaue, eller sette dem på plass, men det ender ofte med enda flere spørsmål...

Endret av j79
Skrevet

Jeg syns folk er direkte uforskammet til tider. Kjenner meg veldig igjen i det alle her forteller. Vi får og samme spørsmål igjen og igjen. Er helt enig i at det er en privatsak. Jeg tror at de som spør om sånt er folk som ikke selv har hatt problemer med å få barn, og de vet derfor ingenting om problemet. Vi er nå i vår prøveperiode 5, og ønsker oss så inderlig et barn. Alt ligger til rette for det, begge er i jobb, flyttet inn i hus, vi er gift. Ja alt tilsier at det snart burde komme en familieforøkelse snart. Jeg har tilogmed fått tilbudt en ammepute av et familiemedlem som ikke skulle bruke den mer. Fikk beskjeden om at vi var jo nestemann på listen om hvem som skulle få barn, om ikke det snart skulle skje, derfor kunne vi jo likegodt få denne ammeputen som ingen skulle bruke mer.

Ble helt målløs jeg.

Tror nok at folk trenger å få en tankevekker når det gjelder dette emnet. Jeg tror nemlig ikke de er klar over hva det vil si å slite med å få barn. De vet derfor ikke at dette kan være sårende på folk. Jeg tror at det ville åpne øynene deres å få en beskjed på hvordan landet ligger for veldig mange.

Skrevet

Folk er frekke og legger seg opp i ting de ikke har noe med. Jeg har noen ganger sett folk dypt inn i øynene, holdt blikket deres, sett sørgmodig ut og sagt at det ikke er alle som kan få barn. Hold blikket, deres litt ekstra etter det, så kan jeg love deg at de ikke spør om det flere ganger. Ellers har jeg sagt at de har ikke de noe med, det også er en effektiv stopper. Eller til en veninne som har lyst på barn, men alltid spør oss; sier jeg hold kjeft og lag dem selv, dersom du har lyst på barn. Jeg lager ikke barn for å tilfredstille andres lyster...

Skrevet

Det er på et vis verst på jobben. Syns jeg stadig serverer en løgn om at vi ikke har det travelt osv... Samtidig så håper jeg at jeg snart kan fortelle at jeg skal ha barn. Og da gruer jeg meg ekstra til å fortelle det på jobb, siden jeg her har sagt at det ikke haster for oss...

Skrevet

Føler nesten også at det er verst på jobben..

De maser hele tiden å spør om jeg er gravid..

Skal ikke mer til enn at jeg er litt oppblåst en dag, så får jeg masse mistenksomme blikk og spørsmål om vi snart skal ha barn.

Eller om jeg er trøtt eller i dårlig humør en dag, så er alltid konklusjonen deres at jeg er gravid.

Blir sliten av sånt..

Samme når vi er på besøk hos venner eller familie, blir vi tilbudt et glass vin til maten, og jeg takker nei.. så er mistanken der og de spør og graver og prøver å se om det er kul på magen..!!

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for flere år siden, og hva tror dere konklusjonen til mange rundt meg var??? Helt riktig, hun er gravid. Gikk den gang på P-piller så det var i hvertfall ikke grunnet noen graviditet jeg sluttet å røyke.

På jobben er de også veldig etter meg, siden jeg er relativt nygift, og ikke har noen barn. Sier bare til dem at vi får se hva tiden bringer, så får de legge i det det de vil.

Mest sårende er det likevel med de som kjenner oss godt som familie og venner. Arbeidskollegaer kan jeg ta på en helt annen måte.

Skrevet

Opplever ikke at familie og venner spør og graver så mye. Selvfølgelig er det en kommentar i ny og ne, men det syns jeg vi må regne siden vi er ganske nygifte og godt voksne. Vet at begge mødrene våre håper det blir flere barnebarn snart :)

Kollegene er verre sånn sett. Føler at allle ser på meg og studerer om jeg begynner å få mage eller noe. Skal ut med jobben en tur på onsdag, og da skal jeg drikke vin slik at de ihvertfall ikke får noe mer å hegne "mistanken" sin på.

Ellers så syns jeg egentlig ikke at folk har noe med om man prøver eller ikke så lenge man ikke vil si noe selv. Og som andre har sagt her så er det jo enkelte som sliter med å bli gravide og da er ikke slike spørsmål og kommentarer noe morsomme.

Skrevet

Har slitt med det samme i årevis og begynner å bli rimelig lei som dere andre her! Og begynner å bli lei av å svare noenlunde høflig på et så frekt spørsmål! Standardsvaret mitt er at "nei, har husket alle pillene denne måneden, men skal si fra hvis jeg tar feil!" mens jeg egentlig har lyst å svare: "Har prøvd lenge og vi har som regel sex omtrent annenhver dag, mest misjonær av og til bakfra. Hvor ofte gjorde dere det da dere ble gravide og hvordan? Og hvordan er det egentlig med sæden til han mannen din - dere har jo bare en, ble det ikke flere eller sluttet dere å ha sex?"

Skrevet
"Har prøvd lenge og vi har som regel sex omtrent annenhver dag, mest misjonær av og til bakfra. Hvor ofte gjorde dere det da dere ble gravide og hvordan? Og hvordan er det egentlig med sæden til han mannen din - dere har jo bare en, ble det ikke flere eller sluttet dere å ha sex?"

Veldig godt svar! Tror jeg skal begynne å formulere på et godt svar som jeg kan bruke neste gang noen spør upassende.

Skrevet

Foler ogsaa at kollegene er ekstra nysgjerrige. De sier ikke noe direkte, men det er nesten verre, for da kan jeg ikke svare dem heller! :ler: Naa har jeg vaert hos legen et par ganger paa kort tid (i arbeidstiden), saa de lurer sikkert paa hva som staar paa...i tillegg har jeg vaert borte fra jobb i to dager naa...men det jo pg.a forkjoelelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...