AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #41 Skrevet 26. juli 2023 Vi er en sprek og rastløs familie som alle liker planlagte aktiviteter, fjellturer. klatrepark, strandturer når været er bra. Døgnet har rundt 14 våkentimer, selv om vi er i aktivitet noen av disse timene så er det masse rom for ro og kos på kveldene. Da har vi fornøyde barn som har sprellet i fra seg. Mange av vennene deres er på ferie nå, så de kjeder seg masse på selvstyre. Erfaringen er at dersom vi har vært på planlagte turer hele familien på dagtid så er de rolige og fornøyde med å underholde seg selv på kvelden. Dersom de har vært inne hele dagen er kveldstimene preget av mas og uro, og leggetiden vanskelig. Husk at da vi vokste opp så hadde vi ikke alle disse skjermene som fenget. Det var barne-tv kl. 18, liksom. Da var utelek på eget initiativ mer spennende. Barn er naturlig rastløse. De er helt nødt til å bruke kroppen sin funksjonelt for å ikke få problemer, både fysiske og psykiske. Og i dag så trenger dessv. foreldre være de som tar initiativet. Det er ikke sånn at vi har en skjematisk plan når vi feks er i klatrepark. Da hopper de og spreller for seg selv, lager leker, får nye venner, bruker fantasien. Samme med turene i naturen. Yngste datter tar med blomster som hun tørker i en fin liten minnebok som hun er veldig stolt av. Min lille Carl von Linné ❤️ Hvorfor kan ikke planlagt aktivitet og fri lek eksistere i fin forening? Anonymkode: d3c31...4c8 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #42 Skrevet 26. juli 2023 Spørs veldig hvor store barna er. Nå styrer de seg mye selv, 10 og 12 år. Null behov for at mor må finne på noe. Men hender seg jeg jager de ut om det er fint vær de er mest med kompiser. Men da de var i barnehagealder var det viktig med en tur ut i løpet av dagen, for å få de til å herje av seg. Og så små unger kan ikke være ute alene. Men aktivitet utenom å leke i nærområdet måtte ikke skje hver dag Anonymkode: 5a723...e2c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #43 Skrevet 26. juli 2023 Det er tydeligvis en dødssynd i følge svarene du har fått her, men ja, jeg finner på noe hver dag ut fra definisjonen din. Ikke nødvendigvis så voldsomme greier, da. Barna har det best hvis de får noe fysisk aktivitet i løpet av dagen. Vi voksne har det best om det ikke består av å løpe fram og tilbake i åpen stue-kjøkkenløsning. Det trenger ikke være så mye mer enn å gå ut og se hva barna vil(sykle, lekeplass eller skogen) og følge etter dem dit veien går, men dagen blir best om vi kommer oss ut i løpet av dagen. Anonymkode: f3688...62d 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #44 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men dere sitter vel ikke selv hjemme hele dagen uten å gjøre noe spesielt når dere har fri? Hvorfor skal barna gjøre det da? Man blir sannelig ikke overstimulert av en liten tur ut hver dag. Anonymkode: 82e42...ad4 Jo, det gjør jeg. Er det én ting jeg tenker at de stressede, engstelige unge som overfôres med instagramperfeksjonisme som går på helsa løs absolutt burde lært seg, er det å virkelig slappe av - dvs gjøre ingenting. Anonymkode: fa6fc...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #45 Skrevet 26. juli 2023 Det er jo gørr kjedelig å være inne hele dagen. Om man tar en tur ei stund så ødelegger man ikke barnas frie lek og fantasi. Man ødelegger mer med å sitte inne hele dagen. Alle har godt av frisk luft og bevegelse. Anonymkode: 1722d...8cd 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #46 Skrevet 26. juli 2023 Selvsagt finner vi på noe hver dag, å bare henge hjemme dr ikke et alternativ. ‘Men må ikke dra langt da Anonymkode: 2e5e5...6df 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #47 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å dra på en lekeplass, en tur i skogen eller i en park, er det virkelig å underholde barna hele tiden? Er alt utenfor husets fire vegger å «aktivisere» barna? Anonymkode: a7416...312 Nei det er det ikke Anonymkode: 2e5e5...6df 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #48 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, når man tar barna med på ting så aktiviserer man barna. Noe som selvfølgelig er viktig og hyggelig, men ikke hver dag. Barna trenger å lære å være selvstendige, å kunne slappe av, å kunne kjede seg, bli kreative... dette mister de hvis de blir vant med at foreldrene finner på og planlegger ting med dem daglig. Anonymkode: a6121...787 Eh kreative kan de selvsagt være uansett Anonymkode: 2e5e5...6df 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #49 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En tur på en lekeplass er ingen hinder for at barna aktiviserer seg selv, lærer å bli selvstendige og kreative. Det er ikke kun i eget hus man lærer dette. Anonymkode: a7416...312 👏 Anonymkode: 2e5e5...6df 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #50 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette! Jeg får helt fnatt av foreldre som overstimulierer barna sine med aktiviteter hele tiden. Så fort de uttrykker at de kjeder seg, så må de reises noe sted, eller gjøres noe spennende. LA BARNA KJEDE SEG! De har så godt av det, og det er dette som gjør at de vil komme mer i kontakt med sin kreative side - og lærer å sysselsette seg selv. Det er fint at barn aktiviseres også, men det må være en balanse i det hele. Anonymkode: 42bf3...c8e Så mye svada, men det er vel unnskyldninger for å slippe å gjøre noe! To t tur i skogen, eller tur til en bhg gir fortsatt Mye tid til egen aktivisering Anonymkode: 2e5e5...6df 6 1
MissStiles Skrevet 26. juli 2023 #51 Skrevet 26. juli 2023 Ja, men ikke like store aktiviteter hver dag. Noen dager drar vi på biblioteket, går tur i skogen eller til en lekeplass, på kino eller andre ting. Siden vi bor i en liten leilighet, så blir i hvert fall jeg rastløs av å bare sitte inne hele dagen. Så på innedager, så går vi i hvert fall ut en liten tur ut - evt bare en gåtur rundt i nabolaget - for å plukke blomster eller fange pokemon. 5
Mamajune11 Skrevet 26. juli 2023 #52 Skrevet 26. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hver dag det er skolefri (helger/ferier) føler jeg at vi må ut å finne på noe. Lekeplassen, stranden, biblioteket, sykkeltur, kino, tur i skogen, galleri.. et eller annet. Jeg gjør dette og koser meg med det. Hva med dere andre foreldre? Finner dere på ting hver dag? Eller er dere noen ganger bare hjemme / inne? Anonymkode: 49ea0...311 Vi er ut hver dag. Barna blir jo spinnville av å være inne en hel dag. Så vi er ut uansett vær. Jeg ser ikke på lekeplass, sykkeltur eller parken som å «finne på noe» da. Vi bor 5 min fra en liten skog, så der og er vi ofte. Det går under «gå en tur». Barna elsker å gå tur. (3,7 og 11år. Jenter) Endret 26. juli 2023 av Mamajune11 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #53 Skrevet 26. juli 2023 Er ut av huset en gang om dagen, men det er sjeldent noe superspennende greier som foregår. En tur på matbutikken eller på plenen utenfor blokka for å plukke blomster eller se på gressklipperen til vaktmesteren er godkjent av poden. 😛 Anonymkode: c0759...aee 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #54 Skrevet 26. juli 2023 Nå er min så stor at det ofte er hun som finner på ting. Vi drar ikke på aktiviteter som koster penger hver dag, det kan være enkle aktiviteter som å lete etter tanglopper i fjæra eller sykle til butikken. Så det blir en variasjon med lekeland, stranda, bibliotek, kino, skogstur osv. Vi var ute hver dag når hun var mindre også, og da var det jo jeg som fant på aktivitet. Ofte nærlekeplass, tegne med kritt i gata og slikt. Det skal ikke alltid så mye til. Så svaret blir vel at vi ofte er hjemme/nær hjemmet også. Anonymkode: 15067...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #55 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, når man tar barna med på ting så aktiviserer man barna. Noe som selvfølgelig er viktig og hyggelig, men ikke hver dag. Barna trenger å lære å være selvstendige, å kunne slappe av, å kunne kjede seg, bli kreative... dette mister de hvis de blir vant med at foreldrene finner på og planlegger ting med dem daglig. Anonymkode: a6121...787 Det har jeg ikke en gang tenkt over. Jeg har ikke den erfaringen i det hele tatt. Vi har ikke hage da, og veldig lite uteområde, så når min var ute når hun var mindre, måtte jeg jo være med. Og da ble det ofte lekeplassene i nærområdet, fjæra, skogen, sykling på gangveien osv. Hun har i hvert fall ingen mangel på kreativitet nå og leker også fint for seg selv når hun ikke er med venner eller familie. Enebarn, 6 år. Anonymkode: 15067...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #56 Skrevet 26. juli 2023 Vi har 4 barn og de er ganske ulike når det gjelder hva de trives med. 2 av de trenger fysisk aktivitet hver dag for ikke å bli «monstre» hjemme med altfor mye overskuddsenergi. Mens de 2 andre trives mer med rolig aktivitet hjemme og holder på å bygge ting/spille/lese. Så våre aktiviteter er noen ganger alle sammen, noen ganger med to av barna og noen ganger er barna alene på aktiviteter. Anonymkode: 09555...2c6 1
Grüner Skrevet 26. juli 2023 #57 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hver dag det er skolefri (helger/ferier) føler jeg at vi må ut å finne på noe. Lekeplassen, stranden, biblioteket, sykkeltur, kino, tur i skogen, galleri.. et eller annet. Jeg gjør dette og koser meg med det. Hva med dere andre foreldre? Finner dere på ting hver dag? Eller er dere noen ganger bare hjemme / inne? Anonymkode: 49ea0...311 Å finne på litt ting her og der er fint, men det høres ut som du overdriver det. Du sliter deg ut hvis du både skal lede aktivitetsklubb og være mor. Barn trenger ikke å bli aktivisert til enhver tid. De klarer å å aktivisere seg selv også. Barn har faktisk godt av å kjede seg litt og bruke kreativiteten sin til å finne på hva de skal gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #58 Skrevet 27. juli 2023 Så mange som virker å tro at eneste plass ungene kan lære seg å være kreativ og leke selv er i eget hus😅 Vi er ute minst en gang hver dag, når det er fri minst to. Vi bor nært naturen og har både skog, sjø, badevann og fjell i nabolaget, pluss lekeplasser og veksler mellom disse når vi er ute. Nå i ferien går vi ut på formiddagen, etter mat og litt innelek. Så triller vi lillesøster når hun skal sove, kanskje blir storesøsken med - det velger de selv. Som regel en tur ut før middag også og da skal lillesøster ha lur nr 2. Etter middag er vi ute i hagen eller på verandaen når det er fint vær, hele familien i trampolina er også populært. Vi er sammen med ungene ute, men de leker og styrer mye selv😊 Noen ganger vil de spise kveldsmat på en fjelltopp så da smører vi matpakke og går dit f.eks. Inne har vi ulike "lekestasjoner" som de selv veksler mellom. I ett hjørne av stua er lekekjøkken og lekemat, i et annet lego, på rommet bøker og et leketelt, ballbinge og puslespill/stableleker på et annet rom, biler og utkledning på det tredje osv. De leker med akkurat det de vil, så lenge de rydder opp etter seg Anonymkode: 3707d...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #59 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jo gørr kjedelig å være inne hele dagen. Om man tar en tur ei stund så ødelegger man ikke barnas frie lek og fantasi. Man ødelegger mer med å sitte inne hele dagen. Alle har godt av frisk luft og bevegelse. Anonymkode: 1722d...8cd Jeg tror vi som svarer i tråden legger ulike betydninger i de ulike svara. Jeg er en av dem som ikke aktiviserer ungene hver dag. Men det betyr jo ikke at ungene (eller jeg) er inne hele dagen. Ungene er i hagen, hos venner, på lekeplassen i enden av gata, på trampolinen osv osv. De er fryktelig aktive, men det er ikke slik at jeg tar dem med på aktiviteter hver dag. Anonymkode: fa3bf...4eb 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #60 Skrevet 27. juli 2023 Nå er den yngste her 15 år, så han finner jo på ting uten oss som oftest. Men da barna var små så fant vi ikke på noe hver dag, de har vært flinke til å aktivisere seg selv. Både utendørs og innendørs. Vi gjorde selvfølgelig ting sammen med barna, men ikke planlagte aktiviteter hver dag. Anonymkode: 7a896...01d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå