AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Hver dag det er skolefri (helger/ferier) føler jeg at vi må ut å finne på noe. Lekeplassen, stranden, biblioteket, sykkeltur, kino, tur i skogen, galleri.. et eller annet. Jeg gjør dette og koser meg med det. Hva med dere andre foreldre? Finner dere på ting hver dag? Eller er dere noen ganger bare hjemme / inne? Anonymkode: 49ea0...311
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Her hadde ungene blitt drit sure hvis vi hadde holdt på slik. Ferie er også å slappe av. Hadde forresten blitt like dur sekv av det. Anonymkode: 96ea4...61e 19 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Jeg anser ikke lekeplassen som "finne på noe", akkurat. Vi er aldri inne hele dagen. Det hadde overhodet ikke gått. Mine når "klatre i gardinene"-stadiet lenge før klokken er 9, så vi må UT av huset før den tid. Å bare være i hagen er også for kjedelig om det er bare i huset og ut i hagen. Vi er på lekeplasser, går tur i nærområdet, ned i parken og mate ender, gjør litt ærender, bibliotek, hver fridag. Det er ikke bare for barnas skyld, men for oss voksne også. Jeg hadde gått på veggene av å bare være inne hele dagen, og bare dsasse rundt i hagen (til tross for stor hage). Anonymkode: ce1df...29a 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her hadde ungene blitt drit sure hvis vi hadde holdt på slik. Ferie er også å slappe av. Hadde forresten blitt like dur sekv av det. Anonymkode: 96ea4...61e .. på hvilken måte er å gå på stranden, i parken, på biblioteket, å ikke slappe av....? Anonymkode: ce1df...29a 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Min vil veldig gjerne ha en hel dag inne innimellom hvor han får god tid til å leke med lekene sine og spille, noe det ikke alltid er tid til i en travel hverdag. Det synes jeg er helt greit. Anonymkode: 0ba7b...4b0 8 3
Ebbeliten Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 Finner på ting litt hist og her. Ungene må få tid til å bare kjede seg og gjøre ting på eget initiativ også. Unger som må underholdes ha foreldrestyrt aktivitet hele tiden er ikke så bra, det heller. 13 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her hadde ungene blitt drit sure hvis vi hadde holdt på slik. Ferie er også å slappe av. Hadde forresten blitt like dur sekv av det. Anonymkode: 96ea4...61e Hva gjør de når de slapper av hjemme da? Anonymkode: 49ea0...311 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Ebbeliten skrev (Akkurat nå): Finner på ting litt hist og her. Ungene må få tid til å bare kjede seg og gjøre ting på eget initiativ også. Unger som må underholdes ha foreldrestyrt aktivitet hele tiden er ikke så bra, det heller. Det er ganske stor forskjell på å ta en tur i parken et par timer, og å "underholde med foreldrestyrt aktivitet" hele dagen.. Ungene må finne på ting og underholde seg selv i parken også, det er ikke akkurat foreldrestyrt når vi tusler bak dem mens de finner pinner og steiner og kongler og leker med alene. Anonymkode: ce1df...29a 4 2
FrkSolsikke Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Må ikke finne på noe hver dag. Innimellom er det helt OK å henge med venner, eller se på iPad/telefonen sin en dag. 😊 Eventuelt bare være inne og kjede seg litt, så finner ungene ofte på litt selv også. De må lære seg at det ikke skal skje noe hver da. Så annenhver hver dag finner vi voksne på noe med dem, og motsatt finner de på noe selv. 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Det hender vi er hjemme hele dagen, men er sjelden vi bare er inne. Jeg blir ganske rastløs uten å finne på noe som helst, men det trenger ikke å være mer enn at barna og jeg går en rolig tur med hunden sammen. I helger er barna og jeg alltid på tur med hunden pga. mannens jobb. Vi har ikke en plan for hver dag. Men når jeg er alene med barna syns jeg dagen blir bedre om vi har i hvert fall en skisse av en plan, f.eks. at vi tar en tur på biblioteket eller handler dagligvarer. Mine er i barnehagealder, og lar seg fortsatt underholde og begeistre av det meste. Anonymkode: ecebe...e17
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 Synes det er en uting at man skal aktivisere barn hele tiden. Det er viktig at de lærer å slappe av og kunne finne på ting selv. Anonymkode: a6121...787 15 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det er en uting at man skal aktivisere barn hele tiden. Det er viktig at de lærer å slappe av og kunne finne på ting selv. Anonymkode: a6121...787 Igjen: hvordan er det å gå en times tid på lekeplassen, hvor man sitter og ser på at de leker og aktiviserer seg selv, å "aktivisere barn hele tiden"....? De finner på ting selv - et annet sted enn hjemme.. Og så har de mange, mange timer igjen av døgnet å "slappe av" på. Anonymkode: ce1df...29a 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes det er en uting at man skal aktivisere barn hele tiden. Det er viktig at de lærer å slappe av og kunne finne på ting selv. Anonymkode: a6121...787 Jeg er enig. Jeg opplever at det er nærmest «hysteri» rundt det å konstant skulle gjøre noe. Det virker som enkelte voksne tror barna deres vil begynne å gro mugg om de ikke er ute å roper og herjer, helst i regi av nevrotiske foreldre som løper i front. Anonymkode: f3d38...c5f 8 1
Batteri Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): .. på hvilken måte er å gå på stranden, i parken, på biblioteket, å ikke slappe av....? Anonymkode: ce1df...29a Tror du alle har den samme oppfatningen om hva som er avslappende aktiviteter? De du nevner over her er ikke avslappende for meg. 12 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Igjen: hvordan er det å gå en times tid på lekeplassen, hvor man sitter og ser på at de leker og aktiviserer seg selv, å "aktivisere barn hele tiden"....? De finner på ting selv - et annet sted enn hjemme.. Og så har de mange, mange timer igjen av døgnet å "slappe av" på. Anonymkode: ce1df...29a Du organiserer jo aktiviteter hver dag for dem. Alt til barn i dag er så organisert at unger mister evnen til å bare være uten at det skal skje noe. Det du beskriver minner jo fullstendig om barnehage/SFO opplegg : «mandag skal vi på lekeplassen mellom 09.00-12.30» på tirsdag er det svømmehall fra 10.00-16.00» onsdag er det ….. - Printer du ut en ukes oversikt med opplegget ditt som du leverer ut til alle familiemedlemmer også, eller? Anonymkode: f3d38...c5f 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Batteri skrev (2 minutter siden): Tror du alle har den samme oppfatningen om hva som er avslappende aktiviteter? De du nevner over her er ikke avslappende for meg. De aller fleste vil jo oppleve at det å tilbringe mange timer både på stranda, lekeplass osv. trekker energi. Jeg sier ikke at det ikke er morsomt, for det er det. Og vi har tilbragt våre timer på disse plassene vi. Men det trekker energi og barn må også få lov til å kjenne på at det er greit at det ikke skal skje noe hele tiden. Anonymkode: f3d38...c5f 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du organiserer jo aktiviteter hver dag for dem. Alt til barn i dag er så organisert at unger mister evnen til å bare være uten at det skal skje noe. Det du beskriver minner jo fullstendig om barnehage/SFO opplegg : «mandag skal vi på lekeplassen mellom 09.00-12.30» på tirsdag er det svømmehall fra 10.00-16.00» onsdag er det ….. - Printer du ut en ukes oversikt med opplegget ditt som du leverer ut til alle familiemedlemmer også, eller? Anonymkode: f3d38...c5f Herregud.. nei, jeg "organiserer ikke aktiviteter". Vi står opp, leker litt inne, ungene OG vi voksne blir rastløse og ønsker frisk luft og fysisk aktivitet, så tenker vi "hm, hva skal vi finne på nå, skal vi gå på lekeplassen, eller i parken og mate ender kanskje?", og så tar vi på uteklær, går ut sammen, og tusler til ønsket område, og så leker ungene der. Alene, uten at vi "organsierer" annet enn at vi kler på dem og går sammen med dem. Du trenger ikke bruke hersketeknikker og dikte opp ting som overhodet ikke står i innlegget du siterer. Å gå på lekeplassen er ikke mer "organisere aktiviteter" enn å ha maling og perler INNE i huset, og hjelpe ungene å ta dem ut av skapet. Anonymkode: ce1df...29a 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 Vi finner ikke på noe hver dag. Vi har dager hvor vi voksne rydder hus og fikser i hagen osv. Og ungene hjelper litt til, og leker ellers. Jeg verdsetter den frie leken utrolig høyt. Og ikke minst fantasien som oppstår som en konsekvens av kjedsomhet. Anonymkode: fa3bf...4eb 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #19 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De aller fleste vil jo oppleve at det å tilbringe mange timer både på stranda, lekeplass osv. trekker energi. Jeg sier ikke at det ikke er morsomt, for det er det. Og vi har tilbragt våre timer på disse plassene vi. Men det trekker energi og barn må også få lov til å kjenne på at det er greit at det ikke skal skje noe hele tiden. Anonymkode: f3d38...c5f Jeg kalrer bare ikke skjønne hvordan det å gå på lekeplassen, sette seg på en benk, mens ungene leker uten voksen-innblanding, er at "det skal skje noe hele tiden".. Hvorfor er det å "skje noe" bare fordi det er ute, i stedet for inne...? Om vi sitter i sofaen og ser på at ungene leker inne, hvordan er det annerledes enn om det samme utspiller seg på en lekeplass hundre meter borti gaten? Anonymkode: ce1df...29a 2 2
Vera Skrevet 26. juli 2023 #20 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg anser ikke lekeplassen som "finne på noe", akkurat. Vi er aldri inne hele dagen. Det hadde overhodet ikke gått. Mine når "klatre i gardinene"-stadiet lenge før klokken er 9, så vi må UT av huset før den tid. Å bare være i hagen er også for kjedelig om det er bare i huset og ut i hagen. Vi er på lekeplasser, går tur i nærområdet, ned i parken og mate ender, gjør litt ærender, bibliotek, hver fridag. Det er ikke bare for barnas skyld, men for oss voksne også. Jeg hadde gått på veggene av å bare være inne hele dagen, og bare dsasse rundt i hagen (til tross for stor hage). Anonymkode: ce1df...29a Problemet er jo at du gjør barna lite selvstendige, og forhindrer dem fra å utvikle fantasien sin. Selvfølgelig «klatrer de i gardinene» før kl 09, når de ikke vet hvordan de kan leke selvstendig - og alle dager er 100% planlagt. 6 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå