Gå til innhold

Gode, mettende lunsj til å ha med på jobb?b

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter opp jobb på mandag, etter 4 uker sommerferie. Jeg trenger tips til gode lunsjer.

Jeg er stort sett på jobb fra 0730-1730 og ofte senere.  Jobber som leder og er mye stillesittende (møter og pc jobbing). Jeg trenger god mat som holder meg gående disse timene, men som ikke har alt for mye kalorier, da jeg ikke er så mye i hard fysisk jobbing.

Har tilgang til kjøleskap og micro.

Ønsker deres tips til lunsj. Jeg kan feks lage ting i helgen og fryse ned, lage opp større porsjoner og ha flere dager. Ofte fungerer lunsjen som middag for meg, da jeg ofte jobber sent.

Har dere forslag med oppskrifter på gode salater, sandwich, varmmat og andre ting ut over vanlig brødskiver og knekkebrød med pålegg?

Anonymkode: c9513...4f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kyllingfilet/laks/indrefilet av svin/kjøttkaker og ovnsbakte grønnsaker
Lasagne på søtpotet - uten pasta
Chili con carne

Anonymkode: 2143a...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Noen av mine gjengangere;

Tunfisksalat (tunfisk i vann, dill, egg, selleri, litt majones, sitron), spises på hjertesalat eller rugbrød. Tåler 3-4 dager i kjøleskap. 

Fritatta. Ovnsbakt omelett med det du har av grønnsaker, rester poteter, etc. Tåler fryser. 

Spinatpai. Paibunn, spinat, løk, hvitløk og eggebase. Kan også ha i kylling eller laks. Tåler fryser. 

Squashnudler med pest, cherrytomat og skinke (ferskvare, men kan lages kvelden før) 

Vegetarisk moussaka (fryses)

Søtpotetvafler med hummus og avokado (lunsjboks med flere rom) 

Den såkalte friends-salaten. Kikerter, quinoa, pistasjenøtter, sitron, agurk, persille, rødløk, fetaost. (tåler 2-3 dager i kjøleskap) 

Ellers prepper jeg gjerne for noen dager; steker kylling, laks, koker noen egg, vasker og skreller grønnsaker/salat, koker opp byggryn, lager en viniagrette, etc. Da kan du enkelt slenge sammen en salat. 

Anonymkode: 1f605...caa

AnonymBruker
Skrevet

Er par forslag :) 

Piroger
25 gr gjær 
5 dl lunkent vann 
2 ss olje 
Ca 1 liter mel ( jeg blander fint og grovt 
1ts salt

2 gule løk 
2 fedd hvitløk 
2 bokser grønne eller brune linser 
1 ss tomatpure 
1,5 ts balsamicoedikk
1,5 ts soyasaus 
1 liter grønnsaksbuljong 
1 ts hakket tørr timian                                                                                                                        1 laurbærblad 
salt og pepper etter smak 
en god dæsj olje til steking.

Del løken i båter og finhakk hvitløken før du steker begge i olje til de får en fin gyllen farge. Ha så i linser(spar på væsken fra en av boksene), tomatpure, balsamicoedikk, soyasaus og tørr timian. Bland dette godt før du har over buljongvannet, laurbærbladet, salt og pepper.

La dette småkoke i ca 30 minutter. Mer om det er mye væske igjen. Den bør være ganske tykk.

Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje og salt og rør inn melet litt etter litt til en passe fast deig. Legg et klede over deigen og sett den lunt til heving. La deigen heve til den har fått dobbel størrelse. 

Del deigen i ca. 16 like store biter. Kjevle ut disse til runde leiver. Fordel det fyllet du vil ha på halvparten av leiven. Pensle kanten med laken fra linsene og brett den andre delen av deigen over. Klem ned skjøten med en gaffel. Legg pirogene på en stekeplate og la de etterheve i ca. 15 minutter.Stek dem på midterste rille ved 200 grader i 10 ­ 15 minutter.

Quinoasalat 
400 g små poteter , gjerne perlepoteter 
1 dl olivenolje 
salt 
pepper 
2 dl quinoa 
4 dl grønnsakskraft 
2 stk paprika , rød 
100 g aromasopp , eller shiitake 
1/4 ts hvitløkspulver 
1/2 ts oregano , tørket 
1/2 ts paprikapulver 
1 boks kikerter  
12 stk cherrytomater 
1 par ss oliven  
1 liten mango 
1 neve valnøtter  
1 liten avokado

Saften av en sitron 
1 dl olivenolje 
1 ts dijonsennep 
Salt og pepper

Salat 
Tilbered potetene: Del potetene i to og ha de i en ildfast form. Vend de i litt olje, salt og pepper. Stek potetene i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter til de er gylne og møre.

Lag quinoasalat: Skyll quinoaen i varmt vann i en sil. Ha quinoaen i en kjele sammen med grønnsakkraften og la koke i ca 15 minutter.

Trekk kjelen av varmen og la quinoaen avkjøles. Rør quinoaen luftig med en gaffel.

Skjær paprika i biter og i soppen grove biter. Stek det med litt olje i ca 5 minutter i en stekepanne. Vend inn hvitløkpulver, oregano og paprikapulver. Smak til med salt og pepper.

Skyll kikertene,skjær cherrytomatene i to og mangoen i passe store biter.

Ha quinoaen i en bolle og topp med stekte poteter, paprika, sopp, kikerter, cherrytomater mango og oliven.

Dressing 
Start med å skvise en sitron, pass på å få ut all saften.

Hell oppi olivenoljen, og dijonsennepen. Hvis du ønsker mer smak av sennep kan du smake til dette.

Pisk alt godt sammen. Vinaigrette vil kunne danne en emulsjon, så du får en jevn blanding. Sitronsaften og oljen vil altså ikke splittes som vann og olje pleier å gjøre.

Det kan hende du burde piske eller riste litt på oljen jevnlig, siden den ikke holder seg like jevn som for eksempel majones.

Smak til med salt og pepper. Hvis du føler at vinaigretten blir for skarp i smaken så kan du gjøre den mildere med å bruke litt lønnesirup eller brunt sukker.

Salaten deler jeg opp i 4 porsjoner og oppbevarer i kjøleskapet.I veska har jeg med meg avokado,valnøtter og dressing som jeg blander sammen salaten på jobb.

Anonymkode: b34a4...8ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, så flotte forslag! Tar gjerne i mot flere ❤️ Ts

Anonymkode: c9513...4f2

AnonymBruker
Skrevet

Ulike supper med garnityr og/eller brød. Lag på termos eller ha i kjøleskap og varm.

Salater med kylling/bønner/linser/søtpotet. Metter mer. 

Wraps med ulikt fyll

Rugsprø og smøreost hvis du trenger noe ekstra. Eller frukt. 

Kesam, bær og granola

Anonymkode: baefc...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...