Gå til innhold

Hvor mange timer sover du?

Anbefalte innlegg

Gjest polkaolga
Skrevet

Fikk Fitbit for noen år siden, gøy med skritteller og puls og slikt. Men ser nå at den logger søvn også. Så jeg sover stort sett bare 5-6 timer, av og til 7, veldig sjelden 8, aldri mer, men veldig sjelden jeg føler jeg får for lite søvn🤔

Noen lignende?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke stolt for mye på sovestatistikk fra en klokke. Fint at du er uthvilt. Jeg får 2-5 timer søvn alt ettersom. Jeg er ofte trøtt.

Anonymkode: 4e96b...d25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover 5-6 timer stort sett.

Anonymkode: ceb5e...85f

Skrevet

2-3,5 t🥲

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

6,5 timer i gjennomsnitt. 

Har ikke noe problem med å stole på "sovestatistikk fra en klokke". Det kan lett sjekkes om tidspunktene stemmer og det gjør de hver gang. Puls og pust går ned, bevegelse reduseres kraftig. Trenger ikke være særlig avanserte greier for å gjenkjenne det. 

Anonymkode: abefb...fb4

• Liker 4
Skrevet

6 - 6,5 timer

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett snitt på 6,5 timer i følge fitbit. 
Det stemmer vel relativt greit, når jeg slår av lyset rundt kl 23 og vekkeklokka står på kl 06. 
Men jeg ser at min fitbit registrerer det som "våken i sovetid" når jeg ligger å leser før jeg slukker lyset. 

Men det er mer hva du føler som er viktig. Hvis du føler deg uthvilt, så sover du nok. Se på søvnscore om du har det, eventuelt se på hvor mye du er våken i løpet av natten. Er du veldig ofte våken, så kan det kanskje være noe å vurdere se nærmere på. 

Anonymkode: 47a8d...f19

AnonymBruker
Skrevet

Fitbiten må du ikke stole på, jeg klarer å ligge i ro og en natt uten søvn hadde den tatt som 7 timer. Slik var det ofte. 

Gå etter hvor uthvilt du føler deg.

Anonymkode: bfd53...8cc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan overhodet ikke stole på en fitbit. 

Jeg har en annen avansert klokke-duppeditt, som også registrerer søvn, og den er helt på bærtur. 

Du må huske på at klokken din ikke registrerer søvn. Den registrerer puls, pulsvariasjon, og bevegelse, og ut fra dette, bruker den noen algoritmer, skrevet og laget av mennesker, til å anta om du sover eller ikke. Og dette er villt unøyaktig. 

Du kan ligge våken og puste rolig og kontrollert, og klokken tror du sover. 

Du kan vri og kaste på deg i søvne, ha høy puls og være stresset mens du drømmer, og klokken tror du er våken. 

Klokken min kan finne på å tro at jeg sover mens jeg sitter og ser på tv, og den kan finne på å si at jeg er lys våken i timesvis på natten mens jeg ligger og drømmer. 

Anonymkode: f78c8...586

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

6,5 timer i gjennomsnitt. 

Har ikke noe problem med å stole på "sovestatistikk fra en klokke". Det kan lett sjekkes om tidspunktene stemmer og det gjør de hver gang. Puls og pust går ned, bevegelse reduseres kraftig. Trenger ikke være særlig avanserte greier for å gjenkjenne det. 

Anonymkode: abefb...fb4

Som flere her skriver, klokken har en utregning på når den tror du sover, men det er ikke nødvendigvis at du sover når klokka sier du sover. Jeg fikk registrert 8-9 timers søvn i perioder jeg nesten ikke sov pga intense mareritt. Jeg la rolig i sengen og jobbet med teknikker jeg hadde fått av psykologen. Jeg sov ikke selvom klokka mente jeg gjorde det. Kjenner mange som har søvnregistrering på klokken som ikke stemmer.

• Liker 1
Skrevet

9 timer ca. Jeg har høyt søvnbehov. 

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg uthvilt på 7 timer. 

Anonymkode: 69e77...de6

Gjest polkaolga
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Som flere her skriver, klokken har en utregning på når den tror du sover, men det er ikke nødvendigvis at du sover når klokka sier du sover. Jeg fikk registrert 8-9 timers søvn i perioder jeg nesten ikke sov pga intense mareritt. Jeg la rolig i sengen og jobbet med teknikker jeg hadde fått av psykologen. Jeg sov ikke selvom klokka mente jeg gjorde det. Kjenner mange som har søvnregistrering på klokken som ikke stemmer.

Sikkert stor variasjon frå person til person då. Har stemt greit for meg dei nettene eg har sjekka, men veldig greit å vite at det kan bli veldig feil også😅

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 9 og 11 timer som regel. 

Anonymkode: 7a0ce...cd3

Skrevet (endret)

Noen har genvarianter som gjør at de trenger lite søvn, men enda flere presser seg til lite søvn. På ungdomsskolen og vgs sov jeg nok i snitt 4,5t per natt i ukedagene og følte meg uthvilt, men det var ikke nok. Det hadde bare blitt en vane. Nå sover jeg 6t om jeg ikke trener og 7,5 om jeg trener. Vil ikke få demens.

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

5,5 i snitt. Sover jeg under 5 blir jeg trøtt, sover jeg over 7 føler jeg meg fyllesjuk.

Anonymkode: 24a6f...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...