AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 11 åringen har tydelig begynt å komme såvidt i pubertet, ikke menstruasjon enda- men mange tegn ellers og jeg tenker utifra det at det nærmer seg det stadiet. Brystvekst kom for over 1 år siden. Hun synes det ikke er så greit. Jeg prøver å gjøre det til en naturlig greie- men det hjelper ikke. Hun har virkelig ikke lyst til å komme i puberteten.. Men vi har jo ikke så mye valg, rett og slett. Det er evigheter siden (30 år) jeg først kom i puberteten, men husker selv at jeg syntes det var gøy. Det synes ikke min datter, og det må jeg respektere; hva kan jeg gjøre for å hjelpe og mildne overgangen? Anonymkode: 055c9...3cb
Gjest Degmegogjeg Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 (endret) Bare vis at du bryr deg om henne, og er tilgjengelig om det skulle være noe. Tenker at om hun har noen spørsmål, så vil de komme underveis. Endret 26. juli 2023 av Degmegogjeg
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 Kanskje trygg henne på at hun får være barn lenge enda, selv om kroppen har begynt å forberede seg på å bli voksen? Min jente på samme alder har ikke lyst til å bli "stor" enda, og det er helt greit. Det har kommet litt hår under armene, og så vidt antydning til bryster, men hun har ikke kommentert det selv, og jeg følger bare med at hun har alt hun trenger. Hun sier selv "Jeg håper jeg ikke blir en sånn tenåring som kjefter og er dust", jeg sier bare at jeg kommer til å være glad i henne uansett, og at hormoner kan gjøre mange litt irritable 😄 Jeg husker selv jeg syntes det var grusomt når mamma kommenterte kroppen min og hva som skjedde med den i puberteten (hun var riktignok veldig lite pedagogisk, selv om hun ikke mente det slemt), så jeg har vært forsiktig med å kommentere mine jenter om de ikke sier noe selv. Jeg har merket meg at mange foreldre bruker den klassiske "nå må du velge om du skal være voksen eller barn" i diskusjon med tenåringen, og jeg synes det blir så feil. I den alderen er de jo nettopp barn den ene dagen og "voksen" den neste, og det skal de få lov til. Min eldste vil ha cider til å ta med på fest ene dagen (hun er 17, hun får ikke av meg), men vil fortsatt at jeg skal pakke dyna rundt henne på kvelden og vekker meg om hun har mareritt ☺️ Anonymkode: eb7be...9a8 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Kommer langt med å validere følelsene hennes. Som i ikke prøve å overbevise henne om at hun "føler feil", det er jo kjempegøy å få pupper, tenk så stas å få mensen, etc. Men heller lytte, og anerkjenne det hun føler. "Ååå, du liker ikke at kroppen din endrer seg? Nei, det kan jeg skjønner kan være ubehagelig for deg", osv. Men så utrolig fint at du faktisk prøver å snakke og forberede henne! Min mor gjorde det motsatte.. Jeg fikk mensen da jeg var 9, og ble aldri noen sinne aldri fortalt noe om det.. Mamma bare kjøpte noen bind og la i badeskapet uten å si noe til meg, etter x antall menser som endte med blod i alle klær og sengetøy.. Ikke et ord om hygiene, hvordan bruke, hvordan håndtere smerter, eller noe. Anonymkode: 12d56...053
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Kjøp en bok om puberteten som ligger fremme/synlig i bokhyllen. Kropp på topp het det vel når jeg var ung. NRK har gode videoer om puberteten. Vis dem, og spør om hun vil se dem sammen med deg? Tror de ser dem på skolen. Og fyll opp med forskjellige typer bind. Si at hun må bare si fra når hun får mensen, slik at dere kan prate om det. Anonymkode: 7bb53...0a1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 Dette forbereder man barna på fra de er født. Mine var ikke gamle før de viste om pubertet, sex m.m. Anonymkode: 2cd6c...ba7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Du kan kjøpte den store jentaboka, da trenger hun ikke å snakke med deg og kan selv bla i boka https://www.adlibris.com/no/bok/jenteboka-nina-og-ellens-guide-til-puberteten-9788203265259?gclid=EAIaIQobChMI4qTggKGsgAMVsgsGAB24KwKkEAQYBCABEgLAP_D_BwE Du må jo selvsagt også si at om hun lurer på noe, så må hun bare spørre. Anonymkode: f0657...f15
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjøp en bok om puberteten som ligger fremme/synlig i bokhyllen. Kropp på topp het det vel når jeg var ung. NRK har gode videoer om puberteten. Vis dem, og spør om hun vil se dem sammen med deg? Tror de ser dem på skolen. Og fyll opp med forskjellige typer bind. Si at hun må bare si fra når hun får mensen, slik at dere kan prate om det. Anonymkode: 7bb53...0a1 Dette hadde jeg følt som utrolig flaut og invaderende. Kan jo være denne jenta har søsken og en far i huset. Jeg hadde dødd av skam i den alderen om min bror og hans venner så slike bøker liggende i stua. Anonymkode: 0041d...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå