AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Hei. Skal prøve å fatte meg kort. Har ei vennine som er psykisk syk. Hun jobber ikke, men mestrer godt å ha barna sine. Hun krever ganske mye. Jeg selv har egne barn og ekteskap. Hun ringer konstant , sender meldinger og krever mye oppmerksomhet. Jeg har tidvis tatt imot besøk , hun blir gjerne timesvis. Snakker om de samme tingene om og om igjen. Jeg føler med henne, siden hun sliter med ting . Men jeg har selv en fysisk sykdom samtidig som jeg har barn med psykisk sykdom. Har forsøkt å hinte til at jeg er opptatt , så kan ikke svare på tlf. Hun sier hun forstår . Like etterpå er det på igjen. Jeg kjenner på en frustrasjon over at forståelsen ikke er gjensidig. Har mer enn nok med mitt. Hun spiser meg opp til tider ! Så spørsmålet er , bør man si ifra selv om personen er syk? Jeg føler det er det mest riktige å gjøre. Samtidig som at ordene må veies med omhu slik at det ikke forverrer situasjonen hennes. Anonymkode: 3eeb6...147 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Slutt å tenk at du ikke kan sette normale grenser pga noen er psykisk syk. Sett akkurat de samme grensene som for andre. Jeg har ei venninne som oppfører seg helt likt. Hun er ikke psykisk syk for å si det sånn. Jeg svarer ting som: jeg har ikke anledning i dag, men gir en lyd om noen dager!🙂 Ol. Anonymkode: a6bd3...433 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Hun forstår ikke hint! Slutt med dét. Si det rett ut. Nå passer det ikke, jeg ringer deg! Anonymkode: d6f06...da0 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 "Jeg ringer deg når jeg har tid, håper at du har forståelse for det ♥️" Har hun ikke forståelse for det, så la være å ta telefonen, først på noen dager, så noen uker osv. Man må sette hardt mot hardt når det gjelder mennesker som spiser deg opp pga. egen sykdom. Familien og barna dine fortjener å komme først, ikke minst du selv. Anonymkode: 09242...931 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #7 Skrevet 29. juli 2023 Du er ikke hennes støttekontakt, så du må sette grenser. Jeg har en venninne som ringer for mye. Jeg har laget en avvisning-sms hvor det står at jeg ikke kan ta telefonen, send sms hvis det er noe viktig. Det er aldri noe viktig.. Anonymkode: 02c28...79d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 Dette tenker jeg du må fase ut. Si til henne st du er i en kjip periode og ikke klarer stille opp. Du er dessverre søppelbøtta hennes her, ikke greit. Anonymkode: b9350...1ac 1
Miranda Bailey Skrevet 29. juli 2023 #9 Skrevet 29. juli 2023 Det er spesielt viktig å sette grenser når man har venner som kanskje ikke alltid evner å se når de tråkker over streken eller blir for mye. Jeg er selv psykisk syk og hadde blitt lei meg om jeg fant ut at jeg hadde venner som ikke turte å være direkte eller ærlig med meg på grunn av sykdommen min. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #10 Skrevet 29. juli 2023 mrs anonym skrev (På 26.7.2023 den 11.16): Takk for svar! Tips Tas imot. Ja tror at noen mennesker ikke greier å forstå hva som er vanlig når det kommer til det sosiale. Jeg har også en p syk venninne som plutselig etter år uten kontakt spør om jeg ikke skal besøke henne? Fordi hun kunne trengt det nå.. Det er tøft og hun har kuttet ut familie osv. Da må jeg si men jeg bor 7 timer unna, jeg har barn og jobb og dyr jeg må ta meg av. Jeg kan ikke bare dra. ☺️ Da blir hun stille, og så forstår hun. Hun er veldig fast i fortiden om det å være et barn og ha foreldre som tar seg av henne. Da sier jeg at men nå er vi de voksne. Nå må vi være de voksne og ansvarlige i våre liv. (hun er snart 45!) tror at noen ganger må vi være sånne som tør å si det som det er. Vi kan ikke alltid dulle og dille. Venninna mi har psykologer hun snakke med og det er ikke vår jobb å være psykolog. Vi kan si det som det er og vi kan sette grenser. Du kan si at jeg er veldig sliten nå. Jeg har hatt en lang dag med en del utfordringer med xx og jeg må hvile så jeg orker ikke snakke på telefonen nå. Var det noe spesielt du lurte på? Om hun snakker om å jeg bare trengte å snakke om x igjen, d kan du si at men sist gang snakka vi om xx. Jeg ha rikke noe nytt å si om han jeg. Og jeg er så sliten nå at jeg greier ikke ta det innover meg tror jeg. Du kan også si at du xx jeg har tenkt en del på at du trenge rå snakke masse om xx med meg. Jeg har blitt ganske sliten fordi jeg har så mye å tenke på og så mye ansvar med barnet mitt som er syk at jeg merker at det blir litt mye for meg. Jeg tror ikke jeg greier å gi deg noen gode råd jeg. Kansje du kan ta det med psykologen? Hva tror du? Anonymkode: 2bcb0...38b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #11 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette tenker jeg du må fase ut. Si til henne st du er i en kjip periode og ikke klarer stille opp. Du er dessverre søppelbøtta hennes her, ikke greit. Anonymkode: b9350...1ac Hvorfor fase ut. Ts vil bare ha litt mindre mas ikke en venn mindre. Anonymkode: 73c67...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du er ikke hennes støttekontakt, så du må sette grenser. Jeg har en venninne som ringer for mye. Jeg har laget en avvisning-sms hvor det står at jeg ikke kan ta telefonen, send sms hvis det er noe viktig. Det er aldri noe viktig.. Anonymkode: 02c28...79d Dette skal jeg også gjøre med en person i livet mitt. Hun kan ringe kl. 22 om kvelden bare for å snakke om problemene sine… det går ikke for min del som skal opp tidlig og har et hektisk liv med mann, barn, katt og hund. Jeg har ikke overskudd til å konstant være psykolog og støttekontakt for noen andre, da hadde jeg utdannet meg til det. Anonymkode: 09242...931
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Når vi er voksne må vi regulere følelser mer på egen hånd. De fleste har jobb hus og barn å ta seg av så det er uansvarlig å legge så mye på andre. Det kan være tungt å være voksen da, men det finnes hjelp å få. Bare ikke alltid i hvermannsen for hvermannsen har det ikke alltid så greit heller. Anonymkode: 2bcb0...38b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når vi er voksne må vi regulere følelser mer på egen hånd. De fleste har jobb hus og barn å ta seg av så det er uansvarlig å legge så mye på andre. Det kan være tungt å være voksen da, men det finnes hjelp å få. Bare ikke alltid i hvermannsen for hvermannsen har det ikke alltid så greit heller. Anonymkode: 2bcb0...38b Helt enig med deg☺️Jeg har en psyk veninne som repeterer i timesvis om konfliktene med mannen. Mens jeg ser oppegående nok ut, sliter jeg ekstremt med sykdom og smerter. Får heller ikke god hjelp i helsevesenet. Det tar på meg å lytte til (evige)problemer som er løsbare, når jeg selv periodevis er suicidal pga smerter og null håp for fremtiden😌💔Dere som legger så mye over på veninner-oppsøk profesjonelle! Det har jeg selv måttet gjort. Anonymkode: 11e54...de9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå