Gå til innhold

De som er anneledes -

Carrot

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke bare sykdom. Hva med uførhet, rusproblemer, barn som har det vanskelig? Ja, for du ville vel ikke hatt barneverntjeneste heller? Din mening er at ALLE som ikke klarer seg selv må gå til grunne, sakte men sikkert? Gammel som ung? Forstår jeg rett?

Fint om du leser tråden først ihvertfall da.

Dette samfunnet vi kreve at folk faktisk er snillere med hverandre, at folk stiller opp og bidrar. Min tanke er at menneskene er gode, men slik vi har det i dag trenger vi på en måte ikke å vise det/yte noe særlig, for staten sørger for alle.

Jeg vil bestemme hva mine penger skal gå til selv, jeg vil ikke at de skal tvinges inn til staten så staten kan bestemme over de.

Hva alder har å si for dette skjønner jeg ikke. Enten får du det til, eller så gjør du det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg har skrevet i denne tråden allerede, da snakker vi om et helt annet samfunn, uten skatt, uten offentlige tjenester. Kun at folk må styre lønnen sin selv + langt flere helseforsikringer. Men ja, i ytterste konsekvens, hvis man ikke hadde forsikring/ikke fikk noen gode hjelpere til å betale, så ville man dødd ja (hvis sykdommen var livstruende)

Å finansiere helsetjenester, uførepensjon og lignende ved hjelp av forsikringsordninger er langt dyrere enn å ta pengene inn over skatteseddelen. Utgiftene til administrasjon av ordningene ville økt mye. I tillegg ville leger og helsepersonell brukt langt mer av dagen sin til å fylle ut papirer enn det de gjør i dag. Dette er også en kostnad som må tas med i betraktningen. Selv de som betaler toppskatt kunne risikert å sitte igjen med langt større utgifter enn det de betaler via skatteseddelen. Jeg tror ikke du har et realistisk syn på hva tjenester vi mottar fra det offentlige i dag koster (skolegang, barnehage, veier, militæret, politi......) Tjenester som vi alle er avhengige av. Mye av de offentlige utgiftene betales i dag ved hjelp av penger fra oljen. Å føde et barn for så å la det lide seg til døde fordi man ikke kan ta seg av det ser jeg på som langt verre enn å ta ansvar og ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finansiere helsetjenester, uførepensjon og lignende ved hjelp av forsikringsordninger er langt dyrere enn å ta pengene inn over skatteseddelen. Utgiftene til administrasjon av ordningene ville økt mye. I tillegg ville leger og helsepersonell brukt langt mer av dagen sin til å fylle ut papirer enn det de gjør i dag. Dette er også en kostnad som må tas med i betraktningen. Selv de som betaler toppskatt kunne risikert å sitte igjen med langt større utgifter enn det de betaler via skatteseddelen. Jeg tror ikke du har et realistisk syn på hva tjenester vi mottar fra det offentlige i dag koster (skolegang, barnehage, veier, militæret, politi......) Tjenester som vi alle er avhengige av. Mye av de offentlige utgiftene betales i dag ved hjelp av penger fra oljen. Å føde et barn for så å la det lide seg til døde fordi man ikke kan ta seg av det ser jeg på som langt verre enn å ta ansvar og ta abort.

Og folk må selvsagt ta abort dersom de ønsker det. Til det andre; joda, jeg vet at vi mottar veldig mye fra det offentlige i dag, men slik vil altså ikke jeg ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden jeg Frysepulver :)

Tror du virkelig et samfunn kan basere seg KUN på innbyggernes godhet og omsorg overfor svake grupper?

Selvfølgelig har alder noe med saken å gjøre, både barn og syke eldre er jo grupper som ikke klarer seg selv. Det samfunnet ditt høres ganske utopisk ut. Man skulle tatt vekk velferdsordningene, og så skulle plutselig alle begynne å bry seg om hverandre? Og det skulle fungere? I mellomtiden måtte man bare regne med litt svinn liksom? Og de psykisk utviklingshemmede skulle taes inn i de tusen hjem kanskje? Det er langtfra alle som har familie. Gjerne foreldre som er gamle og syke, ingen søsken. Hvem skulle ta seg av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden jeg Frysepulver  :)

Tror du virkelig et samfunn kan basere seg KUN på innbyggernes godhet og omsorg overfor svake grupper?

Selvfølgelig har alder noe med saken å gjøre, både barn og syke eldre er jo grupper som ikke klarer seg selv. Det samfunnet ditt høres ganske utopisk ut. Man skulle tatt vekk velferdsordningene, og så skulle plutselig alle begynne å bry seg om hverandre? Og det skulle fungere? I mellomtiden måtte man bare regne med litt svinn liksom? Og de psykisk utviklingshemmede skulle taes inn i de tusen hjem kanskje? Det er langtfra alle som har familie. Gjerne foreldre som er gamle og syke, ingen søsken. Hvem skulle ta seg av dem?

Etter at folk har blitt så rike at de ikke ønsket mer rikdom og ifølge pulveret så er det når du har nok penger til å kjøpe akkurat det du har lyst på så hadde nok alle blitt snille og ville gitt av overskuddet sitt. Det enooorme overskuddet som hadde oppstått som en følge av at det ikke lenger ble betalt skatt. Skatten er nok grunnen til at naboen din ikke kommer løpende å hjelper deg når du trenger det. Skatten er grunnen til at vi i Norge er så fryyyktelig fattige at det å dele av det vi har rett og slett ikke faller oss inn, dessuten så får vi jo absolutt alllt av staten så da bryr vi oss ikke om andre. :ironi: hmmm vet ikke helt om jeg skjønte så mye av dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
På siden: Jeg skal ikke si noe mer hvis det bare er meg, men den grønne, fete skriften var skikkelig vond å lese. Så vond at jeg ikke gadd å lese innlegget ditt.

tøff du...skarp tunge :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest hele tråden jeg Frysepulver  :)

Ok. du spurte om så mye jeg har svart på før ser du.

Ja, litt svinn ville det nok blitt. alle er sin egen lykkes smed.

Etter at folk har blitt så rike at de ikke ønsket mer rikdom og ifølge pulveret så er det når du har nok penger til å kjøpe akkurat det du har lyst på så hadde nok alle blitt snille og ville gitt av overskuddet sitt. Det enooorme overskuddet som hadde oppstått som en følge av at det ikke lenger ble betalt skatt. Skatten er nok grunnen til at naboen din ikke kommer løpende å hjelper deg når du trenger det. Skatten er grunnen til at vi i Norge er så fryyyktelig fattige at det å dele av det vi har rett og slett ikke faller oss inn, dessuten så får vi jo absolutt alllt av staten så da bryr vi oss ikke om andre.  :ironi: hmmm vet ikke helt om jeg skjønte så mye av dette.....

Det finnes mennesker som gir penger selv om de ikke er rike i dag vet du.

Hvis du har lest så lite om ideologier vil jeg foreslå at du gjør det først, SÅ kan du komme tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lest så lite om ideologier vil jeg foreslå at du gjør det først, SÅ kan du komme tilbake

Det kom fra en som baserer sin poltiske "ideologi" på å bli sett og hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så poenget her er at det er de andre som skal gi pengene og ikke du? Du forventer at de som har minst skal gi mest slik at dem med allerede høye inntekter sitter igjen med mer? Verdighet er det et ord du har tenkt på? Hvordan tror du det vil føles å måtte gå å tigge til det mest nødvendige og hele tiden føle en usikkerhet i forhold til om du vil ha muligheten til å spise neste måned? Dette er et diskusjonsforum og du kan ikke forvente at de du diskuterer med har detalj kunnskaper i en ideologi som de fleste finner meget virkelighetsfjern! Å avfeie spørsmål med å be den du diskuterer med om å sette seg ned å lese grundig om ideologien din sier meg at du ikke har gode svar på det det snakkes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er de menneskene som kan skrive at vi må regne med litt svinn - det er mennesker det er snakk om her - det eneste som skiller dem fra deg og meg kan være minimale ting som at de er lammet i kroppen mens hodet, følelsenen og resten av dem fungerer som mennesker flest - men de trenger hjelp til å ha et verdig liv, får i seg mat, medisiner hvid de blir syke osv.. Man regner ikke med svinn når det gjelder mennesker - varer kanskje som sjokolade og drops på narvesen, men ikke mennesker...

Og det å være sin egen lykkes smed - joda, alle har ansvar for sin egen lykke.. Men de kan da være lykkelige selv om de trenger hjelp i det daglige for å fungere..

Skikkelig dumme argumenter spør du meg..

Og når det gjelder skriftens farge etc - har du ikke mer å bidra med i en så seriøs og vanskelig sak bør du kanskje heller tie så du ikke bekrefter din manglende empati...

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Feil? Ja kanskje.. Men ja, jeg mener at alt mens mennesker dør av underernæring i Norge mens de er under tilsyn av norske omsorgspersoner er det vikrigere å prioritere å få et godt samfunn for våre egne. Vi bruker i dag miliarder på å sende hjelp til alle verdenshjørner mens mennesker her hjemme ikke får hjelp - det syns jeg er feil - og den eneste måten å løse det på er vel å bruke av de pengene vi sender fra oss eller beskatte den vanlige mann i gata hardere.....

Vi har et til tider underutviklet helsevesen også i Norge - kanskje det bør komme i fokus mer.....

Ser ikke reklamer på tv med gamle damer i lusekofte som sitter avmagret og ber om hjelp - men de avmagrede barna ser vi stadig vekk...

Ikke ser vi de unge som av varierende grunner er hjerneskadet, lammet eller lignende som sitter stuet bort på et gamlehjem med senile og syke gamle mennesker som ikke får pleie annet enn tre ganger for døgnet heller - som må opp kl 7 og i seng kl 6 hver dag fordi ingen har prioritert å ta seg av dem - forøvrig de samme gamle som har bygget landet vårt og sørget for alle våre goder....

Jo det er mye å ta fatt i om man ramser det opp - og jeg mener vi bør prioritere våre egne - tross alt er det en grunn for at Afrika lider... Og for at hjelpen ikke virker slik den skal - har du tenkt på det.....??

Vi har ett av verdens beste samfunn. Ett samfunn blir som tidligere nevnt her - aldri PERFEKT. Men det kan bli bra for de fleste. Noen er syke - uannsett hvor mye hjelp de får - mange tar ikke imot hjelpen som tilbys de engang.

Hva hjelper det samfunnet (det STORE - ikke Norges..) at vi har ett perfekt lite land uten feil og mangler mens resten av verden sitter og ser på?

Helt ärlig - det du sier over her skremmer vettet av meg! Så klart må vi hjelpe der det trengs mest först og fremst! Har du noensinne opplevd fattigdom norge vs somalia? Vet du hva du sammenligner her?

Vet du hvilke levevillkår den aller störste delen av verden lever under???

Har du sett - opplevd - erfart?

Endret av ¤Humlen¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd (om politisk ukorekte meninger) ble det ytret en påstand om at de som er psykisk utviklingshemmet eller på annen måte annerledes er en belastning for samfunnet... Jeg tenkte den kunne være kjekk å diskutere videre..

Hva mener dere?

Om man får mistanke om at noe er galt og får dette bekreftet ved en fostervannsprøve - skal man da avbryte svangerskapet eller fullføre det tross alle problemer?

Man skal fullføre svangerskapet.

Hva skjer den dagen foreldrene ikke klarer ta vare på dette barnet lengre?

Samfunnet skal sjølvsagt gje barnet eit verdig liv.

Hvem skal koste medisin, trening, spesialtilpasning etc?

Det skal STATEN ta seg av. Skal ikkje vera avhengig av god kommuneøkonomi.

Er det rettferdig mot foreldrene å be dem ta abort?

Nei.

Er det rettferdig mot sammfunnet at de skal bære kostnadene?

Ja.

Hva mener dere???

Jeg personlig ville tatt abort - ikke fordi jeg er imot annerledes, men fordi jeg ikke tror jeg ville klare å leve med skyldfølelsen fordi barnet var sykt på grunn av meg og mine gener (eller min manns) og fordi det ikke ville føles riktig overfor de andre barna vi har som trenger mor og far.. Tror jeg... Har aldri behøvd tenke på det egentlig - før nå kanskje.....

Det hadde ikkje vore rettfedig mot mine born å ikkje la dei få ha den utviklingshemma storesøstera som dei har.

Usikker altså..

Men jeg syns ikke det er riktig at man vet sjansen for å få et sykt barn er stort å alikevel gå og bli gravid og føde et sykt barn... Tror jeg syns det er egoistisk altså.....

Tror jeg.... Hva tror du??

Det er riktig at samfunnet tek kostnaden. Det er mellom anna fordi at økonomi ikkje skal vera ein grunn til abort.

Eg ser for meg ein grusom situasjon der funksjonshemma born med rike foreldere får alle mogelegheitar, medan dei med fattige foreldre vert ei tyng byrde for familien, utan å få utvikla seg optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest mari
Jovisst forstår jeg det, men jeg er mamman til gutten min, og uten disse hj.midlene hadde han fungert så mye dårligere enn med.

Hadde kanskje vært en ide at ikke hj.midlene koster så mye, leverandører av hj.midler legger gjerne på en null ekstra bare fordi det er hj.midler.

:)

Jepp, en vogn som i butikken koster 2000, står gjerne oppført med 15.000 i hjelpemiddelkatalogen. Noen blir steinrike på de funksjonshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...