Carrot Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 I en annen tråd (om politisk ukorekte meninger) ble det ytret en påstand om at de som er psykisk utviklingshemmet eller på annen måte annerledes er en belastning for samfunnet... Jeg tenkte den kunne være kjekk å diskutere videre.. Hva mener dere? Om man får mistanke om at noe er galt og får dette bekreftet ved en fostervannsprøve - skal man da avbryte svangerskapet eller fullføre det tross alle problemer? Hva skjer den dagen foreldrene ikke klarer ta vare på dette barnet lengre? Hvem skal koste medisin, trening, spesialtilpasning etc? Er det rettferdig mot foreldrene å be dem ta abort? Er det rettferdig mot sammfunnet at de skal bære kostnadene? Hva mener dere??? Jeg personlig ville tatt abort - ikke fordi jeg er imot annerledes, men fordi jeg ikke tror jeg ville klare å leve med skyldfølelsen fordi barnet var sykt på grunn av meg og mine gener (eller min manns) og fordi det ikke ville føles riktig overfor de andre barna vi har som trenger mor og far.. Tror jeg... Har aldri behøvd tenke på det egentlig - før nå kanskje..... Usikker altså.. Men jeg syns ikke det er riktig at man vet sjansen for å få et sykt barn er stort å alikevel gå og bli gravid og føde et sykt barn... Tror jeg syns det er egoistisk altså..... Tror jeg.... Hva tror du??
Gjest TomKrus Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Det er en vanskelig problemstilling, det er sikkert. Men en annen ting som er helt sikkert er at folk som er "anderledes" er mer en berikelse enn de er en belastning for samfunnet, så all ære til de foreldre som velger å fø opp disse barna, og jeg har ingen problemer med at noen fattige promille av skatten min går med til å gjøre hverdagen deres litt bedre. Å ta vare på våre medmennesker og dugnadsånden er med på å gjøre oss til bedre mennesker. Hva jeg selv ville gjort blir helt hypotetisk her og nå. En ting er å diskutere dette rasjonelt. Noe helt annet er å ta avgjørelsen når følelsens går på høygir.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Det kommer an på hva som var galt, men et barn med f.eks. Down Syndrom hadde jeg ikke tatt bort. Jeg sliter veldig med aborttanken, så tror jeg ville tenkt meg svært nøye om. Jeg mener at folk skal betale for seg selv uansett jeg. Om de er psykisk utviklingshemmede, narkomane, helt vanlige A4-mennesker eller hva det måtte være.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 På siden: Jeg skal ikke si noe mer hvis det bare er meg, men den grønne, fete skriften var skikkelig vond å lese. Så vond at jeg ikke gadd å lese innlegget ditt.
Carrot Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2006 Jeg mener at folk skal betale for seg selv uansett jeg. Om de er psykisk utviklingshemmede, narkomane, helt vanlige A4-mennesker eller hva det måtte være. ← Men hvordan skal f.eks en som er multihandikappet kunne betale for den hjelp de trenger? Og hva om det skyldes problemer under fødsel eller andre ting man ikke rår over?? Hvordan kan en narkoman betale for seg selv?? ved kriminalitet som mest nærliggende?? Hvor går egentlig grensen for "annerledes" da?? Uff - vanskelig...
Carrot Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2006 På siden: Jeg skal ikke si noe mer hvis det bare er meg, men den grønne, fete skriften var skikkelig vond å lese. Så vond at jeg ikke gadd å lese innlegget ditt. ← Uff da - briller????
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Uff da - briller???? ← Mulig. Synes så tydelig det er fire spørsmålstegn der.
Gjest vimse Skrevet 16. januar 2006 #8 Skrevet 16. januar 2006 Jeg mener at folk skal betale for seg selv uansett jeg. Om de er psykisk utviklingshemmede, narkomane, helt vanlige A4-mennesker eller hva det måtte være. ← Men hvilken forutsetning har en med psykisk utviklingshemming muligheten til å tjene slik som mange andre har? Mange har ikke forutsetningene for å arbeide på lik linje, hverken tempo, mengde eller variasjon.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #9 Skrevet 16. januar 2006 Men hvilken forutsetning har en med psykisk utviklingshemming muligheten til å tjene slik som mange andre har? Mange har ikke forutsetningene for å arbeide på lik linje, hverken tempo, mengde eller variasjon. ← Jeg vet det. Men det er ikke mitt problem, det er da ikke jeg som har født ungen. Og er det det så skal jeg selvsagt betale for det. Jeg ønsker minst mulig stat, null skatt osv. Og private forsikringsordninger (det kan hjelpe noen som sliter, men selvsagt ikke alle).
Gjest vimse Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 med tanke på private forsikringstjenester vil en med psykisk utviklingshemming få vansker mtp alle tilleggssykdommer som ofte følger syndromet. Som igjen kan skape økonomiske vanskeligheter fordi de ikke har muligheten til å tjene på lik linje med gud og hvermansen.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #11 Skrevet 16. januar 2006 med tanke på private forsikringstjenester vil en med psykisk utviklingshemming få vansker mtp alle tilleggssykdommer som ofte følger syndromet. Som igjen kan skape økonomiske vanskeligheter fordi de ikke har muligheten til å tjene på lik linje med gud og hvermansen. ← Jeg vet. Muligheten de da har er dersom mor og far har en forsikring på ungen før den er produsert/født. Evt kan man jo håpe på barmhjertige samaritaner etc. "Mitt" samfunn er ikke noe perfekt samfunn for alle mennesker
Gjest allium Skrevet 16. januar 2006 #12 Skrevet 16. januar 2006 Jeg vet det. Men det er ikke mitt problem, det er da ikke jeg som har født ungen. Og er det det så skal jeg selvsagt betale for det. ← Har du noen som helst anelse om hva det vil koste?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #13 Skrevet 16. januar 2006 Har du noen som helst anelse om hva det vil koste? ← Det er dyrt. En venninne av meg med en handicappet sønn får dekket noe til f.eks. husbygging (det må spesialtilpasses), men ikke på langt nær så mye som trengs.
Gjest vimse Skrevet 16. januar 2006 #14 Skrevet 16. januar 2006 "Mitt" samfunn er ikke noe perfekt samfunn for alle mennesker ← Nei, der er jeg enig med deg!
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #15 Skrevet 16. januar 2006 Nei, der er jeg enig med deg! ← Tviler ikke. Har hatt liknende debatter før, ingen som blir enige med meg
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #16 Skrevet 16. januar 2006 Men, dagens samfunn er heller ikke perfekt for alle da...
Gjest allium Skrevet 16. januar 2006 #17 Skrevet 16. januar 2006 Det er dyrt. En venninne av meg med en handicappet sønn får dekket noe til f.eks. husbygging (det må spesialtilpasses), men ikke på langt nær så mye som trengs. ← Akkurat. Og ikke bare huset, men spesialtrening, pedagogisk oppfølging, og mange trenger å bli passet døgnet rundt - av en våken person. Så hvor skal du få pengene fra, hvis ikke samfunnet skal hjelpe?
Carrot Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #18 Skrevet 16. januar 2006 Nei altså - privat forsikring er vel ikke en ønskesituasjon? Har du opplevd en forsikringssak "frysepulver" De fleste kommer utav det med avkorting i alle retninger så det er vel ikke veien å gå? Se på USA - du kan ikke gå ut for døren uten å være overforsikret i alle retninger fordi du er garantert et søksmål om noe skulle inntreffe... Samfunnet er et fellesskap - og fellesskap er solidaritet - enten vil du være en del av det eller stå utenfor.. Du kan ikke ha et egoistisk basert fellesskap
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #19 Skrevet 16. januar 2006 Tviler ikke. Har hatt liknende debatter før, ingen som blir enige med meg ← Du vet, etter en tids debatt med gode motdebattanter, kan det til og med hende at du innser at du har tatt feil på enkelte punkter.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #20 Skrevet 16. januar 2006 Akkurat. Og ikke bare huset, men spesialtrening, pedagogisk oppfølging, og mange trenger å bli passet døgnet rundt - av en våken person. Så hvor skal du få pengene fra, hvis ikke samfunnet skal hjelpe? ← Som nenvt over her, evt forsikringsordninger eller så får de gå til grunne da. Nei altså - privat forsikring er vel ikke en ønskesituasjon? Har du opplevd en forsikringssak "frysepulver" De fleste kommer utav det med avkorting i alle retninger så det er vel ikke veien å gå? Se på USA - du kan ikke gå ut for døren uten å være overforsikret i alle retninger fordi du er garantert et søksmål om noe skulle inntreffe... Samfunnet er et fellesskap - og fellesskap er solidaritet - enten vil du være en del av det eller stå utenfor.. Du kan ikke ha et egoistisk basert fellesskap ← joda, man KAN det, men det er ikke flertall for det. Og "solidaritet" er det desidert verste ordet jeg vet om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå