Gjest marie2003 Skrevet 3. november 2002 #1 Skrevet 3. november 2002 Hei jeg skal gifte meg for andre gang. Første gang giftet meg i kirken. Så jeg lurer på om jeg kan gifte meg i kirken for andre gang? Forloveden min vil i kirke, men en jeg kjenner sier at det er upassende å gifte seg i kirken spesielt når jeg har liksom giftet meg i der i mitt første ekteskap. Kan noen komme med sine meninger om det her?
RoadQueen Skrevet 3. november 2002 #2 Skrevet 3. november 2002 Jeg synes du og din forlovede skal gifte dere der dere ønsker. Mange gjør ikke noe stort nummer av bryllup nummer to spesielt hvis begge har vært gift før - men jeg ser ingen grunn til ikke å gifte seg i kirken for det.
Juli-79 Skrevet 3. november 2002 #3 Skrevet 3. november 2002 Du skal selvsagt gifte deg der DU/DERE vil. Men personlig hadde jeg nok ikke gifte meg i kirken igjen dersom jeg hadde giftet meg for 2. gang. Dersom begge har vært gift før, ville jeg bare hatt en enkel sermoni hos byfogden. Lykke til i allefall
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2002 #4 Skrevet 3. november 2002 Forloveden min har vært gift før ( viet i kirke). Men vi skal gifte oss i kirken nå til sommeren. Han har mest lyst til det selv. Det må jo være opp til hver enkelt hva man føler blir mest riktig. Må være litt obs på at presten kan nekte å vie et par, der den ene har vært gift før og "exen" fortsatt lever. Men det pleier ikke være så vanskelig. Det har i hvert fall ordnet seg for oss.
monja Skrevet 3. november 2002 #5 Skrevet 3. november 2002 Jeg synes ikke det er "upassende" å gifte seg i kirken for 2. gang, og vil dere gifte dere der synes jeg dere skal det. Tror det forsvinner mer og mer med tiden at det er byfogden som gjelder når man gifter seg flere ganger. Uansett hvor det blir ønsker jeg dere lykke til.
Tusenfryd Skrevet 3. november 2002 #6 Skrevet 3. november 2002 Gjør hva som er riktig for dere. Gift dere i kirken om det er det dere ønsker. Hva andre måtte si om det, skal du ikke tenke på. Men jeg skjønner at brudgommen vil gifte seg i kirken, siden han ikke ha gjort det før. Så lenge det ikke blir klamt for deg da... hva dere ønsker å gjøre av festen og sånn - igjen - hva som er riktig for dere. Stor eller liten fest - det som passer dere best. (oj, det rimte, gitt....)
Furstina Skrevet 4. november 2002 #7 Skrevet 4. november 2002 Jag tycker ni ska gifta er i kyrkan om ni är troende och endast då! Om ni har varit gifta förut eller inte borde inte spela någon roll, tror ni på gud och vill ingå äktenskap bör ni göra detta under Guds välsignelse av en präst. Jag tycker däremot att det är hyckleri att gifta sig i kyrkan när man inte tror på Gud och endast vill göra det av tradition och för att det är vackert. Det borde vara er tro (eller icke-tro) som avgör om ni ska välja ett kyrkligt eller borgerligt bröllop, inget annat.
Gjest "gledermeg" Skrevet 5. november 2002 #8 Skrevet 5. november 2002 Jeg synes det er upassende å gifte seg for andre gang! En lover da hverandre "evig trosskap" og det blir liksom brukt opp når en har sagt det en gang... Men, kan jo være mange grunner til at det ikke gikk, så gift dere sånn som dere vil! Er dere som bestemmer, og vet hva som er rett for dere! Lykke til! Hilsen gleder meg! (som glemte å logge inn)
Gjest Madden Skrevet 6. november 2002 #9 Skrevet 6. november 2002 Gjør som dere synes blir best og det dere virkelig ønsker! synes det er totalt uhørt at prester nekter å vie mennesker som før har vært gift. Kirken er da et åpent hus, hvem er presten til å nekte noen adgang!? han kan da ikke fordømme troende som velger å få Gud's velsignelse på sitt forhold.. (selv om jeg vet at prester ofte nekter folk dette!) Har ikke noen spesielt kristen bakgrunn, men kan strekke meg så langt som til at jeg har barnetroen i behold, går ikke i kirken uten at jeg har grunn til det (barnedåp,konfirmasjon etc.) Og må innrømme at jeg ikke velger kirken fordi jeg absolutt føler for å få Guds velsignelse på vårt forhold. Jeg ser på det som en flott tradisjon og en verdig ramme rundt forholdet vårt. Alt dette bør få være opp til hver enkelt! Følg ditt hjerte du!
metaman Skrevet 7. november 2002 #10 Skrevet 7. november 2002 Enn å gå hen å love at man skal elske og ære en annen person enda en gang, når man ikke klarte å holde det første gangen? jeg bare spør.. metaman
viwi Skrevet 7. november 2002 #11 Skrevet 7. november 2002 Enn å gå hen å love at man skal elske og ære en annen person enda en gang, når man ikke klarte å holde det første gangen? jeg bare spør.. metaman Syns dette faller på sin egen urimelighet!!! Det er da mange grunner til at et ekteskap går i stykker. Og det er slett ikke alle gangene man velger dette selv heller. Tenk på det du
coda Skrevet 8. november 2002 #12 Skrevet 8. november 2002 Jeg tror de fleste prester har forståelse for at det i enkelte tilfeller ikke er mulig å fortsette et ekteskap. Når det gjelder å inngå ekteskap nummer to, så kan noen prester ikke gjøre det, fordi det strider mot deres samvittighet i forhold til troen. For prestene - de aller fleste i alle fall - har vielsen sammenheng og grunnlag i den kristne tro, basert på Bibelen. Hvis prestene tror at det å gifte seg igjen strider mot Guds vilje, så har jeg forståelse for at de velger å si nei! Kirken er for alle, ja, det samme er den kristne tro. Men å forlange at kirken dermed skal tilpasses folkets ønsker er å trampe på prestenes integritet. Det er liten respekt for mennesket, kristendommen og troen. Derimot mener jeg at prestene ikke trenger å være fordømmende. Men det bør være mulig å vise respekt for deres tro, i like stor grad som andre forlanger respekt for at de velger å gifte seg på ny.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2002 #13 Skrevet 8. november 2002 nei naa kunne jeg ikke holde paa det lenger! Hvorfor maa noen av dere absolutt domme andre. Som en nevnte er det mange grunner til at et ekteskap ryker. Det virker som om noen av dere som har svart lever i steinalderen. Kvinner (og menn) bor ikke paa dod og liv bli i ett ekteskap kun fordi man har lovet og elske og aere. Alle gjor feil, og selvom det ofte er begges skyld saa kan jeg tenke meg flere grunner hvor det kun er en av partene som har skylden (f.eks. vold, utroskap etc.) Jeg for min del skal gifte meg for forste gang om 2 maander, og jeg sier til hun som skal gifte seg for annen gang. Du maa gjore det som du og din forlovede har lyst til. Det er deres liv og jeg onsker dere alt godt. Til de andre som har svart negativt saa haaper jeg bare at de aldri kommer opp in en situasjon hvor de gifter seg for andre gang. At dere kan ha saa mange fordommer i disse dager er utrolig!
VesleBråka Skrevet 12. november 2002 #14 Skrevet 12. november 2002 Jeg har diskutert en del ganger hvorvidt folk som ikke er sterkt personlig kristne er hyklerske hvis de gifter seg i kirken. Jeg har kommet frem til at en meget høy prosent av medlemmene i Den Norske Kirke kan betegnes som "daukjøtt" og er tilfredse med å være i den kategorien. De går i kirken på julaften og kanskje 17.mai, de er døpt og konfirmert, og de synes det er fint å høre til uten å være blandt de mest aktive. Jeg tror prestene også har forståelse for at ikke alle er like aktive, og synes det er fint at disse velger å legge store begivenheter i sitt liv som en kirkelig høytid. Derfor har jeg IKKE tenkt å bedrevitere kritisere meg fordi jeg ønsker å gifte meg i kirken. Det har å gjøre med min tradisjon og kultur, og mest av alt, det er et valg. "Stolt av å være daukjøtt"
gleder meg! Skrevet 13. november 2002 #15 Skrevet 13. november 2002 Å gifte seg er da tross alt og love hverandre evig trosskap!!! Og evig trosskap, kan ikke loves flere ganger... Å gifte seg i kirken, få guds velsignelse over ekteskapet er jo noe en bør tenke over!!! Og respekter for aldel prestenes trosoppfatning, de skal da ikke stride mot sin egen tro! Så om presten ikke vil vie dere, så finn en annen prest! En som vil velsigne ekteskapet deres! Da blir helt sikkert vielsen bedre og... Lykke til!
Cassandra Skrevet 13. november 2002 #16 Skrevet 13. november 2002 Jeg tror mange velger å gifte seg i kirken av mangler på andre tradisjoner. Eller... rettere sagt: mangel på høytidelige tradisjoner. Det ER høytidelig i en vakker kirke. Det er sannelig ikke mye som minner MEG om høytidelig inne på byfogdens kontor. MEN... ei som jeg kjenner giftet seg for andre gang med en mann som IKKE hadde vært gift. De opplevde samtalen med presten veldig lei, og hun ønsket derfor ikke gifte seg i kirken en gang til. Hun tok kontakt med human etisk forbund som sa at de hadde representanter som kunne vie dem hvor de selv ville. Paret valgte da å gifte seg ute. Jeg så ikke vielsen, men jeg har sett den på video, og det var VAKKERT. Musikken var vakker, omgivelsene var vakre, brudeparet var vakre, og seremonien var vakker. Brudeparet hadde skrevet sine egne løfter til hverandre....... og *sukk*... jeg får nesten tårer i øynene av å tenke på det jeg...!! Så derfor vet jeg at dersom kreativiteten er tilstede, så er det fullt mulig å få en høytidelig seremoni også utenfor kirken. Likevel må jeg også si at jeg reagerer på at prester nekter å vie par dersom den ene har vært gift før. Hva vet vel presten om grunnene til skilsmisse???
magnhild Skrevet 14. november 2002 #17 Skrevet 14. november 2002 Jeg skal gifte meg med forloveden min som har vært gift før. Det er en tanke at noen prester ikke vil vie oss, men det skal vi klare å fikse. Men vi har også blitt oppmerksom på at det er noen kirker som ikke vil vie oss, fordi prestene der ikke går med på det i forhold til troen... Det synes jeg er værre. Så på dette tidspunktet så lurte jeg veldig på å ha vielse ute. Det er ikke vanskelig å finne noen til å vie paret og det er utrolig mange vakre steder rundt omkring som er ideelle for vielse. Var selv og så på en vielse i Øyskogen i Fyresdal i sommer. Det var kjempefint og vakker natur gjør paret og stunden enda vakrere... Nå ser det ut til at det blir kirkelig vielse for oss, selv om vi ikke er særlig troende. Føler det litt feil, men noe må vel gutten få sin mening på... eller hva? Dessuten så skal vi smis i hymens lenker også, og det blir ute med mjødbolle og alt som hører til. Gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå