Gå til innhold

Elbil-lading i borettslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt leilighet i et borettslag (en blokk), og det følger med en parkeringsplass til denne leiligheten. Parkeringsplassen er ganske langt unna blokka. Tidligere eier har montert en elbil-lader som følger med på handelen.

Har noen spørsmål rundt dette (har aldri eid elbil og har virkelig ikke peiling):

1. Er strømkabelen til elbil-laderen ført under bakken, helt fram til blokka og inn til mitt sikringsskap? Hvis ikke, hvordan ellers blir denne strømmen registrert på min strømregning?

2. Hvis jeg ikke er hjemme, og parkeringsplassen min er tom, kan andre da bare plugge seg inn og lade fra min plass, og så får jeg strømregningen? Eller er det noe slags lås/kode man må bruke for å «slå på» laderen?

3. Hvis bilen min står på lading, kan folk som går forbi trekke ut kabelen på pur f, eller er den låst fast på noen slags måte?

4. Er det noe problem at en elbil står utendørs hele året, eller burde man ha garasje?

Anonymkode: 73995...0f7

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699499-elbil-lading-i-borettslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 - det må du nesten spørre tidligere eier om. Det skal finnes dokumentasjon fra elektriker som monterte den

2 - igjen, spør tidligere eier. Begge deler er mulig

3 - avhenger av hvilken bil du har

4 - en elbil er å anse som en vanlig bil. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har kjøpt leilighet i et borettslag (en blokk), og det følger med en parkeringsplass til denne leiligheten. Parkeringsplassen er ganske langt unna blokka. Tidligere eier har montert en elbil-lader som følger med på handelen.

Har noen spørsmål rundt dette (har aldri eid elbil og har virkelig ikke peiling):

1. Er strømkabelen til elbil-laderen ført under bakken, helt fram til blokka og inn til mitt sikringsskap? Hvis ikke, hvordan ellers blir denne strømmen registrert på min strømregning?

2. Hvis jeg ikke er hjemme, og parkeringsplassen min er tom, kan andre da bare plugge seg inn og lade fra min plass, og så får jeg strømregningen? Eller er det noe slags lås/kode man må bruke for å «slå på» laderen?

3. Hvis bilen min står på lading, kan folk som går forbi trekke ut kabelen på pur f, eller er den låst fast på noen slags måte?

4. Er det noe problem at en elbil står utendørs hele året, eller burde man ha garasje?

4. Er mange eksempler på elbiler med trøblete luke over ladepunkt på bilen, hvor den har frosset igjen, eller ikke lar seg lukket, når du skal kjøre når den har stått åpen i snøvær. Er ikke alle lokk over bensin/diesel påfylling som fungere like greit i kulde/regn/snø. Merkelig hvor inkompetente enkelte er på slike opplysninger.

Anonymkode: 48582...5a6

• Liker 1

Finn ut merket på laderen og last ned tilhørende app om den har det - får du registrert den der kan det være du får "låst" laderen i appen slik at ingen andre kan hente strøm fra den, evt om laderen din har en RFID brikke du kan bestille slik at man må bruke din RFID brikke for å kunne bruke laderen din. Vår lader er fra 2018 og hakket for gammel for en slik løsning med det merket vi har, men for oss er det ikke så stress da vi bor i en blindgate med få hus litt usentralt, så sjansen for at noen kommer for å stjele strøm er minimal. Men siden din er mer offentlig ville jeg absolutt låst den.

Vår ladekabel låses fast i bilen når vi låser bildørene, velg i så fall en bil med autolås funksjon om du skal ha elbil.

Håper dette hjalp litt 😊

Endret av Chailatte
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Er det kun han som har montert lader der, eller er det slik at flere andre også har fått montert identiske ladere på samme måte?

Dette gjøres veldig forskjellig. I mitt borettslag har de hentet strøm direkte fra en trafokiosk i nærheten av parkeringsplassen som alle elbilladerne er koblet til, og som går på en stor felles strømmåler. Så har vi et selskap hvor vi må ha et abonnement på laderen. Da er det dette selskapet som fakturerer for ladingen. Det går ikke på min egen strømregning/måler i leiligheten.

I appen til selskapet kan jeg velge om laderen skal være åpen eller om jeg vil bruke appen til å velge å starte laderen. Har aldri opplevd at noen har tjuvladet. Men man må ha P-bevis for å parkere på plassen så om noen gjør det risikerer de å få P-bot mens de lader.

Anonymkode: 17eb3...802

Annonse

AnonymBruker

Har fått mer informasjon nå. Det er flere som har installert lader, og man betaler visstnok gjennom en app som heter «LadeiNorge».

Har fått vite at det kostet 16.000 å installere laderen, og at tidligere eier kan velge selv å selge ladestasjonen med leiligheten, eller koble den fra og ta den med seg ved flytting.

Jeg var sikker på at ladestasjonen fulgte med på kjøpet, men det viser seg at tidligere eier ønsker at jeg betaler for å ta over laderen. Da tror jeg at jeg står over, sider jeg ikke har el-bil engang 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker

Det virker litt rart, for kostnaden med å sette opp ladestasjon er ikke egentlig selve ladeboksen, men det å få lagt frem kabel til stedet hvor laderen skal stå. Om han tar med selve ladeboksen så kan jo ikke den egentlig brukes til noe. Mens kablene og det vil jo stå igjen.

Du kan jo gi et tilbud på f.eks. 4000kr eller hva du er villig til å gi for å overta laderen hvis du ser for deg å få elbil en dag. Laderen kan også brukes til "vanlig" strøm med en overgangskabel hvis du for eksempel skal støvsuge bilen eller bilen ikke starter og du må lade. Eller får gjester med bobil, elbil eller hva det måtte være.

Anonymkode: 17eb3...802

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...