AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Hei! Jeg har en situasjon med ei venninne som irriterer meg. Hun har over tid spurt ofte om jeg blir med på en konsert i sommer, jeg har svart hver gang at jeg må se om jeg har råd. Jeg jobber i et lavlønnet yrke ( noe hun er godt klar over, hun jobber også i det samme, men har noen tusen mer utbetalt enn meg og er i tillegg gift med en mann som tjener en god del mer. Selv er jeg enslig ). Billetten alene koster 500 kr og det er mer enn nok, så kommer reisen frem og tilbake også, som fort koster litt. Venninnen min bor i nærheten av konserten ( hun har ikke spurt om jeg vil overnatte ), så å komme seg til og fra blir enklere ( og billigere ) for henne. Så er det jo ikke bare konserten som koster, det går jo fort flere hundre kroner hvis man skal drikke i tillegg. Her om dagen sendte hun en melding som lød følgende: Vil du ikke være med på konsert med meg? Jeg ser på snap at du kjøper alt mulig, men konsert har du ikke råd til. Alt mulig var noe jeg kjøpte på tilbud til 250 kroner for over en mnd siden. Syntes også det var frekt av henne å blande seg sånn. Det blir også atskillig dyrere å reise på konserten enn å kjøpe en ting til 250 kr. Så skjer det noe som provoserer meg: Hun sender meg mld ( både på sms og snap ) om at venninna hennes som egentlig skulle være med på konserten og har en billett til overs som hun gir bort gratis. Jeg tolker det da som om jeg blir spurt om jeg vil ha den, men så skriver venninnen min: Jeg ga den til ei venninne som ikke hadde råd til å være med. 😘 Er det bare meg eller var dette veldig frekt? Dette er forresten ei ganske ny venninne, men nå revurderer jeg om hun er en jeg vil omgås mer med. Anonymkode: 9aa0d...31d 2
Gjest Chroma Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Hun er både frekk og respektløs. En dårlig venn.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Min venninne er også sånn. Jeg har kjent henne i mange år. Har sagt flere ganger at jeg ikke kan bruke penger på konserter. Iallefall ikke utenbys konserter der vi må betale reise og overnatting. Men uansett så spørr hun flere ganger i året om jeg blir med på den og den konserten Anonymkode: 79729...115 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Synes dette var frekt gjort av venninna di. Hadde aldri giddet å gå på konsert eller annet etter noe slikt! Anonymkode: 4772e...0b8 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Trekk deg unna og nyt sommeren ♥️ Anonymkode: 05719...336 5 4 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg har en situasjon med ei venninne som irriterer meg. Hun har over tid spurt ofte om jeg blir med på en konsert i sommer, jeg har svart hver gang at jeg må se om jeg har råd. Jeg jobber i et lavlønnet yrke ( noe hun er godt klar over, hun jobber også i det samme, men har noen tusen mer utbetalt enn meg og er i tillegg gift med en mann som tjener en god del mer. Selv er jeg enslig ). Billetten alene koster 500 kr og det er mer enn nok, så kommer reisen frem og tilbake også, som fort koster litt. Venninnen min bor i nærheten av konserten ( hun har ikke spurt om jeg vil overnatte ), så å komme seg til og fra blir enklere ( og billigere ) for henne. Så er det jo ikke bare konserten som koster, det går jo fort flere hundre kroner hvis man skal drikke i tillegg. Her om dagen sendte hun en melding som lød følgende: Vil du ikke være med på konsert med meg? Jeg ser på snap at du kjøper alt mulig, men konsert har du ikke råd til. Alt mulig var noe jeg kjøpte på tilbud til 250 kroner for over en mnd siden. Syntes også det var frekt av henne å blande seg sånn. Det blir også atskillig dyrere å reise på konserten enn å kjøpe en ting til 250 kr. Så skjer det noe som provoserer meg: Hun sender meg mld ( både på sms og snap ) om at venninna hennes som egentlig skulle være med på konserten og har en billett til overs som hun gir bort gratis. Jeg tolker det da som om jeg blir spurt om jeg vil ha den, men så skriver venninnen min: Jeg ga den til ei venninne som ikke hadde råd til å være med. 😘 Er det bare meg eller var dette veldig frekt? Dette er forresten ei ganske ny venninne, men nå revurderer jeg om hun er en jeg vil omgås mer med. Anonymkode: 9aa0d...31d Jeg har det samme med ei som ikke jobber og meg som jobber. Det å ha energi til ting i helger og etter jobb. Vi har begge to barn, men jeg har full jobb i tillegg. Null forståelse for dette her har ført til at det ikke er mer vennskap å hente. Jeg ville uansett heller brukt penger på ting jeg får nytte av i lang tid enn å sette av 500 til billett, 500 til transport og 500 til drikke for én kveld. Anonymkode: 6dad1...654 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg har en situasjon med ei venninne som irriterer meg. Hun har over tid spurt ofte om jeg blir med på en konsert i sommer, jeg har svart hver gang at jeg må se om jeg har råd. Jeg jobber i et lavlønnet yrke ( noe hun er godt klar over, hun jobber også i det samme, men har noen tusen mer utbetalt enn meg og er i tillegg gift med en mann som tjener en god del mer. Selv er jeg enslig ). Billetten alene koster 500 kr og det er mer enn nok, så kommer reisen frem og tilbake også, som fort koster litt. Venninnen min bor i nærheten av konserten ( hun har ikke spurt om jeg vil overnatte ), så å komme seg til og fra blir enklere ( og billigere ) for henne. Så er det jo ikke bare konserten som koster, det går jo fort flere hundre kroner hvis man skal drikke i tillegg. Her om dagen sendte hun en melding som lød følgende: Vil du ikke være med på konsert med meg? Jeg ser på snap at du kjøper alt mulig, men konsert har du ikke råd til. Alt mulig var noe jeg kjøpte på tilbud til 250 kroner for over en mnd siden. Syntes også det var frekt av henne å blande seg sånn. Det blir også atskillig dyrere å reise på konserten enn å kjøpe en ting til 250 kr. Så skjer det noe som provoserer meg: Hun sender meg mld ( både på sms og snap ) om at venninna hennes som egentlig skulle være med på konserten og har en billett til overs som hun gir bort gratis. Jeg tolker det da som om jeg blir spurt om jeg vil ha den, men så skriver venninnen min: Jeg ga den til ei venninne som ikke hadde råd til å være med. 😘 Er det bare meg eller var dette veldig frekt? Dette er forresten ei ganske ny venninne, men nå revurderer jeg om hun er en jeg vil omgås mer med. Anonymkode: 9aa0d...31d Orker ikke folk som ikke respekterer nei eller de som skal legge seg opp i mine økonomiske valg. Og orker i hvertfall ikke folk som driver med dårlig skjulte stikk. Jeg er veldig lite paranoid og tror nesten aldri at ting som legges ut er ment negativt i min retning, men det med at hun hadde gitt billetten til ei venninne som ikke har råd? Hva er poenget med å fortelle det? Orker ikke. Anonymkode: 06fda...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Kjøp deg noe som koster 500 eller mer, ta en snap som viser prislappen, og send til "venninna" di, og kos deg😉 Anonymkode: 81a15...224 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Si at du kan bli med om du får overnatte hos henne og at du ikke kan drikke noe særlig Anonymkode: af47c...c83 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Kan hende at det fra venninnen din sitt ståsted er at hun har ett inntrykk av at din økonomiske situasjon er bedre enn den er og at hun har lyst å ha denne opplevelsen ( konserten) med deg. Kan kanskje hjelpe å forklare situasjonen din for henne litt mer inngående, men kan være lurt å da ( for kommunikasjonen sin del) tenke at hun ikke har dårlige intensjoner med å mase om konsert. Anonymkode: 23518...1cb 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 Jeg synes dere begge velger å kommunisere dårlig her, ts. Din venninne spør «vil du være med på konsert» Det er ikke en fremmed som spør. Likevel svarer du «jeg må se om jeg har råd». Som verken er et nei eller et ja, og som ikke sier noe om hva - om noe - du gjør av grep for å få råd. Neste gang noen spør deg om noe du ikke har lyst til å gjøre, svar rett ut «jeg synes ikke det er verdt prisen jeg må ut med, så nei takk. Men jeg vil gjerne tilbringe tid med deg, så hva om vi heller gjør X eller Y? 😊» Det er konkret, direkte, ærlig og høflig. Neste gang noen spør deg om å være med på noe du har lyst til å bli med på, men må prioritere opp og frem til fordel for noe annet? Svar det. «Jeg har lyst til å være med på konsert. Men jeg må spare til denne opplevelsen. Er det aktuelt for deg at jeg sover på sofaen hos deg? Da blir det lettere for meg å spare opp til billett og bussen ned.» Igjen - konkret, ærlig, høflig. Ditt «jeg må se» er egentlig et avslag. Men du er for feig til å si nei. Og du er for frekk til å si «men jeg vil tilbringe tid med deg» Derfor blir din venninne lei seg. Og fordi både du og hun velger å kommunisere helt hinsides dårlig så ender hun opp med å angripe deg. Anonymkode: 7b6d9...44b 12 5
ESFP Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 Så koselig at du bli invitert med på konsert. Bedre det enn å ikke bli invitert. Du kan trene deg på å være mer tydelig. Du skriver at du har svart flere ganger at du må se om du har råd. Hvis det er det eneste du har sagt blir det litt utydelig, da kan det virke som at du kanskje har pengene. Hun er heller ikke tankeleser og kan ikke vite at du skulle ønske du ble invitert til å overnatte. Din nye venninne er ikke i samme økonomiske situasjon som deg, og vet nok derfor ikke helt hvor vanskelig det er for deg. Hun virker å tro at du ikke har lyst. Hun føler seg kanskje avbist og ikke prioritert? Var du mer tydelig, er det stor mulighet for at hun ville gitt deg den ekstra billetten. Du kunne svart at det var hyggelig å bli invitert, men at du dessverre ikke har penger. Og st du håper hun vil invitere deg flere ganger. Hvis du egentlig hadde lyst til å gå, og så en mulighet økonomisk, kunne du svart at det var litt trangt økonomisk men at du kan være med hvis du får overnatte der. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har det samme med ei som ikke jobber og meg som jobber. Det å ha energi til ting i helger og etter jobb. Vi har begge to barn, men jeg har full jobb i tillegg. Null forståelse for dette her har ført til at det ikke er mer vennskap å hente. Jeg ville uansett heller brukt penger på ting jeg får nytte av i lang tid enn å sette av 500 til billett, 500 til transport og 500 til drikke for én kveld. Anonymkode: 6dad1...654 Opplever litt det samme. Jeg jobber 100% og har barn. Hun jobber 50% og ingen barn. Når helgen kommer så er jeg utslitt og vil slappe av hjemme. Er lite forståelse. Men hvis hun f eks må jobbe en ekstra dag og må jobbe 2 dager på rad, da må jeg høre på hvor sliten hun er Anonymkode: 79729...115 1
IkkeAnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Din venninne spør «vil du være med på konsert» Det er ikke en fremmed som spør. Likevel svarer du «jeg må se om jeg har råd». Som verken er et nei eller et ja, og som ikke sier noe om hva - om noe - du gjør av grep for å få råd. Neste gang noen spør deg om noe du ikke har lyst til å gjøre, svar rett ut «jeg synes ikke det er verdt prisen jeg må ut med, så nei takk. Men jeg vil gjerne tilbringe tid med deg, så hva om vi heller gjør X eller Y? 😊» Det er konkret, direkte, ærlig og høflig. Anonymkode: 7b6d9...44b 5 minutter siden, ESFP said: Så koselig at du bli invitert med på konsert. Bedre det enn å ikke bli invitert. Du kan trene deg på å være mer tydelig ... Hun virker å tro at du ikke har lyst. Hun føler seg kanskje avbist og ikke prioritert? Var du mer tydelig, er det stor mulighet for at hun ville gitt deg den ekstra billetten. Dette! "Jeg må se om jeg har råd" betyr bokstavelig talt at du må sjekke kontoen og budsjettet for måneden, og komme tilbake til henne. Selvfølgelig blir hun litt pushy når du ikke svarer noe mer eller oppdaterer, hun tror jo etterhvert bare at du ikke har lyst. Og hver gang du sier nei takk bør du følge opp med et annet initiativ som faktisk passer deg og budsjettet ditt, hvis ikke er dette verdens enkleste måte å miste masse venner på. Endret 26. juli 2023 av IkkeAnonymBruker 8
exictence Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun har over tid spurt ofte om jeg blir med på en konsert i sommer, jeg har svart hver gang at jeg må se om jeg har råd. Har du lyst til å gå på konsert med henne hvis du har råd? Jeg tror jeg hadde prioritert å bruke pengene på noe annet. Jeg hadde sagt at jeg trolig ikke vil være med. Jeg synes det koster for mye, og prioriterer da å bruke pengene på noe annet. Det hadde vært koselig å være sammen. Kan du komme til meg? AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her om dagen sendte hun en melding som lød følgende: Vil du ikke være med på konsert med meg? Jeg ser på snap at du kjøper alt mulig, men konsert har du ikke råd til. Jeg vil gjerne være med deg. Det hadde vært koselig. Men vil ikke gå på konsert der. Det synes jeg er dyrt, og vil prioritere å bruke pengene på noe annet. Kan forstå du setter spørsmål til det når jeg bruker penger på andre ting. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alt mulig var noe jeg kjøpte på tilbud til 250 kroner for over en mnd siden. Syntes også det var frekt av henne å blande seg sånn. Det blir også atskillig dyrere å reise på konserten enn å kjøpe en ting til 250 kr. Enig med deg at det var frekt og unødvendig spydig av henne med den kommentaren. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så skjer det noe som provoserer meg: Hun sender meg mld ( både på sms og snap ) om at venninna hennes som egentlig skulle være med på konserten og har en billett til overs som hun gir bort gratis. Jeg tolker det da som om jeg blir spurt om jeg vil ha den, men så skriver venninnen min: Jeg ga den til ei venninne som ikke hadde råd til å være med. 😘 Ja, det var merkelig av henne. Hun har nok blitt provosert av deg og såret fordi du ikke prioriterer penger på konserten med henne. Men hun burde jo skjønne. Samtidig burde du si mer rett ut og tydeliggjøre at du prioriterer pengene annerledes. At det handler om det, og ikke at du ikke vil være med henne på noe gøy. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det bare meg eller var dette veldig frekt? Dette er forresten ei ganske ny venninne, men nå revurderer jeg om hun er en jeg vil omgås mer med. Anonymkode: 9aa0d...31d Jo da, det var frekt. Mange har en tendens til å angripe når man føler seg såret. Det burde man ikke. 2
Norja Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes dere begge velger å kommunisere dårlig her, ts. Din venninne spør «vil du være med på konsert» Det er ikke en fremmed som spør. Likevel svarer du «jeg må se om jeg har råd». Som verken er et nei eller et ja, og som ikke sier noe om hva - om noe - du gjør av grep for å få råd. Neste gang noen spør deg om noe du ikke har lyst til å gjøre, svar rett ut «jeg synes ikke det er verdt prisen jeg må ut med, så nei takk. Men jeg vil gjerne tilbringe tid med deg, så hva om vi heller gjør X eller Y? 😊» Det er konkret, direkte, ærlig og høflig. Neste gang noen spør deg om å være med på noe du har lyst til å bli med på, men må prioritere opp og frem til fordel for noe annet? Svar det. «Jeg har lyst til å være med på konsert. Men jeg må spare til denne opplevelsen. Er det aktuelt for deg at jeg sover på sofaen hos deg? Da blir det lettere for meg å spare opp til billett og bussen ned.» Igjen - konkret, ærlig, høflig. Ditt «jeg må se» er egentlig et avslag. Men du er for feig til å si nei. Og du er for frekk til å si «men jeg vil tilbringe tid med deg» Derfor blir din venninne lei seg. Og fordi både du og hun velger å kommunisere helt hinsides dårlig så ender hun opp med å angripe deg. Anonymkode: 7b6d9...44b Dette er et veldig godt svar. Akkurat den meldingen der hun legger seg opp i innkjøpene dine synes jeg var over streken, men vær klar over at et "jeg må se" gjør det også vanskeligere for den som har invitert deg med å låse sin egen kalender. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 IkkeAnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette! "Jeg må se om jeg har råd" betyr bokstavelig talt at du må sjekke kontoen og budsjettet for måneden, og komme tilbake til henne. Selvfølgelig blir hun litt pushy når du ikke svarer noe mer eller oppdaterer, hun tror jo etterhvert bare at du ikke har lyst. Og hver gang du sier nei takk bør du følge opp med et annet initiativ som faktisk passer deg og budsjettet ditt, hvis ikke er dette verdens enkleste måte å miste masse venner på. Dette har jeg gjort, spurt om å finne på noe annet ( som ikke koster penger ), men da har det ikke passet, hun sier hun skal reise bort osv. Ts Anonymkode: 9aa0d...31d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 exictence skrev (7 minutter siden): Har du lyst til å gå på konsert med henne hvis du har råd? Jeg tror jeg hadde prioritert å bruke pengene på noe annet. Jeg hadde sagt at jeg trolig ikke vil være med. Jeg synes det koster for mye, og prioriterer da å bruke pengene på noe annet. Det hadde vært koselig å være sammen. Kan du komme til meg? Jeg vil gjerne være med deg. Det hadde vært koselig. Men vil ikke gå på konsert der. Det synes jeg er dyrt, og vil prioritere å bruke pengene på noe annet. Kan forstå du setter spørsmål til det når jeg bruker penger på andre ting. Enig med deg at det var frekt og unødvendig spydig av henne med den kommentaren. Ja, det var merkelig av henne. Hun har nok blitt provosert av deg og såret fordi du ikke prioriterer penger på konserten med henne. Men hun burde jo skjønne. Samtidig burde du si mer rett ut og tydeliggjøre at du prioriterer pengene annerledes. At det handler om det, og ikke at du ikke vil være med henne på noe gøy. Jo da, det var frekt. Mange har en tendens til å angripe når man føler seg såret. Det burde man ikke. Hvis jeg hadde hatt god råd så hadde jeg blitt med, men kun for å være med henne, jeg har ikke interesse av den som holder konserten. Når man har dårlig råd så er det ekstra surt å bruke penger på en slik fornøyelse man verken har råd til eller interesse av, så hadde jeg reist så hadde det kun vært for å være med henne, men når hun blir på den måten så frister det enda mindre. Ikke har jeg råd uansett. Ts Anonymkode: 9aa0d...31d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #19 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis jeg hadde hatt god råd så hadde jeg blitt med, men kun for å være med henne, jeg har ikke interesse av den som holder konserten. Når man har dårlig råd så er det ekstra surt å bruke penger på en slik fornøyelse man verken har råd til eller interesse av, så hadde jeg reist så hadde det kun vært for å være med henne, men når hun blir på den måten så frister det enda mindre. Ikke har jeg råd uansett. Ts Anonymkode: 9aa0d...31d Men da må du jo si det til henne! Si at du ikke vil bruke penger på konsert med en musiker du ikke liker så godt. Anonymkode: af47c...c83 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #20 Skrevet 26. juli 2023 I min vennegjeng betyr "må se an om jeg har råd" at man skal prøve legge av penger for å klare være med. Har man bare lyst å være sosial, men ikke så gira på bandet så sier man "hadde vært moro med en konsert, men akkurat det bandet er ikke noe jeg kan prioritere bruke penger på" Har man ikke råd "beklager, jeg har ikke råd til noen konserter denne sommeren" Klar og tydelig kommunikasjon gjør det meste veldig enkelt. Så lenge du sier "kanskje, hvis at, om at, muligens, vi får se", så holder du jo henne på gress hele tiden. Når du da i tillegg bruker penger på andre ting, så sier du jo litt om hvor vidt du gidder prioritere hennes konsert som du fortsatt ikke gidder gi ett klart svar på om du vil være med på. Hennes respons er barnslig, men jeg synes ikke du har vært veldig hyggelig her heller. Anonymkode: 5f0ac...592 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå