Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som sliter psykisk om dagen. Hvordan kan jeg stille opp på best mulig måte? Hva kan jeg gjøre for å lette hverdagen hennes littegrann? Jeg har selvsagt spurt henne, og hun sier at hun skal si i fra hvis hun trenger barnepass eller å prate, men ofte gjør man ikke det likevel. Jeg har veldig lyst til å vise henne at jeg er her for henne. Hva er de riktige tingene å spørre om, eller hva kan man gjøre som en hyggelig gest? Hva ville du satt pris på, hvis du sleit psykisk?

Anonymkode: fa40f...c51

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Degmegogjeg
Skrevet

At noen var der for meg, og faktisk var villig til å lytte, som et medmenneske. Ofte har man i en slik situasjon behov for å få lettet på trykket rett og slett. Det kan være at man har så mye usagt, at det er fint om en har litt god tid. Når det gjelder eventuelle spørsmål og svar, er fint om de blir stilt i en så åpen og gjennomtenkt måte som mulig. Av praktiske ting så kan enkelte sette pris på en middag f. eks, eller en tur på noe gøy, som kan få tankene over også på noe annet. 

Veldig hyggelig at du vil stille opp for henne! Det er det bra at du gjør. 

Skrevet

Når man sliter enten fysisk eller psykisk kan det være vanskelig å be om ting selv om man har tilbudet. Man vil ofte ikke være til bry. Føler kanskje ar andre har sine liv og viktigere ting å ta seg til.

Vær mer konkret, og sett et tidspunkt for ting. Det gjør det enklere for den som sliter, og det blir lettere å forholde seg til. Slik kan du hjelpe når det faktisk passer for deg også. 

Feks:

Jeg har lyst til å ta med barnet/barna i parken på torsdag. Passer det? Når kan jeg hente?

Har lyst til å ta en kaffe med deg. Passer det på fredag? Kommer gjerne innom, ellers er du velkommen her.

Lyst til å gå en liten tur imorgen? Jeg er ledig etter kl xxx.

Er hun sliten, kan hun takke nei flere ganger, så fortsett å spør med jevne mellomrom. Hun kommer nok mer på banen etterhvert som det blir lettere.

Til slutt, så fint at du bryr deg ♥️ og god bedring til venninna di, hun er heldig som har en venn som deg ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...