AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Hvor mange kcal bør en gutt på 12 få i seg pr dag? Min gutt er 150 høy, 35.5 kg. Spiser alt fra 1200-1600 pr dag. Er dette altfor lite? Anonymkode: 6be56...12b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Er han frisk? Har han energi? Spiser han normalt? Er han normalvektig? Da spiller det vel ingen rolle hvor mange kalorier generelt et gjennomsnittsbarn generelt «trenger»? Hvorfor teller du kalorier, og det for et barn? Anonymkode: 56461...4c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Man teller ikke kalorier til barn med mindre de er syk på noe vis som gjør dette nødvendig og/eller er undervektig, og skal isåfall gjøres i samråd med helsepersonell. Jeg håper virkelig ikke du snakker med han om kalorier. Er du bekymret snakker du med fastlegen og se på vekstkurven. Anonymkode: f6d38...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er han frisk? Har han energi? Spiser han normalt? Er han normalvektig? Da spiller det vel ingen rolle hvor mange kalorier generelt et gjennomsnittsbarn generelt «trenger»? Hvorfor teller du kalorier, og det for et barn? Anonymkode: 56461...4c8 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man teller ikke kalorier til barn med mindre de er syk på noe vis som gjør dette nødvendig og/eller er undervektig, og skal isåfall gjøres i samråd med helsepersonell. Jeg håper virkelig ikke du snakker med han om kalorier. Er du bekymret snakker du med fastlegen og se på vekstkurven. Anonymkode: f6d38...5e3 🤦♀️Barnet er autist og har spisevansker. Er tynn ja men gikk også nylig ned litt i vekt. Derfor begynte vi å regne på hvor mye han faktisk får i seg i løpet av en dag for å få oversikt å se på hvilke tiltak vi kan gjøre. Ingen av dere svarte på det jeg faktisk lurte på... Anonymkode: 6be56...12b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er han frisk? Har han energi? Spiser han normalt? Er han normalvektig? Da spiller det vel ingen rolle hvor mange kalorier generelt et gjennomsnittsbarn generelt «trenger»? Hvorfor teller du kalorier, og det for et barn? Anonymkode: 56461...4c8 Tror du jeg hadde laget en tråd om dette dersom han har vært frisk,har energi, spiser normalt og er normalvektig?? Altså det er jo en grunn til at man spør. Man regner kcal når barnet er undervektig. Mål om å få ungen opp i vekt.da er det greit å vite hva han burde ligge på ifht alder, vekt og høyde. Takk for hjelpen, det var nyttig🥴 Anonymkode: 6be56...12b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 🤦♀️Barnet er autist og har spisevansker. Er tynn ja men gikk også nylig ned litt i vekt. Derfor begynte vi å regne på hvor mye han faktisk får i seg i løpet av en dag for å få oversikt å se på hvilke tiltak vi kan gjøre. Ingen av dere svarte på det jeg faktisk lurte på... Anonymkode: 6be56...12b Svaret er at du selvfølgelig skal kontakte helsepersonell med slike spørsmål og ikke Kvinneguiden. Anonymkode: 0420d...f86 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Kaloribehovet er avhengig av barnets vekt, aktivitetsnivå og hvor mye han vokser for øyeblikket. Det enkleste er å følge med på vekt og høyde kurven som gir et anslag på om han følger sin kurve og dermed får i seg nok mat. Hør med helsesøster om dere kan ta noen ekstra målinger fremover, så ser du om det han spiser er nok. Anonymkode: 5d355...007 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du jeg hadde laget en tråd om dette dersom han har vært frisk,har energi, spiser normalt og er normalvektig?? Altså det er jo en grunn til at man spør. Man regner kcal når barnet er undervektig. Mål om å få ungen opp i vekt.da er det greit å vite hva han burde ligge på ifht alder, vekt og høyde. Takk for hjelpen, det var nyttig🥴 Anonymkode: 6be56...12b Jeg trodde ikke 150 cm, 12 år, 35,5 kg er veldig undervektig? Men skjønner du har grunn til å spørre, bare at jeg tenker kalorier ikke er løsningen. Variert, sunt, nok til at han er frisk er løsningen. Er han syk, så må lege hjelpe, det er ikke kalorimengden som er avgjørende. Mitt barn var undervektig, og hadde en form for spisevegring pga sykdom (cøliaki). Vi tenkte næringsrikt, mengde, godt- alt for å få opp appetitten, men telte aldri en kalori. Smoothier, godteri, pannekaker, mengder av den grønnsaken hun likte osv. Anonymkode: 56461...4c8
_popcorn_ Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg