Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kona ble separert for halvannet år siden. Det var hun som gikk med begrunnelsen av at jeg hadde vært sur og sint i 10 år og nå var det nok (vi har vært sammen i 20 år og har to barn) Hun hadde rett i det og jeg skammer meg over hvordan jeg var både som far og ektemann. For 6 mnd siden sa hun og sa at hun syntes vi fortjente en my sjanse. I mellomtiden har hun datet et par, jeg har ikke. 
jeg tror aldri jeg kommer til å elske noen annen igjen, men jeg er livredd for å ødelegge noe. De siste månedene har vi hatt det veldig fint sammen (middager med hele familien, er med på aktiviteter sammen noen ganger). 
Hun spør meg ofte hva jeg tenker. Hun er lei av å bli holdt på pinebenken og vil vite om det er ja eller nei fra meg, det har gått 6 mnd siden hun spurte. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sliter skikkelig med at hun både gikk fra meg og at hun har hatt andre i mellomtiden. Hun har sagt hun elsker meg. Jeg elsker henne også men jeg får meg ikke til å si det. Hva gjør jeg? Og kan jeg holde på slik eller risikerer jeg at hun blir lei? Bør hun ikke vente til jeg er klar?

Anonymkode: bfeb6...0f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sluttet å være sur og sint, da?

Anonymkode: bb636...54b

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og kona ble separert for halvannet år siden. Det var hun som gikk med begrunnelsen av at jeg hadde vært sur og sint i 10 år og nå var det nok (vi har vært sammen i 20 år og har to barn) Hun hadde rett i det og jeg skammer meg over hvordan jeg var både som far og ektemann. For 6 mnd siden sa hun og sa at hun syntes vi fortjente en my sjanse. I mellomtiden har hun datet et par, jeg har ikke. 
jeg tror aldri jeg kommer til å elske noen annen igjen, men jeg er livredd for å ødelegge noe. De siste månedene har vi hatt det veldig fint sammen (middager med hele familien, er med på aktiviteter sammen noen ganger). 
Hun spør meg ofte hva jeg tenker. Hun er lei av å bli holdt på pinebenken og vil vite om det er ja eller nei fra meg, det har gått 6 mnd siden hun spurte. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sliter skikkelig med at hun både gikk fra meg og at hun har hatt andre i mellomtiden. Hun har sagt hun elsker meg. Jeg elsker henne også men jeg får meg ikke til å si det. Hva gjør jeg? Og kan jeg holde på slik eller risikerer jeg at hun blir lei? Bør hun ikke vente til jeg er klar?

Sååå, hun har hatt en hoe-fase og skjønt at kjent pikk er best så nå kommer hun tilbake? Om jeg forlater noen  da forlater jeg for godt, om noen forlater meg, så er det ingen vei tilbake. Tro meg, du kommer til å være mer sint og sur fremover nå om du ikke klarer å legge bort tanken at hun har hatt andre i mellomtiden.

Anonymkode: c00f0...b74

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun spør jo hva du tenker så dette bør vel strengt tatt være noe du forteller henne på en ordentlig måte. I tillegg må du reflektere om du faktisk har endret det som faktisk var årsaken til separasjonen, altså sinne.

En annen ting å reflektere over er om du faktisk kan godta at hun har datet andre, og hva dette faktisk innebærer. Kun dating? Sex? Ser for meg a dette er noe som kan gnage på deg.

Anonymkode: 1b7e8...722

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du sluttet å være sur og sint, da?

Ja jeg har gått i terapi. Anerkjenner at jeg var en drittsekk. Hun (og barna) merker at jeg er annerledes, «pappa er ikke så sint som han var lengre».

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun spør jo hva du tenker så dette bør vel strengt tatt være noe du forteller henne på en ordentlig måte. I tillegg må du reflektere om du faktisk har endret det som faktisk var årsaken til separasjonen, altså sinne.

En annen ting å reflektere over er om du faktisk kan godta at hun har datet andre, og hva dette faktisk innebærer. Kun dating? Sex? Ser for meg a dette er noe som kan gnage på deg.

Anonymkode: 1b7e8...722

Ja det var sex. Jeg har fått spørre henne om det jeg vil.

AnonymBruker
Skrevet

Så du hadde en destruktivt oppførsel i forholdet, og nå har du en destruktivt oppførsel angående å få tilbake din familie. Har du tenkt å bli moden, voksen og ta et godt grep om rattet i ditt eget liv snart? 

Jeg og min mann fant tilbake til hverandre etter at vi begge to hadde vært med andre. Han mange og jeg en. Han slet likevel mest med dette. Da sa jeg at han måtte velge. Enten la han det bak seg, og vi kunne gå forover, eller han fikk gå videre uten meg. Noe begge deler vimsing var ikke et alternativ. 

Han bestemte seg for å satse på oss, og vi har bygget opp igjen vårt forhold til å være bedre og klokere (vi begge er klokere) etter at vi nesten mistet hverandre. Det er ikke mulig om man ikke tar et valg, og ikke tar et modent oppgjør med seg selv og hva man faktisk ønsker, og så går 100% inn for det. 

Anonymkode: 0b1ad...e38

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det var sex. Jeg har fått spørre henne om det jeg vil.

Det bør du umiddelbart slutte med å gjøre. Hun var singel da disse tingene skjedde, og du har egentlig ingenting med det å gjøre. Detaljer om det vil bare plage deg. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det bør du umiddelbart slutte med å gjøre. Hun var singel da disse tingene skjedde, og du har egentlig ingenting med det å gjøre. Detaljer om det vil bare plage deg. 

Har ikke bedt om detaljer, bar hvor mange og når. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke bedt om detaljer, bar hvor mange og når. 

Det er også detaljer. Jeg har ikke spurt om noe. Jeg vet at det var flere, fordi det har han selv sagt, uten at jeg ønsket å vite noe om det. Jeg stoppet ham fra å fortelle mer. 

Hvorfor jeg skal vite noe om hvor mange og når, når min mann faktisk var singel da det skjedde, det forstår jeg ingen nytte av. Jeg roter da ikke frivillig til mine egne følelser med å innhente kunnskaper om noe som kan rote med hodet mitt og skape sjalusi, selv om jeg rasjonelt sett ikke har grunn til det. Det jeg trenger å ha fokus på er at han ikke har vært utro, for vi var ikke sammen da. Han var fri til å gjøre det han ville. Jeg har ingenting med det å gjøre. Han har ingenting med hva jeg gjorde som singel å gjøre heller. Vi var ikke sammen da. 

Vi inngikk også en avtale om å ikke holde kontakten med noen vi hadde hatt kontakt med mens vi var fra hverandre. Ingen slike som Facebook- venner, på snap eller lignende. Så trenger ingen av oss å lure på om det var hun/han, eller om det fremdeles er noe kontakt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva trenger du for å bli klar?

Er brudd handler sjelden om en person, og det kan virke som at du får og tar på deg all skylden for bruddet. Var du mye sur og sint fordi du ikke turde å være ærlig og sårbar når ting skjedde, og så kom følelsene frem likevel? 

Hvis du går inn i dette forholdet igjen og skal forsøke å unngå å være sur og sint i frykt for å ødelegge forholdet igjen, så kommer ikke dette til å fungere. Fordi alle mennesker blir sur og sint innimellom. Du må kunne være helt deg selv i et forhold. Du kan trene deg på å være sårbar og ærlig FØR dere prøver på nytt. Fortel henne alt du tenker på. At du er såret over at hun gjorde det slutt og at du sliter med at hun har hatt andre. Fortel henne at du trenger litt tid, men at du elsker henne. Spør hva hun tenker å gjøre annerledes for å få et forhold mellom dere til å fungere? Snakk om hva du trenger når du blir sur og sint igjen. Snakk om hva hun trenger når hun kjenner på lysten til å gå fra deg igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at hun begynner bli utålmodig om du bruker 6 måneder på å bestemme deg om du vil ha henne eller ikke. 
Du dreit deg ut med å ha en dårlig oppførsel igjennom mange år, hun er villig til å tilgi deg nå som du har vist at du tar tak i problemet ditt, og nå fortsetter du være kjip med å ikke svare henne på om du vil prøve igjen eller ikke... 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sååå, hun har hatt en hoe-fase og skjønt at kjent pikk er best så nå kommer hun tilbake? Om jeg forlater noen  da forlater jeg for godt, om noen forlater meg, så er det ingen vei tilbake. Tro meg, du kommer til å være mer sint og sur fremover nå om du ikke klarer å legge bort tanken at hun har hatt andre i mellomtiden.

Anonymkode: c00f0...b74

kutt ut den slutshamingen!! 
En singel kvinne kan ha sex uten at du skal komme her å kalle henne en hore av den grunn! Ikke alle lever i sølibat når de er single! 

Anonymkode: ec19b...d87

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at hun begynner bli utålmodig om du bruker 6 måneder på å bestemme deg om du vil ha henne eller ikke. 
Du dreit deg ut med å ha en dårlig oppførsel igjennom mange år, hun er villig til å tilgi deg nå som du har vist at du tar tak i problemet ditt, og nå fortsetter du være kjip med å ikke svare henne på om du vil prøve igjen eller ikke... 

Tror jeg forstår bedre hva TS prøver å si. Det kan være mange grunner til at man blir sint, selv om det ikke er rett å gå rundt sånn. Han har fått hjelp med å håndtere det.
Han prøver ikke å være kjip ved å ikke svare henne tror jeg. Han er mest sansynlig redd for å gå inn i et forhold med henne igjen siden han ble forlatt, og han vil få klarhet i ting som kan trigge sinne i framtiden. Jeg går på sinnemestringskurs selv og noe av det viktigste er å lære seg å identifisere triggere og så enten jobbe med å "fjerne" dem, eller unngå dem. Det å prate om ekspartnerens nye sexpartnere og hvorfor hun vil ha han tilbake igjen etter å har prøvd et par nye i mellomtiden er veldig lurt, da dette er mega potensielle triggere, dersom noe går på tverke mellom dem sexuelt etter å ha innledet forholdet på nytt. 

Hun gikk fra han og da er det heller ikke urimelig at han trenger tid til å finne ut hva han vil i ettertiden dersom hun vil prøve på nytt, det er et stort steg for han og mye usikkerhet innvolvert - av egen erfaring som er den som er blitt forlatt av samme partner flere ganger uten at ting er ferdig behandlet, så har den partneren lett for å forlate igjen. 

Vil anbefale TS og eksen til å ta mange samtaler på Fvk, før de bestemmer seg på nytt, da får de en 3-person som kan rettlede dem i samtalene slik at de ikke unødvendig begynner å krangle og at de begge forstår at den både må annerkjenne feil og forstå at det må tas ett oppgjør med dette. Noe av det vanskeligste for oss mennesker er å annerkjenne våre feil overfor partner og ekspartner og heller henger oss opp i hva den andre gjorde og at man ikke har gjort noen feil og om så så er det den andre skyld.

Men ja, nå har det gått 6 mnd, nå er det på tide å gå videre ved å enten si nei, eller ta opp forholdet gradvis med samtaler og samlivsterrapi. Ikke ha det travelt men gå sakte frem uten å forhaste seg, for om jeg har forstått TS rett, så er han redd for at det skal ende opp som siste og igjen bli dypt såret, da han faktisk har funnet den personen i livet som han elsker mest, men som også forlot han.

AnonymBruker
Skrevet
Hjelpsom skrev (11 minutter siden):

Tror jeg forstår bedre hva TS prøver å si. Det kan være mange grunner til at man blir sint, selv om det ikke er rett å gå rundt sånn. Han har fått hjelp med å håndtere det.
Han prøver ikke å være kjip ved å ikke svare henne tror jeg. Han er mest sansynlig redd for å gå inn i et forhold med henne igjen siden han ble forlatt, og han vil få klarhet i ting som kan trigge sinne i framtiden. Jeg går på sinnemestringskurs selv og noe av det viktigste er å lære seg å identifisere triggere og så enten jobbe med å "fjerne" dem, eller unngå dem. Det å prate om ekspartnerens nye sexpartnere og hvorfor hun vil ha han tilbake igjen etter å har prøvd et par nye i mellomtiden er veldig lurt, da dette er mega potensielle triggere, dersom noe går på tverke mellom dem sexuelt etter å ha innledet forholdet på nytt. 

Hun gikk fra han og da er det heller ikke urimelig at han trenger tid til å finne ut hva han vil i ettertiden dersom hun vil prøve på nytt, det er et stort steg for han og mye usikkerhet innvolvert - av egen erfaring som er den som er blitt forlatt av samme partner flere ganger uten at ting er ferdig behandlet, så har den partneren lett for å forlate igjen. 

Vil anbefale TS og eksen til å ta mange samtaler på Fvk, før de bestemmer seg på nytt, da får de en 3-person som kan rettlede dem i samtalene slik at de ikke unødvendig begynner å krangle og at de begge forstår at den både må annerkjenne feil og forstå at det må tas ett oppgjør med dette. Noe av det vanskeligste for oss mennesker er å annerkjenne våre feil overfor partner og ekspartner og heller henger oss opp i hva den andre gjorde og at man ikke har gjort noen feil og om så så er det den andre skyld.

Men ja, nå har det gått 6 mnd, nå er det på tide å gå videre ved å enten si nei, eller ta opp forholdet gradvis med samtaler og samlivsterrapi. Ikke ha det travelt men gå sakte frem uten å forhaste seg, for om jeg har forstått TS rett, så er han redd for at det skal ende opp som siste og igjen bli dypt såret, da han faktisk har funnet den personen i livet som han elsker mest, men som også forlot han.

Men hun gikk fra han fordi han oppførte seg dust. Det er han som er årsaken til bruddet. Det er han som har behandlet henne dårlig. Hun valgte beskytte seg selv etter mange år med dårlig behandling. 
Det eneste hun har gjort feil er vel å bli værende i ett forhold hvor hun blir behandlet dårlig så lenge. Det er jo HUN som har all grunn til å være usikker når han har oppført seg dårlig over så mange år? Det er HAN som må innrømme feil, hun har da vel ikke gjort noe som helst feil ved å gå på date når hun har vært singel. Hun har vært singel fordi HAN oppførte seg dårlig. 

Joda, han kan absolutt være redd for å bli såret, men nå var det HAN som var hovedårsaken til brudd i første omgang, og ved å vise god oppførsel kan han nok legge bort den frykten. Han må derimot forstå at HUN føler frykt og usikkerhet siden det er han som har vært kjip her. 

Du får det til å høres ut som hun har oppført seg dårlig bare fordi hun som en singel dame har gått på date. Skulle hun virkelig sittet på gjerdet og ventet resten av livet i tilfelle kanskje han skjerpet seg? Hvor lenge burde hun ha levd i sølibat etter bruddet, mener du? 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hun gikk fra han fordi han oppførte seg dust. Det er han som er årsaken til bruddet. Det er han som har behandlet henne dårlig. Hun valgte beskytte seg selv etter mange år med dårlig behandling. 
Det eneste hun har gjort feil er vel å bli værende i ett forhold hvor hun blir behandlet dårlig så lenge. Det er jo HUN som har all grunn til å være usikker når han har oppført seg dårlig over så mange år? Det er HAN som må innrømme feil, hun har da vel ikke gjort noe som helst feil ved å gå på date når hun har vært singel. Hun har vært singel fordi HAN oppførte seg dårlig. 

Joda, han kan absolutt være redd for å bli såret, men nå var det HAN som var hovedårsaken til brudd i første omgang, og ved å vise god oppførsel kan han nok legge bort den frykten. Han må derimot forstå at HUN føler frykt og usikkerhet siden det er han som har vært kjip her. 

Du får det til å høres ut som hun har oppført seg dårlig bare fordi hun som en singel dame har gått på date. Skulle hun virkelig sittet på gjerdet og ventet resten av livet i tilfelle kanskje han skjerpet seg? Hvor lenge burde hun ha levd i sølibat etter bruddet, mener du? 

Nå legger du ord i munnen på meg, jeg sier ikke at hun har oppført seg dårlig fordi hun har gått på date! Jeg har heller ikke sakt at det har vært galt av henne å ikke ville sitte på gjerdet, Ts sier heller ikke noe om når hun valgte å starte dating og ha nye partnere. Men at hun nå vil innlede forholdet på nytt, kan også bety at hun ikke var klar til å gå videre etter bruddet og at hun åpenbart fortsatt har dype følelser for TS.
Som jeg sa, så vet jeg av erfaring at sinne, selv om det er galt han trigges av mange ting, har skriver lite om hvordan deres forhold var de 10 årene, og årsakene til hvorfor han var mye sint. Det at han var en sinna man betyr heller ikke at han har behandlet henne dårlig. Men om en partner er mye sinna, så påvirker det partneren på mange måter, selv om sinnet ikke er rettet mot partneren sin.
Ja han sier han var hovedårsaken til bruddet pga av dårlig sinnemestring. Det betyr ikke at han ikke har lov til å være redd for å bli forlatt igjen. Han mister på ingen måte den retten! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

kutt ut den slutshamingen!! 
En singel kvinne kan ha sex uten at du skal komme her å kalle henne en hore av den grunn! Ikke alle lever i sølibat når de er single! 

Ingen har sagt noe annet. Men enkelte ønsker faktisk noen som en er spesiell for i seksuelle så vel som en del andre sammenheng. Andre igjen ønsker å være et hakk i sengestolpen.

Om jeg velger et par sko i skobutikken fremfor alle andre par sko så handler ikke det om at alle andre par sko skal skamme seg over noe, bare at jeg foretrekker visse par sko.

Det er helt greit å foretrekker kvinner som har ligget med 20+ tidligere partnere, på samme måte som det er greit å foretrekke å være den første i hennes liv. Så fremt det er frivillig og over seksuell lavalder (i begge tilfeller).

Anonymkode: 90ca7...078

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen har sagt noe annet. Men enkelte ønsker faktisk noen som en er spesiell for i seksuelle så vel som en del andre sammenheng. Andre igjen ønsker å være et hakk i sengestolpen.

Om jeg velger et par sko i skobutikken fremfor alle andre par sko så handler ikke det om at alle andre par sko skal skamme seg over noe, bare at jeg foretrekker visse par sko.

Det er helt greit å foretrekker kvinner som har ligget med 20+ tidligere partnere, på samme måte som det er greit å foretrekke å være den første i hennes liv. Så fremt det er frivillig og over seksuell lavalder (i begge tilfeller).

Jeg svarte noen som sa at hun hadde hatt en "hoe-periode"  bare fordi hun har møtt andre mens hun har vært singel. 
Det er slut-shaming, uansett hvordan du vender å vrir på det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og kona ble separert for halvannet år siden. Det var hun som gikk med begrunnelsen av at jeg hadde vært sur og sint i 10 år og nå var det nok (vi har vært sammen i 20 år og har to barn) Hun hadde rett i det og jeg skammer meg over hvordan jeg var både som far og ektemann.

Hei, kan du fortelle litt om hvordan sinnet og det at du var sur utviklet/artet seg? Var det generelt sinne på alle rundt deg, eller rettet mot mor og barn. Var det hendlelser i livet ditt som utløste det etc. 
Spør siden jeg har vært både sur og sint selv i mange år, og nå er kommet halveis på mitt sinnemestringskurs der jeg har lært å identifisere triggere og læret nye reaksjonsmønstre dersom jeg blir trigget. Jeg skammer meg også overfor både sønn og eks, men underveis i kurset så har jeg innsett at ting er sammensatt og ikke alt ligger på meg, men også hendelser med eks, det retferdiggjør selvfølgelig ikke det å være sinna og sur hele tiden - det finnes andre løsninger og man må forstå at det har stor invirkning på sine nærmeste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg velger et par sko i skobutikken fremfor alle andre par sko så handler ikke det om at alle andre par sko skal skamme seg over noe, bare at jeg foretrekker visse par sko....

Men her er det jo snakk om at skoene inneholdt gift når man brukte dem. Og at skoeieren derfor prøvde nye sko. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når hun har holdt på med andre i mellomtiden, så var du ikke viktig nok for henne, så her bør du holde deg unna 

Anonymkode: 7ef33...ac7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...