AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Har en kjæreste som er mannen i mitt liv, og vi har et godt forhold. Likevel kjenner jeg ofte på sjalusi over hans fortid. Han er en flott mann, og har hatt mange kjærester og løse relasjoner gjennom livet. Han er i 50-årene, jeg er i 40-årene. Han har mange ganger sagt at han har hatt et fantastisk liv, og det er jo bra, men kjenner jeg blir trist når det jo inkluderer alle eksene hans. Vet det er umodent å føle sjalusi pga. fortiden slik, men klarer ikke la være. Tenker at jeg bare er den foreløpig siste i rekka om dere skjønenr hva jeg mener. Om livet hans har vært fantastisk, er det pga. alle de andre kvinnene? Var de bedre enn meg, penere, smartere, mer spennende, bedre i senga? Kjenner en enorm usikkerhet. Tror kanskej jeg ikke har nok selvtillit til å fortsette i forholdet tidvis. Det er ikke han som tar opp dette temaet, men jeg føler meg usikker og spør noen ganger. Mest tidlig i forholdet. Angrer veldig. Føler liksom at det ikke er realistisk at jeg er den rette for han. Jeg kan jo ikke konkurrere mot alle de han har møtt før meg. Kan hende noen av dem hadde mye bedre jobber enn meg (er "bare" lærer på vgs), kanskje de hadde kulere familie, finere bolig, mer tiltrekkende utseende og personlighet. Kanskje han var mer forelska i dem enn i meg. Kanskje han har bilder av dem fremdeles lagret et sted. Kanskje en av dem vil ha han tilbake en dag, også forlater han meg? Hvordan leve med en mann som har hatt så mange kvinner før, som er en tiltrekkende partner for mange tydeligvis? Det gjør meg så usikker og sjalu at det iblant blir konflikt av det. Anonymkode: 9572c...585 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en kjæreste som er mannen i mitt liv, og vi har et godt forhold. Likevel kjenner jeg ofte på sjalusi over hans fortid. Han er en flott mann, og har hatt mange kjærester og løse relasjoner gjennom livet. Han er i 50-årene, jeg er i 40-årene. Han har mange ganger sagt at han har hatt et fantastisk liv, og det er jo bra, men kjenner jeg blir trist når det jo inkluderer alle eksene hans. Vet det er umodent å føle sjalusi pga. fortiden slik, men klarer ikke la være. Tenker at jeg bare er den foreløpig siste i rekka om dere skjønenr hva jeg mener. Om livet hans har vært fantastisk, er det pga. alle de andre kvinnene? Var de bedre enn meg, penere, smartere, mer spennende, bedre i senga? Kjenner en enorm usikkerhet. Tror kanskej jeg ikke har nok selvtillit til å fortsette i forholdet tidvis. Det er ikke han som tar opp dette temaet, men jeg føler meg usikker og spør noen ganger. Mest tidlig i forholdet. Angrer veldig. Føler liksom at det ikke er realistisk at jeg er den rette for han. Jeg kan jo ikke konkurrere mot alle de han har møtt før meg. Kan hende noen av dem hadde mye bedre jobber enn meg (er "bare" lærer på vgs), kanskje de hadde kulere familie, finere bolig, mer tiltrekkende utseende og personlighet. Kanskje han var mer forelska i dem enn i meg. Kanskje han har bilder av dem fremdeles lagret et sted. Kanskje en av dem vil ha han tilbake en dag, også forlater han meg? Hvordan leve med en mann som har hatt så mange kvinner før, som er en tiltrekkende partner for mange tydeligvis? Det gjør meg så usikker og sjalu at det iblant blir konflikt av det. Anonymkode: 9572c...585 Jeg syns det er rart at du ikke tilegner noe av hans opplevelse av sitt liv til at han faktisk har tatt ansvar, gjort ting han likte, tatt gode valg og omgitt seg med folk som gir glede. Du beskriver han jo som en sexfiksert overflatisk materialist. Hvis man går ut fra at han har tatt gode valg for seg selv; hva er annerledes med deg, hvorfor skulle han nå slutte å ha det bra? Anonymkode: c7d84...f06 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg syns det er rart at du ikke tilegner noe av hans opplevelse av sitt liv til at han faktisk har tatt ansvar, gjort ting han likte, tatt gode valg og omgitt seg med folk som gir glede. Du beskriver han jo som en sexfiksert overflatisk materialist. Hvis man går ut fra at han har tatt gode valg for seg selv; hva er annerledes med deg, hvorfor skulle han nå slutte å ha det bra? Anonymkode: c7d84...f06 Sexfiksert og overflatisk materialist? Kjenner meg ikke igjen i det du skriver, jeg har ikke engang nevnt sex i mitt innlegg. Kontrasten mellom oss blir veldig stor. Jeg har så lenge jeg kan huske vært ensom og ulykkelig. Har utdanning, jobb, bolig og alt det der, men har alltid hatt et stort tomorom inni meg og aldri vært lykkelig. Ikke trodd jeg kunne bli det. Og så møtte jeg han og alt føltes perfekt, inntil det gikk opp for meg at han har det fantastisk hele livet og sikkert vært lykkelig med mange kvinner. Mens han er unik for meg, er jeg bare en i rekka for han? Anonymkode: 9572c...585 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Kjæresten min har mange x’er han også. Noen av de har penere kropp enn meg, de fleste var sikkert bedre til å danse enn hva jeg er. Vil tro ett par av de gav han ville opplevelser i sengehalmen som han tenker på enda innimellom. Det har likevel ikke noe å si for vårt forhold. Det starter jo med nye blanke ark. Bare for å virke enda mer innbilsk så stresser jeg lite med det fordi jeg vet at jeg er den rette nettopp fordi jeg ikke er som alle xene hans. Jeg er full pakke og drømmedama (for han altså) fordi jeg har alle kvalitetene han setter pris på. Hva jeg synes er bra med xene hans er ikke nødvendigvis noe han verdsetter like høyt og hvertfall ikke når de kun har ett par av kvalitetene han ønsker seg og ikke resten klaffer. Han har i det minste mange å sammenligne med for å kunne si at han liker deg best av alle.. hva med å snu på flisen, skal han tenke at du bare tar til takke da, siden du ikke har opplevd noe annet og velger han av desperasjon og ikke kjærlighet. Poenget er at du vet ikke hvordan han føler for deg. Du får snakke med han om disse tankene så kanskje du finner ut av det. Anonymkode: 76045...ed1 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Egentlig er det ikke realistisk at noen av oss er den rette for noen andre. For vi er jo bare oss selv, og har ikke alle åpenbare og skjulte kvalitetene som la oss si 10 personer har.... Men jeg skal snu ting litt på hodet. Ytre sett har du og jeg mye til felles. Jeg er også i 40-årene, lærer på vdg, sammen med en vakker mann som har hatt sin del av pene damer og som alle venninnene mine syntes er veldig attraktiv. Ja, jeg har vel ikke så stilig bolig eller god økonomi at det gjør noe, familien min er ikke akkurat kul og jeg har sær personlighet - noe tom ene eksen brukte som begrunnelse for å slå opp, noe som svei og er sårt minne. Men. I vårt forhold er det han som reagerer som du gjør. Han som bruker tid på å stresse over mine ekser (selv om jeg aldri snakker om dem), og som lurer på om han er bra nok eller kan bli byttet ut rundt neste sving. Fra tid til annen blir det konflikt av det. Og jeg veksler mellom å prøve å berolige ham, prøve å forklare (iblant forsvare!) meg og det å trekke meg unna fordi jeg blir så overveldet av at han ikke stoler på meg, tror på meg, kan hvile i vår kjærlighet ❤ Jeg tror han ville kjent seg igjen i det å oppleve at han har levd med et tomrom som nå er fylt eller i ferd med å fylles. Men jeg kjenner meg ikke igjen i at han er en i noen "rekke" for meg. Tvert imot overrasker han meg til stadighet og da ikke med det andre ser i ham men det at ting inni ham kjennes så annerledes enn andre kjærester. Siden jeg er snill jente og ikke gjør mange feiltrinn i nåtida, er det først og fremst fortida (før vi ble sammen) han konsentrerer seg om når uroen hans kommer. Enten han sier det rett ut eller antyder til at han lurer på hvordan en eks kan ødelegge mellom oss. Mens sannheten er at jeg tidvis føler meg avvist av hans mistro. Men jeg vet at hvis jeg sier for mye om det, tar han det som at han er "feil" - ikke at jeg lengter etter fred og harmoni med det jeg ser på som mannen i mitt liv. Så jeg prøver bare å bygge trygghet. Stein for stein. Anonymkode: 78991...e53 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Jeg tror du oversender. Han høres jo positiv ut, og er fornøyd med livet sitt. Ingenting er vel bedre enn det? Dette er tydeligvis noe han ikke reflekterer over, ettersom det er du som har tatt det opp og spurt han. Om et forhold vil vare vet man jo ikke, man må vel egentlig bare prøve og sjanse litt. Om du lar en fortid spise deg opp vil det garantert ikke vare. Fortid er nettopp fortid. Anonymkode: 5a719...7a5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror du oversender. Han høres jo positiv ut, og er fornøyd med livet sitt. Ingenting er vel bedre enn det? Dette er tydeligvis noe han ikke reflekterer over, ettersom det er du som har tatt det opp og spurt han. Om et forhold vil vare vet man jo ikke, man må vel egentlig bare prøve og sjanse litt. Om du lar en fortid spise deg opp vil det garantert ikke vare. Fortid er nettopp fortid. Anonymkode: 5a719...7a5 Overtenker* Anonymkode: 5a719...7a5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Han høres ut som en mann som har gjort gode valg. Klart å skape et lykkelig liv og ikke gått rundt i ulykke og synst synd på seg selv og ventet på den rette. Hans positivitet og lykke er ikke avhengig av en partner men han klarer dette helt på egenhånd virker det som. Det er jo akkurat det som gjør han attraktiv. Også for deg. Anonymkode: 1208c...a69 2 1
M.H85 Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Hva har de "pene" eksene med deg å gjøre? Han valgte DEG. De kan være så pene de vil,ingen er sammen livet ut pga det om det bare er det. Hele pakka er noe annet. Du har nok da gjerne litt av alt han ser etter😉 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Alle kvelder jeg ikke vet hva du dreiv med er kvelder du lå med andre», skriver Bendik Midtbø Ødegaard i boken «Fremmede hender». Ordene kommer fra en ung mann som har fått seg kjæreste, og vi skjønner at forholdet fort blir vanskelig. Boken åpner med hyttetur og nyforelskede betroelser, men allerede på side to møter vi det mørke alvoret i den unge mannen. Tanken på kjærestens ekser og tidligere sexpartnere er ikke til å holde ut for ham. Fenomenet kalles retroaktiv sjalusi, altså sjalusi vendt bakover, mot fortiden. En vanlig definisjon er at man er overdrevent opptatt av partnerens seksuelle og romantiske fortid. Man bruker gjerne mye tid på å gruble på partnerens fortid og sammenligne seg selv med andre partneren har vært sammen med, ikke sjelden på en ironisk, nedsettende eller direkte fiendtlig måte. https://www.vg.no/i/dwb3WX/retroaktiv-sjalusi-kan-gjoere-deg-umulig-aa-leve-med Anonymkode: 60a62...876 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 Min mann har alltid hatt det veldig enkelt med kvinner, for han er svært flott og sjarmerende. Jeg tenker likevel det motsatte som du gjør. Når en mann som kunne valgt veldig mye valgte meg er det fordi det er akkurat meg han vil ha. Det er jo ikke slik at han ikke mangler mulighet til alternativer. Han måtte så absolutt ikke ta til takke med meg, men jeg er likevel den han valgte. Anonymkode: e8249...2b9 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 Jeg synes ikke han høres ut som noen kvalitetsmann i det hele tatt, som har hatt «mange kjærester og løse relasjoner» som du skriver. Ville stilt spørsmål ved evnen hans til å forplikte seg, til å utvikle en reaksjon og vokse sammen - i stedet for å bare gå videre til neste. Anonymkode: 4c197...c2a 1 2
ClausSaus Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg synes ikke han høres ut som noen kvalitetsmann i det hele tatt, som har hatt «mange kjærester og løse relasjoner» som du skriver. Ville stilt spørsmål ved evnen hans til å forplikte seg, til å utvikle en reaksjon og vokse sammen - i stedet for å bare gå videre til neste. Anonymkode: 4c197...c2a … bare pass deg for å si det samme om en kvinne med tilsvarende fortid. For da er du nemlig "kvinnehater". 😏
Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 ClausSaus skrev (3 timer siden): … bare pass deg for å si det samme om en kvinne med tilsvarende fortid. For da er du nemlig "kvinnehater". 😏 Det er kanskje det at du alltid bringer hele likestillings kampen inn i bildet som gir deg det stemplet 😅 Feminister ditt og datt. Spiser du pølse? Feminismen er noe svineri, har du tenkt på det? 🤭 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 Det er ikke noen grunn til å ha mindreverdighetskomplekser for at ikke du er en rundbrenner, men at han er det er bekymringsverdig. Når han har så store problemer med å forplikte seg så kommer neppe ditt forhold til å vare heller. Alle de pene tingene han sier til deg har han sagt til de tidligere kjærestene sine også. De var ikke bedre enn deg, bare en av en lang rekke flammer som ikke var nye og spennende lenger etter en stund. Anonymkode: 2fd6e...b36 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har hatt et fantastisk liv. Pga god familie, venner, kollegaer og kjærester og gode minner. Jeg har hatt dårlige opplevelser også, men har valgt å fokusere på de gode tingene i minnebanken. De dårlige minnene prøver jeg helst å legge i "erfaringsbanken" så jeg slipper å gjenta de. Mannen jeg har nå, har også hatt et godt liv. Og er god venn med barnas mor (sånn at de kan ta en kaffe om de møtes i sentrum, eller ta en lang telefonsamtale for å snakke om f.eks konfirmasjon eller karakterer, osv) Vi har nok begge gode seksuelle minner i minnebanken, men det betyr ikke at vi vil ligge med vedkommende nå. Livet går videre, og jeg tror han er den rette. Anonymkode: f00cb...c1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 Jeg synes ingen fortjener å leve med noen som er såpass sjalue at det går utover livet. Fortiden til andre er fortid, den skal vi leve godt med for å leve godt fremover. Hadde blitt glad hvis en partner fortalte om et fantastisk liv. Anonymkode: 3d606...f71
Carrot Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): ... Det gjør meg så usikker og sjalu at det iblant blir konflikt av det. Anonymkode: 9572c...585 Du er sjalu,og du er usikker - det er dine følelser, men det er ikke han eller hans fortid som gjør det hverken det ene eller det andre, det handler om deg. Jobb med deg selv, for uansett hvem du skal være i en relasjon til over tid er dette en greie du må få orden på for egen del. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #19 Skrevet 26. juli 2023 Her må du nok utelukkende jobbe med deg selv og det faktum at du er hans utvalgte nå og det bør holde i massevis for deg Anonymkode: f8b45...f19 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #20 Skrevet 26. juli 2023 Det er ikke hans fortid som er problemet, det er din psyke, og det er noe du må jobbe med. Anonymkode: 1a50e...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå