Gå til innhold

Ta med parfyme inn til norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er veldig glad i parfyme og har ved flere anledninger prøvd å bestille parfymer fra utlandet men blir stoppet før den i det hele tatt ankommer norge.

Hvordan er reglene for at jeg tar dem med inn til norge selv,er det lov? Skal til paris om ikke lenge og tenkte å kjøpe med meg et par flasker derfra.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt masse i utlandet før uten problem.

Anonymkode: 24733...ab0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har kjøpt masse i utlandet før uten problem.

Anonymkode: 24733...ab0

Fra hvilken nettside da??

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Parfymer blir stoppet i tollen (regner jeg med at du mener)? Aldri opplevd, og jeg har bestilt MYE fra utenlandske nettbutikker. I tollen på flyplassen er det ihvertfall ikke noe problem (så lenge verdien ikke overstiger det du kan handle for generelt).

Anonymkode: fa41b...293

AnonymBruker
Skrevet

Det er om noe av det som er tilsatt parfymen (og øvrig kosmetikk) blir regnet som legemiddel i Norge at det er restriksjoner mot import.

Anonymkode: cd05c...6e0

Skrevet

Bare å la det bli igjen i tollen. Vennlig hilsen astmatikere, spedbarn, folk med nedsatt immunforsvar, allergikere og med kjemisk miljøintoleranse, i tillegg til kjæledyr :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMegAlene skrev (15 timer siden):

Hei

Er veldig glad i parfyme og har ved flere anledninger prøvd å bestille parfymer fra utlandet men blir stoppet før den i det hele tatt ankommer norge.

Hvordan er reglene for at jeg tar dem med inn til norge selv,er det lov? Skal til paris om ikke lenge og tenkte å kjøpe med meg et par flasker derfra.

Så bra at parfymene har blitt stoppet.  Det blir bare mer og mer vanlig at folk utvikler overfølsomhet og allergier pga parfyme. Og folk burde bruke så lite som mulig av dette. Neste gang du sprayer på deg parfyme og går ut, tenk litt over at dette kan påføre den du går forbi på gata et alvorlig astmaanfall.

Anonymkode: f359e...02e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, BareMegAlene said:

Hei

Så lenge det ikke koster over 6000 totalt (regner med at du er borte i over 24 timer) så kan du fint ta det med uten problemer 

Anonymkode: 108e2...cdf

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra at parfymene har blitt stoppet.  Det blir bare mer og mer vanlig at folk utvikler overfølsomhet og allergier pga parfyme. Og folk burde bruke så lite som mulig av dette. Neste gang du sprayer på deg parfyme og går ut, tenk litt over at dette kan påføre den du går forbi på gata et alvorlig astmaanfall.

Anonymkode: f359e...02e

Det er ikke akkurat som om parfyme ikke selges i Norge, så din uttalese er jo helt blåst når det gjelder relevans til tråden.

Jeg tror, som en annen er inne på, at TS har vært uheldig og bestilt parfyme som inneholder noe som ikke er lovlig i Norge. Det høres ut som den mest plausible forklaringen, fordi det er normalt ikke noe problem å føre det inn i landet verken via post eller person på reise.

Det er ikke toll på parfyme og annen kosmetikk, men moms må betales på et vis (enten via speditøren, eller at selger er en del av VOEC-ordningen).

Dette er i utgangspunktet lov å importere, men då mange av produkta kan vere tilsett stoff som vert rekna som legemiddel i Noreg, kan det vere restriksjonar og reglar som ikkje tillatar import. Du må difor sjekke dette før du bestiller.

https://www.toll.no/no/varer/kosmetikk2/kosmetikk/

Jeg kjøper alltid parfymen(e) jeg bruker på taxfree eller i utlandet, og selv da jeg en gang ble tatt ut til tilfeldig kontroll i tollen, brydde de seg ikke om parfymene overhodet - eller fant noe annet, for den saks skyld.

Jeg tror du bare har vært uheldig, kanskje en rekke tilfeldigheter eller noe. Hvis du forsøker å innføre ulovlige gjenstander vil du også normalt få et brev, i verste fall vil du bli anmeldt.

Anonymkode: 25823...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 21.42):

Hæ? Parfymer blir stoppet i tollen (regner jeg med at du mener)? Aldri opplevd, og jeg har bestilt MYE fra utenlandske nettbutikker. I tollen på flyplassen er det ihvertfall ikke noe problem (så lenge verdien ikke overstiger det du kan handle for generelt).

Anonymkode: fa41b...293

Jeg handler og mye fra utenlandske nettbutikker, og har opplevd flere ganger at parfymebestillinger blir kansellert begrunnet i importrestriksjoner. Vanskelig å forstå, da det dreier seg om parfymer som er i salg i norske parfymerier.

Anonymkode: 503d6...96d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg handler og mye fra utenlandske nettbutikker, og har opplevd flere ganger at parfymebestillinger blir kansellert begrunnet i importrestriksjoner. Vanskelig å forstå, da det dreier seg om parfymer som er i salg i norske parfymerier.

Det kan være distributør/agentur som gjør at man ikke kan parallellimportere. 

Harley-Davidson tillater ikke forhandlere i USA å sende merch og deler til Europa pga da tjener den europeiske delen av konsernet mindre penger, fordi alt er lavere priset der borte 😵

Anonymkode: a5798...cea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det kan være distributør/agentur som gjør at man ikke kan parallellimportere. 

Harley-Davidson tillater ikke forhandlere i USA å sende merch og deler til Europa pga da tjener den europeiske delen av konsernet mindre penger, fordi alt er lavere priset der borte 😵

Anonymkode: a5798...cea

Tror ikke det er der det ligger. Virker som enkelte utenlandske nettbutikker kansellerer alle parfymebestillinger, uansett merke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
BareMegAlene skrev (På 25.7.2023 den 21.36):

Hei

https://www.toll.no/no/varer/kosmetikk2/kosmetikk/

Står om parfyme der. Sjekk hvilke stoffer en parfyme inneholder, for noen er tilsatt midler som ikke er tillatt i Norge.

REDIGERT:

kan det være at noen parfymer inneholder mer alkohol enn hva som er tillatt å importere på nettet? (men tillatt om man reiser selv og tar det med)

Tollager - lover og regler

permanent. Varer som kan legges inn på tollager C alkoholholdig drikk over 0,7 volumprosent  tobakkvarer i originalpakninger  sjokolade- og sukkervarer  parfyme, kosmetikk og toalettartikler som hører under tolltariffens kapittel 33 og posisjon 34.01.  Alle varer som skal legges inn på tollager C skal deklareres

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det har med at parfyme er flytende væske, og derfor ikke har lov å sendes med flytransport.

Anonymkode: 8e3dd...81f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har med at parfyme er flytende væske, og derfor ikke har lov å sendes med flytransport.

Anonymkode: 8e3dd...81f

Import av varer skjer med cargo, så det har ingenting med flytende væske å gjøre.

Anonymkode: cd05c...6e0

Skrevet

Ryddet for avsporing og brukerdebatt.

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...