Gå til innhold

Gipsvegg? Kan ikke henge noe på denne veggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg kjøpte et hus for noen år siden og har kun laget et par hull med spiker. Men ikke på denne veggen. Igår falt gardinen ned sammen med gardinstangen og veggfesten. Prøvde å skru inn veggfesten igjen i veggen men det etterlater et stort hull med masse hvitt "støv" og vil ikke holde seg, bare "sklir" ut igjen. Hva kan jeg bruke for å holde skruene på plass? Dette er en vegg på kjøkkenet/spiseplassen/stuen. Har egentlig en knøttliten kjøkken og tebker å skru inn noen hylleplater i høyden og få mer plass til ting, men tør ikke da skruene ikke holder seg på plass på bare å støtte noen (tunge) gardiner.

Vet det er dumt spm men eksmannen ordnet med alt før, så er litt grønn på dette- og alt annet 😮‍💨

Forresten så har jeg merket at veggen i soverommet også er slik. Ingen av veggene er av tre innvendig, bare utenpå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Takk for tios, har aldri hørt om det.

Skal jeg bruke denne istedenfor skruer eller i tillegg til? Er denne kun bra nok for gardinstang eller kan man ha hylleplater med ting i også? 

AnonymBruker
Skrevet

Gipsvegger er noe jævla driit, med masse ekstra jobb og lett å skade. Brenner dårlig da, så det er vel ett pluss. 

Gipsanker som forrige post nevnte.

Anonymkode: b5be6...03a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMegAlene skrev (2 minutter siden):

Skal jeg bruke denne istedenfor skruer eller i tillegg til? Er denne kun bra nok for gardinstang eller kan man ha hylleplater med ting i også? 

I stedet for skruer. Bra nok for gardinstang, kan være bra nok for hylleplater, det avhenger av hvor tunge ting som skal stå på hyllene.

Anonymkode: 2294e...247

Gjest Lykkedykker
Skrevet
BareMegAlene skrev (2 minutter siden):

Den som linkes der er hardcore gipsanker. Skal du henge opp lette ting holder det i massevis med https://www.clasohlson.com/no/Gipsplugg/p/40-9229 hamrer inn den, og skrur det du skal henge opp inn i den

AnonymBruker
Skrevet

Aldri bruke vanlige treskruer i gipsvegg.

Anonymkode: 6ded0...a6e

AnonymBruker
Skrevet

Skal du henge opp tunge ting på gips bør du finne stenderen i veggen bak gipsen og skru i den. De er som oftest med 60 cm mellomrom og litt inn. Gipsskruer, -ankere og liknende lager enorme krater i gipsplater hvis de ikke funker helt og må ofte slås innover i veggen om de ikke skal brukes lenger-møkkajobb (og møkkamateriale). 
Rundt vinduet kan du håpe på å finne treverk å skru i, litt inni. 

Anonymkode: a58f3...fea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BareMegAlene skrev (45 minutter siden):

Det er med skruer i ankrene, og du bruker disse for å feste gardinstangfestet og hylleknekter :)

Det finnes mange ulike typer og størrelser gipsplugger/anker som passer til ulik tyngde, og ulik bruk.

Gardinstenger har ofte mye bevegelse i seg når du trekker fra og for gardinene, og derfor bør de ha en kraftigere plugg enn vekten tilsier.  Derfor har jeg valgt gipsanker til mine fester.

Du kan lese litt om gipsplugger/anker her :)

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppussing/slik-velger-du-riktige-gipsplugger/

Anonymkode: 6c3f7...08d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gipsvegger er noe jævla driit, med masse ekstra jobb og lett å skade. Brenner dårlig da, så det er vel ett pluss. 

Gipsanker som forrige post nevnte.

Anonymkode: b5be6...03a

Derfor man ofte bruker fibergips.

Da kan man styre på som man vil, men likevel få alle fordeler som med gips. Pluss det ser nøyaktig likt ut.

Anonymkode: 6afe8...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du henge opp tunge ting på gips bør du finne stenderen i veggen bak gipsen og skru i den. De er som oftest med 60 cm mellomrom og litt inn. Gipsskruer, -ankere og liknende lager enorme krater i gipsplater hvis de ikke funker helt og må ofte slås innover i veggen om de ikke skal brukes lenger-møkkajobb (og møkkamateriale). 
Rundt vinduet kan du håpe på å finne treverk å skru i, litt inni. 

Er stort sett metallstendere i nye hus nå, de kan være utfordrende til å få noe feste i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slår et slag for Herkules-kroker i gipsvegg. Disse kan tåle mye vekt med et lite merke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er stort sett metallstendere i nye hus nå, de kan være utfordrende til å få noe feste i.

Stort sett? Jeg har aldri sett det. 

Anonymkode: 63f55...737

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Stort sett? Jeg har aldri sett det. 

Anonymkode: 63f55...737

I blokker på mer enn 4 etasjer er det stort sett et krav med stålstendere i en del av veggene. 

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

I blokker på mer enn 4 etasjer er det stort sett et krav med stålstendere i en del av veggene. 

Men TS har altså enebolig. Der er det ganske uvanlig med stålstendere.

Skrevet
7 minutter siden, -jk- said:

Men TS har altså enebolig. Der er det ganske uvanlig med stålstendere.

Ja, det er ekstremt sjelden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Derfor man ofte bruker fibergips.

Da kan man styre på som man vil, men likevel få alle fordeler som med gips. Pluss det ser nøyaktig likt ut.

Anonymkode: 6afe8...823

Bortsett fra brannsikkerhet og at det er enkelt å sette opp når en bygger, har det materialet noen som helst fordeler? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bortsett fra brannsikkerhet og at det er enkelt å sette opp når en bygger, har det materialet noen som helst fordeler? 

Enkelt å få slette vegger. ⅓ av kostnadene til spon. Gode akustiske egenskaper. Spon er litt mer levende enn gips, så det sprekker fortere opp i skjøtene. 

Så litt kjekt. Man kan legge spon eller OSB bak gips for å gjøre livet bedre med oppheng, men da får man en meget dyr vegg 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Enkelt å få slette vegger. ⅓ av kostnadene til spon. Gode akustiske egenskaper. Spon er litt mer levende enn gips, så det sprekker fortere opp i skjøtene. 

Så litt kjekt. Man kan legge spon eller OSB bak gips for å gjøre livet bedre med oppheng, men da får man en meget dyr vegg 

Det sprekker i skjøtene på gips også. Men jeg mistenkte at det mest er fordi det er rimeligere enn tre. I et levende trehus kan kanskje gips bli for stivt? 

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (På 25.7.2023 den 21.46):

Den som linkes der er hardcore gipsanker. Skal du henge opp lette ting holder det i massevis med https://www.clasohlson.com/no/Gipsplugg/p/40-9229 hamrer inn den, og skrur det du skal henge opp inn i den

Det er ikke hardcore, det er vanlige gipsankre som det var linket til.

Anonymkode: 3c8fa...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...