AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Har ikke opplevd dette før, men ser de har reservert et beløp i dag. Hvorfor, og hvor lenge er vanlig? Anonymkode: 07c88...65c
MicroMais Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Transaksjoner er oftest reservert til pengene faktisk blir overført av banken til selskapet. Dette tar typisk en til tre virkedager, og er pga. tekniske årsaker i banksystemet. Du trenger ikke bekymre deg, du har ikke gjort noe feil og vil ikke bli belastet for mer penger enn du brukte.
Mezzosoprena Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Jeg har aldri opplevd noe annet enn at pengene er tilbake på konto innen jeg er ferdig med å fylle. MicroMais skrev (29 minutter siden): Transaksjoner er oftest reservert til pengene faktisk blir overført av banken til selskapet. Dette tar typisk en til tre virkedager, og er pga. tekniske årsaker i banksystemet. Du trenger ikke bekymre deg, du har ikke gjort noe feil og vil ikke bli belastet for mer penger enn du brukte. Dette gjelder ikke ved selvbetjente bensinstasjoner, de reserverer typisk 1500 kroner, fører de tilbake med en gang minus det man faktisk fylte for. Du snakker om transaksjoner på ting som faktisk skal betales.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Fylte på YX, fikk ikke spørsmål om kvittering, puttet kortet inn igjen, tastet kode. Vips, 1500 kr til reservert. Tok 6 virkedager før reservasjonen slapp! Banken min kunne ikke gjøre noe, YX sendte et svadasvar. Kvitteringen måtte jeg inn i kassen og få. Aldri mer. Anonymkode: 8e58d...724 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Takk for svar. Jeg er ikke bekymret, er egentlig bare nysgjerrig. Anonymkode: 07c88...65c
tdm900 Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 De gangene jeg fylker YX er reservasjonen opphevet med èn gang etter fylling. Vet at CK også har reservasjon, men der bruker jeg kun personkortet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Reservasjonen var opphevet da jeg satte meg i bilen. Bortsett fra på Circle K. Der tok det flere dager. Så jeg fyller ikke der lengre Anonymkode: 00ae8...847 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #8 Skrevet 26. juli 2023 Dette er noe alle bensinstasjoner praktiserer. Står en liten lapp på hver pumpe at de reserverer 1500 kroner ved hver fylling. Anonymkode: ad59a...58a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Sikkert gjort slik fordi noen fant ut at de kunne svindle med stjålne kort, evt med null saldo. Anonymkode: cfee5...2de
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikkert gjort slik fordi noen fant ut at de kunne svindle med stjålne kort, evt med null saldo. Anonymkode: cfee5...2de Hadde vært bedre om de gjorde som i Finland. Der får man valg på hvor mye som skal reserveres og så får man kun fylt inntil reservasjonsbeløpet er brukt opp. Da stopper pumpa. Det er en bedre løsning så man får fylt bensin uten å ha 1500,- på konto. Pluss at i Finland, og jeg har vært mye der og fylt drivstoff, så kommer resten av pengene (det man ikke har brukt) umiddelbart tilbake på konto. Anonymkode: 00ae8...847 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 Normalt oppheves reservasjonen idet selve trekket foretas, men hvis det skjer en glipp så transaksjonen ikke kobles mot riktig reservasjon, eller du avbryter kjøpet uten å fylle, kan det ta mange dager før den forsvinner. Anonymkode: ade16...adb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke opplevd dette før, men ser de har reservert et beløp i dag. Hvorfor, og hvor lenge er vanlig? Anonymkode: 07c88...65c Jeg opplevde å fylle flere ganger i utlandet hvor pengene ikke ble tilbakebetalt før etter 6 uker... - det var ganske kjipt. Nå går jeg alltid inn og betaler utenlands hvis dette er mulig. Anonymkode: 71098...f24
Hollie Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har vanligvis 0kr på brukskonto, overfører penger før kjøp. Så jeg bestemmer meg på forhånd hvor mye jeg skal fylle for, og overfører den summen. På den måten kan de ikke reservere mer enn det jeg tillater
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Hollie skrev (40 minutter siden): Jeg har vanligvis 0kr på brukskonto, overfører penger før kjøp. Så jeg bestemmer meg på forhånd hvor mye jeg skal fylle for, og overfører den summen. På den måten kan de ikke reservere mer enn det jeg tillater Høres ut som et slitsomt liv Anonymkode: b1eaa...585 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde vært bedre om de gjorde som i Finland. Der får man valg på hvor mye som skal reserveres og så får man kun fylt inntil reservasjonsbeløpet er brukt opp. Da stopper pumpa. Det er en bedre løsning så man får fylt bensin uten å ha 1500,- på konto. Pluss at i Finland, og jeg har vært mye der og fylt drivstoff, så kommer resten av pengene (det man ikke har brukt) umiddelbart tilbake på konto. Anonymkode: 00ae8...847 Dette har jeg opplevd i Norge også. Husker ikke hvilken stasjon, men ingen av de store. Anonymkode: a1b77...424
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 Jeg fyller alltid med kredittkort så følger aldri med på hva som blir reservert og hvor lenge, men sjekker oversikten over hva jeg har brukt ganske ofte og har aldri hatt reservasjoner som har "hengt igjen" over lengre tid. Anonymkode: b09da...701
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 Dette kan vel kanskje være et problem for de som konstant er fattig/blakk, og hvor hver krone teller. Er jo kjipt om man har akkurat 1500 på kortet, planlegger å fylle for 1000kr og handle mat for 500kr men pengene er låst. Men det er det som er konsekvensen av å ikke ha en bufferkonto slik som det anbefales. Uansett, jeg vil tro at dersom man fyller først og så betaler i skranken inne i butikken så omgår man problemet? For da trekkes jo kortet når man vet eksakt beløp. Grunnen til reservasjonen er vel at kortterminalen ikke vet beløpet før etter man har fylt. Anonymkode: a60c9...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette kan vel kanskje være et problem for de som konstant er fattig/blakk, og hvor hver krone teller. Er jo kjipt om man har akkurat 1500 på kortet, planlegger å fylle for 1000kr og handle mat for 500kr men pengene er låst. Men det er det som er konsekvensen av å ikke ha en bufferkonto slik som det anbefales. Uansett, jeg vil tro at dersom man fyller først og så betaler i skranken inne i butikken så omgår man problemet? For da trekkes jo kortet når man vet eksakt beløp. Grunnen til reservasjonen er vel at kortterminalen ikke vet beløpet før etter man har fylt. Anonymkode: a60c9...a8f Her måtte man enten betale med kort ute eller forhåndsbetale. Anonymkode: 07c88...65c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #19 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette har jeg opplevd i Norge også. Husker ikke hvilken stasjon, men ingen av de store. Anonymkode: a1b77...424 Oljeleverandøren har en slik pumpe borti veien fra her jeg bor. Må velge beløp. I USA var det også sånn, kjempegøy når man ikke er helt stødig på gallons og sånn 🤪 Anonymkode: 8e58d...724
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #20 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 8.58): Dette er noe alle bensinstasjoner praktiserer. Står en liten lapp på hver pumpe at de reserverer 1500 kroner ved hver fylling. Anonymkode: ad59a...58a Jøss, dette har jeg aldri fått med meg. Det har heller aldri stått noe om at bensinstasjonen har reservert en viss sum på kontoen min. Jeg betaler bensinen med kort og pengene trekkes som regel automatisk. Anonymkode: c5b8a...e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå