AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Når mennesker har ekstremt dårlig råd og/eller bor slik at barna de lager er dømt til en dårlig oppvekst, synes dere det er riktig å få barn under slike omstendigheter? F.eks. hvis man bor i en stråhytte i Kongo, uten tilgang på nok mat og rent vann, synes dere da det er greit å få barn? Og hvis argumentet er at de ikke har tilgang på prevensjon, hva med å la være å ha sex da? Anonymkode: 0bfd9...096 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 La være å ha sex? Du må jo være fjorten år. Trolletråd Anonymkode: 27b9d...a12 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Å vokse opp i en stråhytte når hele nabolaget er av stråhytter og det er noe familien har gjort i generasjoner, så er det noe annet enn å vokse opp i en stråhytte blant murhus med innlagt vann. Samtidig har man andre tankegangen rundt om i verden. Her i Norge setter foreldre ganske høye krav til hva som er bra nok, men vi har en tendens til å se på andre muligheter som dårligere valg og utifra det dømme andre. Anonymkode: c5c73...3a5 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Du får dra til Kongo og gi folkeopplysning og dele ut gratis kondomer. Anonymkode: d3b44...3c6 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Når mennesker har ekstremt dårlig råd og/eller bor slik at barna de lager er dømt til en dårlig oppvekst, synes dere det er riktig å få barn under slike omstendigheter? F.eks. hvis man bor i en stråhytte i Kongo, uten tilgang på nok mat og rent vann, synes dere da det er greit å få barn? Og hvis argumentet er at de ikke har tilgang på prevensjon, hva med å la være å ha sex da? Anonymkode: 0bfd9...096 Lykke til med den. I flere afrikanske land, tror befolkningen (i hvert fall deler av den) fremdeles at man blir kurert for AIDS ved å voldta en jomfru. Anonymkode: fade9...49e 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Jeg trenger ikke være 14 år for å stille dette spørsmålet.. Det virker på meg som at folk tror det er en menneskerett å få barn, men jeg mener at det er direkte ondskapsfullt å føde barn når man VET at de vil lide… ts Anonymkode: 0bfd9...096 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Folk gjør som de vil. Jeg hadde ikke gjort det. Jeg synes det er helt feil å få barn når du ikke klarer å få økonomien til å gå rundt. For meg blir det helt feil grunnlag å stifte familie på. Men man kan heller ikke si at fattige ikke skal få lov til å få barn. Anonymkode: c48d7...8c7 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trenger ikke være 14 år for å stille dette spørsmålet.. Det virker på meg som at folk tror det er en menneskerett å få barn, men jeg mener at det er direkte ondskapsfullt å føde barn når man VET at de vil lide… ts Anonymkode: 0bfd9...096 Det man ikke vet har man ikke vondt av. Hvorfor tror du barna vil lide om de vokser opp i stråhytte i et samfunn hvor det er vanlig? Det er først når man begynner å sammenligne med de som har mer at det begynner å bli vanskelig. Når det er sagt, mange blivende mødre er nok redde dersom de vet det vil bli et problem for dem å gi barna en trygg oppvekst og nok mat. Men som sagt, folk har forskjellig tankegang. Noen er mer optimistisk, de vet det er vanlig, etc.. Anonymkode: c5c73...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Hvis du vet at samfunnet stiller opp uansett så er det vel bare å kjøre på. Anonymkode: a2d14...2ae
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det man ikke vet har man ikke vondt av. Hvorfor tror du barna vil lide om de vokser opp i stråhytte i et samfunn hvor det er vanlig? Det er først når man begynner å sammenligne med de som har mer at det begynner å bli vanskelig. Når det er sagt, mange blivende mødre er nok redde dersom de vet det vil bli et problem for dem å gi barna en trygg oppvekst og nok mat. Men som sagt, folk har forskjellig tankegang. Noen er mer optimistisk, de vet det er vanlig, etc.. Anonymkode: c5c73...3a5 Når folket er underernært i generasjoner med null økonomisk vekst og null nye muligheter, og kun overlever etter bistandspakke etter bistandspakke fra vesten så er det vel ikke noe de "ikke vet"? Anonymkode: 0db5c...05a 1
Maskinfører Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 Norge burde gi bistand til prevensjon (samt kurs i bruk av dette) så kan vi bidra med mer mat etter resultater 1
Maskinfører Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): La være å ha sex? Du må jo være fjorten år. Trolletråd Anonymkode: 27b9d...a12 Sex kan man la være dersom man ikke er i forhold
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg trenger ikke være 14 år for å stille dette spørsmålet.. Det virker på meg som at folk tror det er en menneskerett å få barn, men jeg mener at det er direkte ondskapsfullt å føde barn når man VET at de vil lide… ts Anonymkode: 0bfd9...096 Du skriver like reflektert som en gjennomsnittlig tenåring, derav min påstand. Ved å eksempelvis tvinge fattige til å ikke ha sex, så fratar man blant annet grunnleggende menneskerettigheter, prøver å bekjempe noe som ligger naturlig i oss alle instinktivt og muligens fremprovoserer ulovlig handling. Du skjønner jo selv at det er en veldig enkel tankegang å forslå noe sånt. Anonymkode: 27b9d...a12 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 Det er flere land enn ikke hvor kvinner er mannens eiendom. Tror ikke damene har så mye de skulle ha sagt. Hver glad du bor i Norge du. Fattige folk i Norge får hjelp. Vi har også gratis utdanning, så barn kan komme seg ut av fattigdom om de ønsker. Det fattige barnefamilier i Norge har klagd på i det siste, er at de ikke har råd til å dra på ferie luksusproblem kalles det i resten av verden. Anonymkode: 39495...d3f 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 Nei bare nei. 1. Ingen barn fortjener å vokse opp under fattigdom 2. Samfunnet skal ikke betale for at noen ikke har «råd», eller velger å prioritere så feil, at de ikke kan forsørge sine barn 3. Prevensjonsmidler skulle vært gratis, spesielt for de som har dårlig «råd». Men så skulle det vært andre alternativer for de som ikke kan gå på prevensjon Jeg kommer aldri, noen gang til å gi penger til fattige barnefamilier - MEN jeg kan gi til organisasjoner som jobber med å forebygge fattigdom. Så får heller jobben deres være å sile ut hvem som trenger det Anonymkode: fc158...eb9 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #16 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du skriver like reflektert som en gjennomsnittlig tenåring, derav min påstand. Ved å eksempelvis tvinge fattige til å ikke ha sex, så fratar man blant annet grunnleggende menneskerettigheter, prøver å bekjempe noe som ligger naturlig i oss alle instinktivt og muligens fremprovoserer ulovlig handling. Du skjønner jo selv at det er en veldig enkel tankegang å forslå noe sånt. Anonymkode: 27b9d...a12 Det er vel ikke en menneskerett å ha sex. Dessuten er det uansett svært mange voldtekter som skjer der nede. At det er urealistisk er jeg enig i, men at det fremprovoserer ulovlige handlinger er et dårlig argument. Det voldtas over lav sko der nede. Anonymkode: 9a415...c24
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #17 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei bare nei. 1. Ingen barn fortjener å vokse opp under fattigdom 2. Samfunnet skal ikke betale for at noen ikke har «råd», eller velger å prioritere så feil, at de ikke kan forsørge sine barn 3. Prevensjonsmidler skulle vært gratis, spesielt for de som har dårlig «råd». Men så skulle det vært andre alternativer for de som ikke kan gå på prevensjon Jeg kommer aldri, noen gang til å gi penger til fattige barnefamilier - MEN jeg kan gi til organisasjoner som jobber med å forebygge fattigdom. Så får heller jobben deres være å sile ut hvem som trenger det Anonymkode: fc158...eb9 Det er jo de fattige barna du straffer, ikke foreldrene. Barna har ikke valgt å bli født. Anonymkode: 39495...d3f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #18 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er vel ikke en menneskerett å ha sex. Dessuten er det uansett svært mange voldtekter som skjer der nede. At det er urealistisk er jeg enig i, men at det fremprovoserer ulovlige handlinger er et dårlig argument. Det voldtas over lav sko der nede. Anonymkode: 9a415...c24 Du har rett til å bestemme over ditt eget sexliv og din egen kropp Hverken staten eller familien din bestemmer over deg og kroppen din. Du bestemmer om du vil ha sex eller ikke, Hentet fra Amnesty. Argumentet for å bestemme over eget sexliv er en menneskerettighet. Hypotetisk sett vil det kunne fremprovosere ulovlige handlinger om man fratar folk retten til å ha sex med hverandre. Da vil mange begå «lovbrudd». Anonymkode: 27b9d...a12
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #19 Skrevet 25. juli 2023 I mange fattige land er status ensbetydende med mange barn. Det er like lett å få de til å tenke annerledes på det som å få folk her til å senke levestandard og bli vegviser, liksom. Man kan risikere streng fordømmelse for å ikke følge tradisjonen. Svært få tør å gå egne veier når de samtidig er økonomisk/praktisk/materielt avhengig av storfamilien. Anonymkode: 6ba47...efd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #20 Skrevet 25. juli 2023 Jeg er mer bekymret for barn som vokser opp med foreldre som konstant er stresset, stort fokus på det materielle, sittende å gomle i seg drittmat mens de driver på tlf eller pcn etc. Anonymkode: 7355c...27a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå