AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Ser stadig tråder her om barn som er veldig urolige og aktive, ja mange av de er også utagerende. Hva kan grunnen til det være? Kan det være at nå for tiden så skal det meste skje på ungenes premisser, sånn at ungene lærer fra de er små at det er de som er "sjefen" eller er det andre grunner? Anonymkode: ae4bf...840 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Barn i dag virker som har null oppdragelse. Det man leser om her inne er da virkelig ikke normal oppførsel på barn som er vel oppdratt. Anonymkode: ccf9b...a35 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Tror flere og flere barn får det som de vil ha det, fordi foreldre ikke "orker" å krangle eller disiplinere. Mange barn er også veldig vant til skjermer og mye stimuli hele tiden. De får aldri "kjede seg" slik som barn gjorde før når man måtte bruke kreativiteten for å finne på noe. Nå får de en ipad dumpet i fanget og bare trykker seg inn på den første youtube videoen de ser med masse farger, språk og effekter som de sikkert syns er gøy. Men når ipaden da blir tatt vekk mister de stimuli og blir misfornøyde fordi de ikke liker og ikke er vant til å "kjede seg". Anonymkode: e81bf...875 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Tja, det er vel med dette som med alt annet her inne, det er de som har problemer som skriver innlegg og ber om råd. Men, ja, jeg tror det er økende. Barna er vant til full fart, mange folk og masse aktivitet i barnehagen. Foreldrene har dårlig samvittighet for å ha dem der og prøver å ta igjen det tapte ved å aktiviserer hele ettermiddagen hjemme og finne på ting hver helg. Barna får lite trening i å leke alene. Anonymkode: 257a5...b3f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tror flere og flere barn får det som de vil ha det, fordi foreldre ikke "orker" å krangle eller disiplinere. Mange barn er også veldig vant til skjermer og mye stimuli hele tiden. De får aldri "kjede seg" slik som barn gjorde før når man måtte bruke kreativiteten for å finne på noe. Nå får de en ipad dumpet i fanget og bare trykker seg inn på den første youtube videoen de ser med masse farger, språk og effekter som de sikkert syns er gøy. Men når ipaden da blir tatt vekk mister de stimuli og blir misfornøyde fordi de ikke liker og ikke er vant til å "kjede seg". Anonymkode: e81bf...875 Jeg er lærer og opplever at det du sier her stemmer. Jeg har sett barn som glemmer seg og "sveiper" i bøker, som om de så på en skjerm.. Barn kjeder seg veldig mye fortere enn for bare noen år siden. Mange takler heller ikke å vente eller vente på tur, og de er vant til å få viljen sin ved å forhandle. Det er ganske utfordrende når en hel klasse med prinser og prinsesser skal fungere sammen.. Anonymkode: e6a52...b84 2
BerntHulken Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Null grensesetting og altfor mye skjermbruk. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Ja, bare se på alle mødrene her inne som ikke gidder å ta diverse kamper, enten det gjelder å sitte ved bordet, kaste skiver ned fra bordet, kle på seg selv, sovetid, rydde leker osv. Det overlater de til barnehagen og JA, vi merker GODT hvilke barn som har foreldre som OPPDRAR barna sine og hvilke foreldre som ikke gjør det på småbarnsavdelingen. Anonymkode: 955f6...e28 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 - De starter for tidlig på skolen, og tvinges til å sitte i ro i unormalt mange timer. - Mye mer skjermbruk -Mange får mye tilgang på sukker, aspartam og ultraprosessert mat -Større eksponering for miljøgifter, aluminium o.l. Anonymkode: cff40...65a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Det er fordi foreldre sykeliggjør dårlig oppdragelse. Anonymkode: 778ca...332 1
Helene1982 Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Jeg tror nok en del barn i dag er vant til flere aktiviteter og mer organisering, enn tidligere, men uansett handler dette om de voksne. Vi sitter med nesa i skjermen vi også, og blir avbrutt konstant av pling og plong på telefonen. Vi ser på TV, mens vi surfer på nett eller spille nettspill. Det å sitte rolig har blitt en aktivitet det også, som kalles mindfulness som filmes og legges ut på nett. Det har rablet for oss alle. 4
Gjest Elooon Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 (endret) Nei barn er ikke mer aktive nå enn før. Alt for mange sitter å stirrer på skjermen det meste av tiden de er hjemme. Det er som oftest foreldrenes feil. Både voksne og barn er blitt mer lat enn tidligere. Barn er blitt frekkere og mer stygg mot hverandre og mot voksne. Det er som oftest foreldrenes og andre voksne sin feil. Barna lærer fra de voksne. Man kan jo bare se på nett hvordan voksne mennesker oppfører seg i kommentarfeltene. Det er utrolig hvor stygg bitre mennesker kan være mot andre på nett, men som oftest tørr de ikke snakke sånn face2face, men noen gjør det også, og er voldelig. Det er mye grusomt voksne mennesker gjør så ingenting sjokkerer meg mer. Det har jeg sluttet med for lenge siden som veldig ung. Å bli sjokkert over hva både voksne og barn kan finne på. Barn ser og lærer av sånne mennesker. Dessverre. Det er rett og slett oppdragelsen og hvordan voksne mennesker oppfører seg som avgjør hvordan barna blir. Endret 25. juli 2023 av Elooon Rettet skrivefeil!
BerntHulken Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 Elooon skrev (55 minutter siden): Nei barn er ikke mer aktive nå enn før. Alt for mange sitter å stirrer på skjermen det meste av tiden de er hjemme. Det er som oftest foreldrenes feil. Både voksne og barn er blitt mer lat enn tidligere. Barn er blitt frekkere og mer stygg mot hverandre og mot voksne. Det er som oftest foreldrenes og andre voksne sin feil. Barna lærer fra de voksne. Man kan jo bare se på nett hvordan voksne mennesker oppfører seg i kommentarfeltene. Det er utrolig hvor stygg bitre mennesker kan være mot andre på nett, men som oftest tørr de ikke snakke sånn face2face, men noen gjør det også, og er voldelig. Det er mye grusomt voksne mennesker gjør så ingenting sjokkerer meg mer. Det har jeg sluttet med for lenge siden som veldig ung. Å bli sjokkert over hva både voksne og barn kan finne på. Barn ser og lærer av sånne mennesker. Dessverre. Det er rett og slett oppdragelsen og hvordan voksne mennesker oppfører seg som avgjør hvordan barna blir. Ikke mer aktive, men mer hyperaktive. De klarer ikke konsentrere seg lenge om en ting før noe annet er mer interessant. Det er skjermbruken sin skyld. NOEN barn er ekstremt stygge både mot andre barn og voksne. En god del er faktisk mer veloppdragne enn de var i min generasjon. Men det er stort sett jentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå