Gå til innhold

Roe ned barn til natta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ekstremt aktiv gutt på 4,5 år. Han blir aldri sliten, og sliter med å roe ned til kvelden. Alltid hatt problemer med å sovne, men siden jul har han brukt tre timer hver kveld fra han ligger i senga og til han sovner. Det spiller ingen rolle om vi er ute og løper og leker fra morgen til kveld, om han er i barnehagen, om vi bare har en "rolig" dag hjemme, eller om det er middels aktivitet. 

Når han legger seg er det akrobatikk fra første sekund 🙈 Bein og armer i været, puta og dyna over hodet, snurrer rundt, setter seg opp, hopper i senga, hiver seg på gulvet, osv. Blir han for frustrert begynner han å slå, sparke og bite.

Prøver å lese og roe ned (begynner før leggetid), men han roer jo ikke akkurat ned noen gang 😅

Jeg begynner å bli litt smårar, jeg har egentlig litt jobb å gjøre når han har lagt seg, så jeg blir jo sittende oppe til alt for langt på natt selv. Skulle så gjerne hatt litt roligere kvelder innimellom 🙈 

Har spurt helsesykepleier og barne- og familietjenesten, men ingen tips å få der 😕

Anonymkode: 6a46b...901

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da regner jeg med du legger han kl 18, så han sovner før 21? For lite søvn er absolutt ikke bra.

Anonymkode: 3bad7...f39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å stryke på armen, håret, og over øyebrynet...og så sang jeg rolig og nynnet. Hvis det ble mye tull, så sa jeg "nei"".... Nå skal vi roe roe...

Det hjalp på mine. Men de var kanskje i utgangspunktet ganske rolige. Din høres jo ut som han fyrer seg selv opp, og blir helt villmann. Hvorfor lar du han hoppe rundt og kave seg opp så sent?? Da hadde jeg gitt streng beskjed om at det var kveld, og han skal ikke hoppe i senga. Jeg hadde satt en stopper for alt slikt. Det hører ikke hjemme når de skal sove. Det høres ut som det har blitt en vane for han at han skal kave seg opp før kveldstid?

Unger og hunder er litt lik der. Du må sette en stopper før de blir overstimulert. 

Anonymkode: 26303...5b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da regner jeg med du legger han kl 18, så han sovner før 21? For lite søvn er absolutt ikke bra.

Anonymkode: 3bad7...f39

Ja, men av og til sovner han ikke før nærmere 22 heller.

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg pleide å stryke på armen, håret, og over øyebrynet...og så sang jeg rolig og nynnet. Hvis det ble mye tull, så sa jeg "nei"".... Nå skal vi roe roe...

Det hjalp på mine. Men de var kanskje i utgangspunktet ganske rolige. Din høres jo ut som han fyrer seg selv opp, og blir helt villmann. Hvorfor lar du han hoppe rundt og kave seg opp så sent?? Da hadde jeg gitt streng beskjed om at det var kveld, og han skal ikke hoppe i senga. Jeg hadde satt en stopper for alt slikt. Det hører ikke hjemme når de skal sove. Det høres ut som det har blitt en vane for han at han skal kave seg opp før kveldstid?

Unger og hunder er litt lik der. Du må sette en stopper før de blir overstimulert. 

Anonymkode: 26303...5b6

Du tror ikke jeg har prøvd å be ham roe ned? 😄 Om jeg prøver å stryke, kose osv. så hyler han som en stukket gris. Jeg sier jo "Nå er det natta, nå skal vi roe ned" hundre ganger på en kveld. Om jeg skal klare å få ham til å ligge i ro/være i ro må jeg fysisk holde ham fast. Da biter han og hyler.

-TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Der er en dansk barnefysioterapeut som heter Maria ett-eller-annet på Instagram (tror kontoen heter boernefysioterapi, det er en som heter nesten det samme, men hun heter ikke Maria). Hun skriver litt om motorisk uro hos barn, tenkte på det da jeg leste innlegget ditt. Hun selger en pakke med info og øvelser, tror det er rundt 300 kr. Poenget er å mette barnets sanser (særlig lederansvar og balansesans) innløpet av dagen slik at de ikke får enormt med bevegelsesbehov når de skal legge seg. Kanskje verdt å prøve hvis man har prøvd mye annet? Du kan jo lese litt om hva hun skriver og se om du kjenner det igjen hos barnet ditt. 

Anonymkode: 4dded...7d7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Der er en dansk barnefysioterapeut som heter Maria ett-eller-annet på Instagram (tror kontoen heter boernefysioterapi, det er en som heter nesten det samme, men hun heter ikke Maria). Hun skriver litt om motorisk uro hos barn, tenkte på det da jeg leste innlegget ditt. Hun selger en pakke med info og øvelser, tror det er rundt 300 kr. Poenget er å mette barnets sanser (særlig lederansvar og balansesans) innløpet av dagen slik at de ikke får enormt med bevegelsesbehov når de skal legge seg. Kanskje verdt å prøve hvis man har prøvd mye annet? Du kan jo lese litt om hva hun skriver og se om du kjenner det igjen hos barnet ditt. 

Tusen takk, det skal jeg sjekke ut 😀❤️ 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn blir ikke trøtte av fysisk aktivitet, men de kan bli det av mental stimuli. Lek med andre barn kan fungere, eller "hjernetrimaktiviteter", pusle med bokstaver og tall og sånt. Det må være litt krevende for barnet. Det slett ikke sikkert det funker, men det er verdt å prøve.

Anonymkode: 4abf7...6f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen takk, det skal jeg sjekke ut 😀❤️ 

-TS

Skulle være leddsans og ikke lederansvar😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minimalt med informasjon og vil nødig kaste rundt meg med diagnoser (i god KG-stil), men kan barnet ha ADHD? Mange barn med ADHD strever mer enn normalt med å sovne. Samtidig fører mangel på søvn til hyperaktivitet som ligner ADHD. Uansett er lite søvn ganske uheldig for barn over tid. Jeg ville snakket med fastlegen om dette. Kanskje er det et barn som kan ha nytte av melatonin i en periode. Kanskje vil fastlegen henvise dere videre til en annen lege. Jeg tror ikke dere gjør noe feil, men at barnet deres er ganske aktiv og sliter med å finne ro av en eller annen grunn. Håper dere finner en løsning som fungerer for dere❤️

Anonymkode: 066f4...02c

AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert prøvd det meste allerede, men er det noen form for mental/rolig aktivitet som gutten din liker?

Vi har en jente som fra fødsel har vært helt turbo, typisk sånn unge som bare vil opp og frem, gikk ved 9 måneder, løp rundt før 11 måneder, virker å være veldig høyt aktivisert hele tiden. God og snill i bunn, men ekstremt store følelser og vilje hvis vi prøver å sette grenser, og da særlig rundt leggetid. 

Vi har prøvd alt for å «slite henne ut» fysisk da vi har tolket det som et ekstremt aktivitetsbehov, men oppdaget etter hvert at hun faktisk finner roen med bord-aktiviteter. Lese bok har hun aldri hatt tålmodighet til, men da hun fylte 3 år fant hun endelig roen med hobby-saker! Plastilina, perling, tegning, maling og særlig ting hun kan fikle med for å utvikle finmotorikk (klistre klistremerker, bruke lim og (barne-) saks… 

Nå har vi fast rutine at vi leker ute før middag, men bare rundt bordet etter middag. Ekstra bonus er at vi voksne får så fin kontakt med henne nå. Elsker å kunne prate med henne mens hun tegner ved kjøkkenbordet og jeg rydder opp, lager kveldsmat og fikser matpakke. Det slo meg først etterpå at vi tidligere nesten ikke har fått den type kontakt før, siden hun alltid har vært så travel og vi bare har løpt etter. blir liksom ikke så gode samtaler da. 

Anonymkode: d97c2...168

AnonymBruker
Skrevet

Hør podcasten med Caroline Lorentzen, hun tipser om at leggestunden skal være den som legger sin stund også. Så om foreldren vil lese en bok med et lite leselys eller jobbe litt på pc inne på rommet mens barnet sovner i sengen sin feks. Så får barnet bare bruke den tiden det tar å sovne..

Anonymkode: 1e646...206

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som ditt ts, og jeg kan komme med noen råd du kanskje ikke har prøvd. 

-Lydbok fungerer i perioder her, da får barnet høre så lenge det vil mens jeg jobber. Dette fører ikke til at barnet sovner, men kvelden blir hvertfall roligere

-Belønning, i form av at hvis barnet ligger stille får det se barnetv på ipad i sengen. Igjen, dette er bare for å få en roligere kveld, barnet sovner ikke her hvertfall. 

-Rolig musikk får barnet til å sovne fortere

-Ikke snakke med barnet etter leggetid, bare si shhh shhh som om man trøster en baby. Når barnet ikke får oppmerksomhet pleier det å gi seg fortere. 

-Vær konsekvent. Skriv ned en rutine og hold deg til den hver kveld. 

-Belønning som at barnet får en premie hvis det legger seg greit hver dag i for eksempel en uke. 

Dette er noen av tingene vi har prøvd som har fungert i perioder hvertfall.

Anonymkode: 0b8f7...f26

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...