Gå til innhold

Klarer ikke å passe 2 åringen min alene. Hvordan oppfører 2 åringen deres seg i løpet av dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter barn nr 2, og termin er bare litt over en måned unna. Sliter med bekkenløsning og mye kynnere. Jeg har ikke sjans å holde følge med 2 åringen min.

Da jeg var på kontroll sa legen at jeg måtte trene etter at 2 åringen min hadde lagt seg, fordi "man rekker ikke å bli andpusten av å passe en 2 åring".

Har ingen erfaring med andre barn enn min egen, og jeg begynte å stusse på hva slags 2-åringer andre har.

For min 2 åring er helt sprø til tider. Å ha henne inne er som å ha hunderasen huskey innesperret i en liten leilighet. Hele dagen frem til leggetid går på skadekontroll. Jeg blir helt utslitt. Jeg kan ikke sitte på gulvet med henne for jeg rekker ikke å reise meg opp før hun feks står på spisebordet og danser/slenger ting rundt. 

Har omgangskrets som hjelper til nå som jeg er gravid. Og har fått mye klager som "hvor får hun energien fra", "hun har garantert adhd" osv.

Virker også som om når hun er på sitt hypreste at hun ikke kjenner smerte. Hun har gitt både meg og andre noen skikkelige blåmerker og noen blodige lepper fordi hun skaller til folk, hun kaster seg rundt og stoler 100% på hun blir tatt imot.

I åpen barnehage derimot, eller med folk hun ikke kjenner så godt, så er hun vesentlig roligere.

Hvordan oppfører deres 2 åringer seg? 

Anonymkode: 1cd5a...a0a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 2åring er selvsagt i barnehagen på dagtid :)

Anonymkode: b8a3e...8be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter, og jeg kjenner ikke igjen den adferden du beskriver hos din toåring. Men jeg har sett toåringer som har vært mye villere enn mine var.

Anonymkode: 71c6d...dab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja selvsagt 🙃

Anonymkode: a27ab...44b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barn med mye energi trenger å få ut denne energien. Det beste er nok om barnets andre forelder tar det med ut i skog og terreng et par timer per dag. Jeg har en venninne som var ute fra barnehageslutt til leggetid med sin smårolling. Barnet hadde mye energi, som ute ble konstruktiv men inne var destruktiv. Et slikt scenario - der dere er ute med barnet flere timer daglig dekker barnets behov uten å være for anstrengende for dere voksne. For barns hverdag skal være på deres, ikke våre, premisser.

Og la barnet gjøre aktiviteter som er helt på kanten av barnets evne til mestring. Og heller enn å komme med tomme tåpeligheter type «forsiktig!» vær konstruktiv i din tilbakemelding til dem. Som å si «den stokken du balanserer på er glatt. Har du en plan for å falle trygt?» 

Anonymkode: 930df...5c7

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barn med mye energi trenger å få ut denne energien. Det beste er nok om barnets andre forelder tar det med ut i skog og terreng et par timer per dag. Jeg har en venninne som var ute fra barnehageslutt til leggetid med sin smårolling. Barnet hadde mye energi, som ute ble konstruktiv men inne var destruktiv. Et slikt scenario - der dere er ute med barnet flere timer daglig dekker barnets behov uten å være for anstrengende for dere voksne. For barns hverdag skal være på deres, ikke våre, premisser.

Og la barnet gjøre aktiviteter som er helt på kanten av barnets evne til mestring. Og heller enn å komme med tomme tåpeligheter type «forsiktig!» vær konstruktiv i din tilbakemelding til dem. Som å si «den stokken du balanserer på er glatt. Har du en plan for å falle trygt?» 

Kødder du med meg? Barns hverdag skal være på familiens premisser - det betyr at noen ganger gjør man hva barnet ønsker, og noen ganger må barnet lære seg å tilpasse seg andre mennesker og hva de gjør. Hvorfor trur du vi har en generasjon unge som har en så høy forekomst av psykiske lidelser? 

Anonymkode: 9c7e1...7f1

• Liker 26
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun er som regel alltid ute mange timer til dagen. Er mye enklere å ha henne da ja, men max tempo på meg er "pingvin", så jeg har ikke sjans. 

Som regel er pappaen med henne ut de dagene han ikke jobber (jobber nesten bare 14 timers vakter). Og da åpen barnehage ikke var stengt for ferien var hun alltid med der først, og så tur på lekeplass/skog/strand frem til middagen.

Men nei, å være ute gir henne ikke mindre energi. Eneste gangene hun tar det rolig er når hun nettopp har våknet. Ellers er det full fart hele tiden, uavhengig av om hun nettopp har vært ute å lekt i 3-4 timer.

Vi unngår å være inne med henne fordi det er MYE mer slitsomt enn å være ute. Men akkurat nå sliter jeg skikkelig med bekkenet, så når far jobber og ingen andre har mulighet til å hjelpe meg så klarer jeg ikke å håndtere 2 åringen min. 

Blir også ekstra stressa pga får så ofte dunk i magen fordi hun klatrer å herjer på meg. 😕 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hun skal begynne i vanlig barnehage nå til høsten, men vi har hatt mulighet til at hun blir hjemme til nesten 2,5 år. 

Vi har benyttet oss av åpen barnehage, så føler ikke hun har gått glipp av noe.

• Liker 1
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til sånne problembarn, men en ting som er helt sikkert her er at dere må passe på baby når den kommer i forhold til 2 åringen. I tillegg til masse utagering så vil det sikkert bli endel sjalusi i tillegg. 

Anonymkode: f438a...c42

• Liker 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun skal begynne i vanlig barnehage nå til høsten, men vi har hatt mulighet til at hun blir hjemme til nesten 2,5 år. 

Kanskje hun er understimulert rett og slett, hun trenger nok å få leke med jevnaldrende.

Anonymkode: 6d0f5...1ef

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg til sånne problembarn, men en ting som er helt sikkert her er at dere må passe på baby når den kommer i forhold til 2 åringen. I tillegg til masse utagering så vil det sikkert bli endel sjalusi i tillegg. 

TS beskriver jo ikke et problembarn, men et barn med mye energi.

Anonymkode: fda9a...1b7

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det høres jo ut som  barnet har gått glipp av  noe. En 2 åring skal kunne roe seg ned

Anonymkode: 02819...c86

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var på kontroll sa legen at jeg måtte trene etter at 2 åringen min hadde lagt seg, fordi "man rekker ikke å bli andpusten av å passe en 2 åring".

Min var nesten 2 da yngste ble født. Jeg fikk motsatt beskjed i graviditeten da jeg hadde dårlig samvittighet for manglende trening: med en ettåring i hus er du jo i aktivitet hele tiden uansett. 

Anonymkode: 937ea...ea4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår er også sånn. Han er trygg og har mye energi og veldig sosial. Vi hadde han hjemme til han var over 2. Foreldre som har hatt barna i bhg fra de var ett kan ikke sette seg inn i hvordan det er for oss som er hjemme med en aktiv 2 åring hele dagen. JA man kan bli andpusten. Ingenting galt med kidden din bare fordi hun er aktiv. Dette går seg til.

Anonymkode: aec39...fd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Problembarn? At det går an.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun er som regel alltid ute mange timer til dagen. Er mye enklere å ha henne da ja, men max tempo på meg er "pingvin", så jeg har ikke sjans. 

Som regel er pappaen med henne ut de dagene han ikke jobber (jobber nesten bare 14 timers vakter). Og da åpen barnehage ikke var stengt for ferien var hun alltid med der først, og så tur på lekeplass/skog/strand frem til middagen.

Men nei, å være ute gir henne ikke mindre energi. Eneste gangene hun tar det rolig er når hun nettopp har våknet. Ellers er det full fart hele tiden, uavhengig av om hun nettopp har vært ute å lekt i 3-4 timer.

Vi unngår å være inne med henne fordi det er MYE mer slitsomt enn å være ute. Men akkurat nå sliter jeg skikkelig med bekkenet, så når far jobber og ingen andre har mulighet til å hjelpe meg så klarer jeg ikke å håndtere 2 åringen min. 

Blir også ekstra stressa pga får så ofte dunk i magen fordi hun klatrer å herjer på meg. 😕 

Min har fylt 3 år nå men har vært slik i energien hele veien. Jeg hjelper han med å roe ned på dagtid. 1t hver dag til rolig tid, så gjør vi noe aktivt igjen etterpå. Øv på å ha rolig tid hjemme. Ellers vet barnet mitt at man aldri står på bord, det bør kanskje øves inn flere regler hos dere. Brudd på reglene gir 1 minutt time out i trappa her. 

Anonymkode: 171a6...9cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det trodde jeg med en aktiv mammadalt på 2 år da yngste ble født. Men fordi jeg inkluderte og satte av tid til eldste så ble det aldri noe slik sjalusi. Så det er bare tull

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jevnlig vært borti 2 åringer de siste årene, både i egen familie og i vennekrets, og det der høres jo helt ekstremt ut… 

Ja, flere er viltre, men de er jo 2 år. De forstår jo da en del, kan leke tidvis rolig inne og må jo ikke konstant passe på at de  skader seg lenger. Om jeg har sett 2 åringer rase rundt i sofaen eller senger, og tro de er trampoliner? Oh yes! Og passe på at de ikke faller fra kanten? Så klart. Men hoppe på et bord, være 100 % bajas eller skalle folk med vilje? Da hadde jeg faktisk blitt sjokkert.

Anonymkode: cf895...440

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det trodde jeg med en aktiv mammadalt på 2 år da yngste ble født. Men fordi jeg inkluderte og satte av tid til eldste så ble det aldri noe slik sjalusi. Så det er bare tull

Bare tull kan det jo ikke være siden du også trodde det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I helgene og? :P 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vår er også sånn. Han er trygg og har mye energi og veldig sosial. Vi hadde han hjemme til han var over 2. Foreldre som har hatt barna i bhg fra de var ett kan ikke sette seg inn i hvordan det er for oss som er hjemme med en aktiv 2 åring hele dagen. JA man kan bli andpusten. Ingenting galt med kidden din bare fordi hun er aktiv. Dette går seg til.

Nei, vi er aldri med barna våre en hel dag ever. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...