Gå til innhold

Hvor mye penger burde en person ha, for å kunne slutte helt i jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person har en viss sum stående i aksjer / fond, og så tar man ut en viss sum av dette en gang i året.  Hvis man skal leve greit i kanskje tretti år eller femti år uten å måtte arbeide noe ekstra?

Hvor mye penger kan være greit å begynne med da? Hvis man har ett par millioner stående i fond eller noe, må man betale skatt på disse pengene da så lenge man ikke tar ut en eneste krone som utbytte? Eller kan man ta en viss sum i utbytte hvert år, og så bare betale skatt av de pengene man tar ut hvert år? 

Anonymkode: d852a...2cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I 50 år? 40 millioner kanskje. Da er ikke innskuddsrente medregnet, men man har ihvertfall 800.000 kr i året man kan bruke.

Anonymkode: b4f25...46a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også veldig an på din definisjon av "leve greit". Det kan være villt sprik i hva folk synes er "greit" og ikke. Og om man har barn man skal forsørge. Og hva fremtiden bringer - hvem vet NÅ hva som kommer av finans-krakk de nærmeste tiårene? 

Jeg suklle nok ha hatt minst 40-50 mill før jeg sa opp jobben.. 

Anonymkode: 6f19b...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Regelen ifølge FIRE bevegelsen er det 25ganger forbruket ditt. Så du må nesten se på hvor mye du trenger iåret. Pengene må stå i fond for å generere nok avkastning. 

Anonymkode: 4b839...cf6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beløp er 6 mill.

Anonymkode: 0575f...479

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt beløp er 6 mill.

Det blir jo veldig lite å leve for i året? Du bor kanskje alene i nedbetalt bolig?

Anonymkode: 85ef8...f74

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beløp er 20-30 mill men jeg har familie med voksne barn som jeg liker å dra på ferie med, spise ute, dra på spa osv med. Da spandere jeg alltid så det går litt mer enn bare til meg selv. Har dessverre bare ca 3,5 mill på konto/aksjer/fond så ingen mulighet nå..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det blir jo veldig lite å leve for i året? Du bor kanskje alene i nedbetalt bolig?

Per da gjør jeg det.

Det er 20.000 å leve for i mnd.

Skrevet

Det kommer jo an på livsstil og hva slags behov man har. Og ikke minst på hva man eier fra før; har man f.eks. nedbetalt bolig og / eller ny bil? 

Kort sagt, hva skal dette dekke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Per da gjør jeg det.

Det er 20.000 å leve for i mnd.

Hvor lenge, med den inflasjonen som er nå? 

Om ti år  har du igjen 3.6 mill, de holder ikke i ti nye år. 

Anonymkode: 58033...d7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvor mye penger kan være greit å begynne med da?

Det kommer jo litt ant på hvor du planlegger å ha din hovedbase også.  Du trenger 10.000 norske kroner per mnd i karachi for å oprettholde en livstill som koster 61.000 norske kroner per mnd i oslo. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har beregnet at jeg behøver rundt 12 mill, men sannsynligvis må jeg ha mer for da har jeg ikke medregnet økte skatter (formueskatt). 

På eventuelt gevinst må betaler du skatt når du realiserer verdien dersom du benytter ASK. Når det gjelder formueskatt er jeg usikker, men jeg antar man må betale den fortløpende før gevinsten er realisert. 

Anonymkode: 0d36f...487

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Regelen ifølge FIRE bevegelsen er det 25ganger forbruket ditt. Så du må nesten se på hvor mye du trenger iåret. Pengene må stå i fond for å generere nok avkastning. 

300 ganger månedsforbruket 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat dette. Det er egentlig handlingsregelen tatt i bruk på privatøkonomi. Poenget er at tar man ut 4 prosent av investert beløp hvert år vil snittavkstningen gjøre at du aldri går tom. Derfor 25 ganger ønsket inntekt.

Anonymkode: 9bda9...303

Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok klart meg med 15mill i et indeksfond. Historisk sett kan jeg da komfortabelt ta ut rundt 4% i året uten bekymring. 

Endret av Lykkedykker
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva du trenger for å ha en god livskvalitet for deg. Vi betaler ned boliglånet kjapt, og investerer samtidig. Når lånet er nedbetalt trenger vi mye mindre i måneden. 

Anonymkode: 620ee...d31

AnonymBruker
Skrevet

Er tallene inkludert formueskatt?

Anonymkode: 52cd4...3dd

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mitt beløp er 6 mill.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mitt tall er også cirka der, man må jo tenke ut fra hvor lenge man har igjen til pensjonsalder. Er man i 50-årene trenger man mye mindre enn en som er 20. Etter hvert spiser formuesskatten også så mye av lønna at man nesten like gjerne kan gå av og redusere formuen litt. 

Anonymkode: baf22...088

AnonymBruker
Skrevet

Hypotetisk  spørsmål ! 

Har vert eg gave å kunne få gå på jobb  hver dag, men har selvsagt nyttet  lovfestet feriedager, flexdagr  i o.l  i 48 år. Er forlengst nå blitt pensjonist, men savner miljøet, jobben, arbeidsplassen  hver eneste dag. 

Begynt tidleg å planlegge pensjonisttilverelsen med nedbetaling av gjeld, og sette av penger til sparing når det var rom for det. Er forlengst gjeldfri m/ egen bolig, og forløbi v/ god helse m/ omlag 3.6 mill. på høgrentekontoer. Vokste opp i eit hjem hvor ein  fekk nøkternhet, og nøysemd inn med morsmjølka, og måtte tidleg lære oss å ta økonomisk ansvar.  

Anonymkode: 33c45...405

• Liker 2
Skrevet (endret)

Meget spennende å regne på sin egen finansiell frihet. Jeg er dog uenig i at dette trenger å være kun uttak av avkastningen. Det går fint å bruke den investerte kapitalen også. Det gjør regnestykket faktisk spennende og aktuelle for forbrukere flest. 

Jeg romantiserer et eksempel. 

La oss anta at du forbruker rundt 20.000kr per måned i dag. Det vil si 240.000kr per år. La oss også anta at du er 40år gammel og at du lever frem til du blir 80år. La oss også anta at levestandarden din holdes likt.

Det første steget handler om å regne ut kapitalen du forbruker til sammen. Her må vi også inflasjonsjustere beløpet hvert år. La oss anta en inflasjon på 2% årlig. Når du fyller 60år trenger du rundt 349.600kr det året og når du fyller 80år så blir det 519.500kr. Summerer vi opp alle 40 år så har du da et kapitalbehov på 14.496.476kr. Wow!

For å kalle seg finansiell fri så bør dette beløpet dekkes inn av kapital du har når du fyller 40 og avkastningen du får frem til du blir 80.

En global indeksfond hadde historisk sett en avkastning på 7% årlig i snitt. Det finnes ingen 15 års periode som har hatt negativ avkastning. Vi kan anta den samme årlige avkastningen. La oss også anta at du konsumerer på formuen slik at du står igjen med siste uttak når du fyller 80 år. Hvor mye må du da starte med?

Finregner vi dette så må du (!) kun ha et innskudd på 3,31 mill når du fyller 40 år. 

Boooom!

Mange kjøper bolig til mye mer enn det på noen få sekunder. Sykt!

IMG_1967.thumb.jpeg.23ff6a3d6a930d9f478408791a127961.jpeg

Men det er mange antakelser her. Inflasjon, avkastning, levestandard og hvor gammel en faktisk blir er vanskelig å forholde seg til. Bare fordi det har fungert historisk så betyr ikke at det fungerer i dag. Det kan være greit å justere på noen antakelser individuelt. 

Skatt er heller ikke tatt med i regnestykket. Det er politisk risiko og kan endre seg mye over tid. Vanskelig å anta men gjerne ta med skatt også.

Vær også oppmerksom på at fond fort kan halvere seg i krisetider. Det påvirker også betydelig. Det spiller en stor rolle om krisen kommer i begynnelsen eller mot slutten. Sistnevnt kan gi fatale utfall for strategien mens førstnevnt kan slå ut positiv.

Min personlig mening er som følgende.

Dette her er et fint verktøy for å jobbe mindre. Finansiell frihet trenger ikke å bety å leve fra avkastningen alene, men kan bety at en kan å jobbe mindre. Å gå ned til en 60% eller 40% jobb når en fyller 40 år og en 40% eller 20% jobb når en fyller 60 år kan gi en betydelig boost på livet generelt. Fritiden kan brukes mer på familie, venner og hobby. Samtidig står du ikke plutselig utenfor arbeidslivet når du finner ut av at det ikke strakk til likevel.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...